WDP verwerft in Vilvoorde iconische site voor herontwikkeling

Foto: WDP

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft de voormalige Renault-site in Vilvoorde verworven. De site, gelegen op een industriële, multimodale locatie aan de rand van Brussel, biedt een mix van industriële gebouwen en opslagruimtes voor meerdere klanten over een lengte van bijna anderhalve kilometer. De locatie heeft een oppervlakte van ongeveer 19ha en biedt volgens de vastgoedontwikkelaar een toekomstig langetermijn herontwikkelingspotentieel in een regio waar gronden van een dergelijke omvang vrijwel niet beschikbaar zijn.

Na de sluiting van de Renaultfabriek in 1997 werden de terreinen omgevormd en verhuurd aan meerdere klanten, historisch voornamelijk voor de opslag en refurbishment van wagens in grote en kleine opslagruimten, en als stadsdistributiehub voor Brussel. WDP heeft de volledige locatie verworven door middel van de overname van de vennootschappen, die het vastgoed en de gronden aanhouden. De investeringswaarde van het vastgoed bedraagt 100 miljoen euro met een netto aanvangsrendement van ongeveer 7%. De activiteiten van de bestaande klanten op de site zullen worden voortgezet op basis van de huidige huurcontracten.

De site bevindt zich aan de rand van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, deels gelegen onder het E19-viaduct, met directe connectie tot die E19, de Brusselse ring en zijn snelwegen, op een boogscheut van de nationale luchthaven Brussels Airport, goede spoorverbinding, de haven van Brussel en het stadscentrum van Brussel. De ligging maakt de site volgens WDP tot “een blauwdruk voor multimodale stadslogistiek binnen een globaal duurzaam ‘mixed-use urban project’ met een variatie aan mogelijke invullingen”.

In nauw overleg met de Stad Vilvoorde wil WDP op de site een duurzame reconversie realiseren, waarbij de herontwikkelingsplanen gefaseerd zullen worden bestudeerd en uitgevoerd. Er zal worden gestreefd naar innovatieve vastgoedoplossingen (meerlaags bouwen, ‘green microhubs’, integratie van multimodale factoren, etc.) voor een variatie aan klanten en voor een combinatie van functies (zoals kmo’s, maakindustrie en hybride stadsfuncties), met implementatie van WDP’s energieoplossingen en decarbonisatiestrategie, waarbij het evenwicht met de omgeving telkens wordt vooropgesteld.

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling levert intern transportmaterieel voor Spelen 2024 in Parijs

In het kader van Toyota’s wereldwijde partnership met de Olympische Spelen zal Toyota Material Handling Europe intern transportmaterieel leveren voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Naast het bestaande aanbod van TMHE – waaronder contragewichttrucks, elektrische pallettrucks en elektrische stapelaars met een combinatie van elektrische en brandstofceltechnologie – omvat het partnership ook de recent gelanceerde modellen.

Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

3rdRisk en Deloitte willen supply chain risico’s helpen beheersen

3rdRisk, een Nederlandse start-up die technologische oplossingen creëert om ketenrisico’s te beheersen, gaat een strategische samenwerking aan met audit- en adviesbureau Deloitte. Deloitte wordt een officiële implementatiepartner en gaat met behulp van het 3rdRisk SaaS-platform diensten aanbieden aan bedrijven en overheden die ketenrisicobeheersing willen uitbesteden.

Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen.

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.