Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

Montea investeert opnieuw in Nederland

Montea, ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed, groeit in Nederland met de aankoop van een te ontwikkelen terrein en de aankoop van een verhuurd gebouw. Zo verwierf het de vestiging van Currie Solutions in Tiel voor een bedrag van €5,4 miljoen euro.

Belgische bedrijfsleiders vinden cyberaanvallen de belangrijkste bedreiging voor hun business

Volgens het Regional Risks for Doing Business 2019-rapport van het Wereld Economisch Forum in samenwerking met Marsh & McLennan Companies en Zurich Insurance Group zijn economische problemen de grootste bron van bezorgdheid voor business executives over de hele wereld.

2019 mooi jaar voor logistiek vastgoed

JLL maakt een voorlopige balans op van de transacties in industrieel en logistiek vastgoed. Na negen maanden bedraagt het globale opnamevolume in België voor semi-industriële en logistieke ruimten samen meer dan 1,2 miljoen vierkante meter, wat een stijging van 18% vertegenwoordigt in vergelijking met 2018.

Bedrijven beschermen data in de cloud onvoldoende

Uit recent onderzoek naar ‘cloud security’ blijkt dat slechts de helft van de ondernemingen (49%) encryptie gebruikt om gevoelige data in de cloud te beschermen, terwijl er steeds meer gegevens in de cloud worden opgeslagen. In 2016 was dat al iets meer dan een derde van alle gegevens (35%) en in 2019 zelfs bijna de helft (48%).

Logflow neemt Veltion over

In het verleden werkten logistiek consultancy bedrijf Logflow en Veltion al geregeld bij dezelfde klanten, elk met hun eigen specialisatie en knowhow. Waar er toen eerder in parallel werd gewerkt, bieden beide bedrijven voortaan een geïntegreerde aanpak voor projecten in productie en distributie.

Biologische groothandel Udea gaat live met Astro WMS

De biologische groothandel Udea uit het Nederlandse Veghel heeft recent Astro WMS van Consafe Logistics geïmplementeerd. De WMS- en WCS-software wordt er gefaseerd ingevoerd voor de consolidatie van drie afzonderlijke magazijnen naar een nieuw gebouwd omnichannel distributiecentrum op het Foodpark in Veghel.

Transport Lux werkt voortaan papierloos dankzij nieuw WMS

Logistiek dienstverlener Transport Lux uit Borgloon beschikt voor zijn warehousingactiviteiten over meerdere magazijnen in de buurt. Omdat het bestaande WMS geen mogelijkheden bood om dat administratief op te vangen, besloot Transport Lux over te stappen op een nieuwe warehouse management oplossing, met name 3PL Dynamics van Elevate-IT.

Swisslog Nederland verhuist naar Zaltbommel

Nadat eerder dit jaar Swisslog N.V. in België zijn nieuwe kantoor in Edegem betrok, is nu ook Swisslog B.V. verhuisd. De Nederlandse divisie van de systeemintegrator is sinds 30 september niet langer in Culemborg, maar in Zaltbommel gevestigd.

17/10/19: Impact automatisering en robotisering op magazijnmedewerkers

Automatische magazijnen, robotisering, digitalisering, augmented reality, …, het klinkt heel wat warehouse managers als muziek in de oren. En ook al zijn er nog velen die sceptisch blijven en het maar duur speelgoed vinden, iedereen zal moeten toegeven dat er hoe dan ook al heel wat automatisering ons warehouse is binnengeslopen.

Packsize stelt nieuwe volautomatische verpakkingsmachine voor

Met de nieuwe X7 verpakkingsmachine streeft Packsize naar “Smart Packaging for a Healthy Planet”. De X7 is het tweede geautomatiseerde systeem in de X-serie, uitgerust met de On Demand Packaging-technologie van Packsize. Het systeem produceert volautomatisch verpakkingen op maat voor e-commerce-toepassingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.