Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

28 & 29/11/19: Masterclass Demand Planning & Forecasting

De toekomstige marktvraag voorspellen is een kritisch bedrijfsproces in de aansturing van de operatie om leverbetrouwbaarheid en marge te maximaliseren. Marktomstandigheden vormen vandaag voor veel bedrijven een uitdaging. Regelgevingsbelemmeringen, toegenomen concurrentie, margedruk, complexiteit van in- en uitfaseren van producten, overheidsinterventies en de nood aan een meer persoonlijke benadering van de klant zijn slechts enkele van de sleutelwoorden die deze uitdagende omstandigheden kenmerken.

7/11/19: Scenario Based Planning in S&OP High Tide

This seminar will focus on the core of Sales and Operations Planning. Different planning options and circumstances evolve into a series of scenarios or plans that need to be evaluated in order to sift out the best plan to implement. Each scenario should therefore capture the key elements of every manufacturing plan: the best trade-off between flow and capacity in order to reach the required customer service.

22/10/19: MCT: An Innovative Time-Based Metric for Improving your Operations and Supply Chain

In partnership with colleagues from several major corporations, Suri has developed the concept of Manufacturing Critical-path Time (MCT), a precise time-based metric for continuous improvement in operations and supply chains. This metric highlights improvement opportunities by clearly quantifying system-wide waste.

Alders Transport participeert in Haesaerts Intermodal

De transportgroep Alders uit het Limburgse Pelt neemt een participatie in Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht. Het familiebedrijf Haesaerts Intermodal is gespecialiseerd in het transport van hoogwaardige chemische vloeistoffen en gassen via de weg, de binnenvaart, zeevaart en het spoor.

Active Ants lijft MCS Fulfilment in

Active Ants, het e-fulfilment bedrijf uit Nieuwegein dat in 2018 nog een strategische investeerder vond in Bpost, is nu zelf op het overnamepad. Sinds 1 oktober heeft Active Ants het Brabantse bedrijf MCS Fulfilment onder zijn vleugels. MCS Fulfilment biedt fulfilment diensten aan kleine tot middelgrote webwinkels.

Consument ergert zich aan slechte track & trace van pakketten

Een slecht werkende of onduidelijke track & trace-optie is de grootste ergernis van consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Gevolgd door het niet later terugkomen van de pakketbezorger wanneer de consument niet thuis is. Dat blijkt uit onderzoek onder 503 Vlamingen, uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.

Is een kwart van de nieuwe trucks in 2030 elektrisch?

Hoewel de afzet van elektrische trucks traag op gang komt, gaat de elektrische truck het komend decennium doorbreken. Dat is de conclusie uit onderzoek van ING Economisch Bureau. Volgens de onderzoekers zouden in 2030 zo’n 3.500, ofwel één op de vier, nieuwe trucks in Nederland elektrisch zijn.

TLV noemt Vlaamse regering naïef m.b.t. oplossing fileleed

De Vlaamse regering stelt in haar akkoord dat ze de files wil aanpakken door o.a. het vrachtverkeer voornamelijk ’s nachts te laten rijden. Volgens Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) is dat ondoordacht en naïef. De beroepsorganisatie is vooral teleurgesteld omdat een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen dan toch niet in het akkoord werd opgenomen.

Vanas Engineering neemt Pacoma Systems over

Vanas Engineering en TouchPoint Inc (die Vanas in 2017 overnam) hebben de Nederlandse integrator van interne transportsystemen Pacoma Systems overgenomen. Met de overname wil Vanas zijn aanbod aan logistieke oplossingen uitbreiden en zijn business units verder ontwikkelen om een meer complete oplossing te bieden.

Bedrijfsbezoek Stoneasy.com: B2B e-commerce van projectplanning tot go-live

Op dinsdag 5 november organiseert B2B e-commerce specialist Natch een exclusief bedrijfsevent bij Stoneasy.com. Stoneasy verbindt wereldwijd natuursteengroeves, transporteurs en de bouwsector. En dat uitsluitend online. Bram Callewier, managing director en oprichter van Stoneasy, vertelt hoe zijn bedrijf in 12 jaar uitgroeide tot een wereldwijde speler die meer dan 1000 containers verscheept naar 150+ klanten in 15 landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.