Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen

Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.

De vijfde jaarlijkse studie ‘Trade in Transition’ bevroeg meer dan 3.500 supply chain executives van over de hele wereld. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven genoodzaakt zijn zich snel aan te passen aan het toenemende protectionisme en de verschuivende geopolitieke allianties.

Landen die als niet-gebonden worden beschouwd, zoals Vietnam, Mexico, India, de VAE en Brazilië, beginnen zich als vitale handelsknooppunten te ontpoppen. Een aanzienlijke 71% van de bedrijfsleiders is het erover eens dat die landen de handelsrisico’s beperken, terwijl 69% hen als cruciaal beschouwt om de hiaten te dichten die ontstaan door wereldwijde conflicten.

Ongeveer 40% van de bedrijven drijft hun sourcing in de VS op en nog eens 32% maakt stilaan gebruik van ‘dual supply chains’ om geopolitieke risico’s te beperken. ‘Friendshoring’ – het verplaatsen van supply chains naar landen die qua politiek op dezelfde lijn liggen – vormt een aanvulling op die strategieën. Ongeveer 34% van de bedrijven hanteert die aanpak om de spanningen tussen wereldmachten het hoofd te bieden.

Economische uitdagingen blijven een prioriteit, blijkt verder uit het onderzoek. Daarbij noemt 33% van de leidinggevenden de aanhoudende inflatie en de hoge rentevoeten als belangrijkste bezorgdheden. Door neutrale hubs te exploiteren, leveranciers te diversifiëren en geavanceerde technologieën zoals AI te omarmen, bevinden bedrijven zich volgens de onderzoekers in een betere positie om door dit tijdperk van economische en geopolitieke complexiteit te navigeren.

Volgens Sultan Ahmed bin Sulayem, voorzitter en CEO van DP World Group, biedt het onderzoek waardevolle inzichten in de toekomst van de handel in dit nieuwe tijdperk. “Daarmee willen we de dialoog, innovatie en veerkracht binnen het wereldwijde ecosysteem van de supply chain bevorderen, zodat bedrijven zich kunnen aanpassen en kunnen gedijen in een wereld die steeds dynamischer wordt, zegt hij.

John Ferguson, Global Lead, New Globalisation bij Economist Impact, voegt daaraan toe: “In 2025 en de nabije toekomst zal de wereldhandel worden gevormd door drie krachten: de verschuiving van geopolitiek, klimaatverandering en een nieuwe golf van AI en automatisering. Toch trekken bedrijven zich niet terug uit de internationale handel, maar gaan ze de uitdaging aan. Bedrijven die wendbaar en kostenefficiënt blijven, zullen een voorsprong hebben. Bedrijven die risicobeheer combineren met AI-experimenten en openheid zullen het meeste kans maken om te slagen in dit nieuwe hoofdstuk van de globalisering.”

kader

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.