Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Bij het laad- en losproces doen de weergoden hun best om uw duur betaalde, comfortabele binnentemperatuur teniet te doen. Zeker bij gekoelde omgevingen is het een absolute noodzaak om dat klimaat goed te blijven beheersen. Behalve energieverliezen zorgen geopende of niet goed afgedichte dockdeuren voor mogelijke (water)schade aan producten, een tochtige en minder prettige werkomgeving of zelfs besmettingsgevaar doordat stof en insecten vrij spel krijgen (denk aan de mogelijke gevolgen voor producten in de voedingssector). Natuurlijk gebruiken de meeste magazijnen dock shelters om de openingen tussen de gevel en de vrachtwagen af te dichten. Welk type dock shelter ook gebruikt wordt, het blijft meestal lastig om alle vier de zijden perfect af te dichten. Natuurlijk een complete laadsluis kan een oplossing zijn, maar met 10 of 20 laadperrons wordt dat een kostbare investering. Uw afdichting moet eigenlijk lijken op een eclips.

Een eclips of verduistering is de bedekking van een ster door een ander hemellichaam. Als de zon, de maan en aarde op één lijn staan (in deze volgorde) is de zon vanaf een plek op aarde gezien volledig bedekt door de maan. Het zonlicht bereikt dan niet meer de aarde en men spreekt dan van een zonsverduistering of zoneclips.

Die complete bedekking diende als inspiratie bij de ontwikkeling van onze Eclipse dock shelter. Deze oplossing zorgt voor een strakke, constante afdichting:

De zijkanten

Duurzame GapMaster™-haken wikkelen zich om de geopende deuren van de trailer en dichten scharniergaten die samen bijna 0,25 vierkante meter open ruimte vormen als ze niet worden gedicht. Echte tochtgaten dus.

De bovenkant

Over de bovenkant van de trailer zorgt een verzwaard gordijn voor een afdichting met een druk van ruim 45 kilo over de volledige breedte van de bovenkant van de trailer. Deze simpele maar effectieve oplossing werkt op zwaartekracht en houdt het gordijn tijdens het laden en lossen constant in contact met de trailer, waardoor een strakke en constante afdichting wordt verkregen.

De hoeken

De zijgordijnen en het verzwaarde bovengordijn van de Eclipse werken samen om gaten af te dichten die anders open zouden blijven. Innovatieve hoekzakken verbinden de zijkanten met de bovenkant en zorgen zo voor een donkere, volledige afdichting als de vrachtwagens achteruit naar hun plaats rijden.

De onderkant

Liphoekafdichtingen, vulkussens en andere componenten dichten de gaten aan de binnenkant van het laadperron.

‘Maakt zo’n complete afdichting nu echt veel uit’? Uit onderzoeken blijken de onderstaande onvolkomenheden de volgende energieverliezen te kunnen kosten:

  • Scharniergaten: circa €550 tot €1100
  • Gaten aan bovenkant en in de hoeken: circa €185 tot €370
  • Gaten onder de dock leveller: circa €275 tot €550
  • Gaten bij de deur: circa €460 tot €920

Deze jaarlijkse kosten gelden per dock! Rite-Hite helpt u graag met een complete dock analyse en rekent snel voor waar u een besparing kunt realiseren.

Meer op www.ritehite.nl.

Rite-Hite Benelux BV, kantoor België: Antwerpsesteenweg 124, 630 AARTSELAAR

Contact Jo van Extergem, jvanextergem@ritehite.com

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich-fabriek in Tsjechië gestart met productie

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich is gestart met de productie in zijn nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Na een bouwperiode van ongeveer tien maanden rolde begin juni 2023 een ETV 216i reachtruck als eerste van de band.

5x verwerkingscapaciteit om aan de vraag te blijven voldoen

(Advertorial) Stel nieuwe normen voor productiviteit. Met robots die een hoogte van 12 meter kunnen bereiken voor opslag in hoge dichtheid, binnen 2 minuten toegang hebben tot elk SKU in het systeem en zichzelf automatisch opladen wanneer nodig, kunt u de verwerkingscapaciteit van uw magazijn tot wel 5x verhogen.

SAVOYE zorgt voor de logistiek van zorgbedrijf Groupe URGO

(Advertorial) Om verder te kunnen groeien, bouwt Groupe URGO, een specialist in de behandeling van wonden en gezondheidsproducten voor consumenten, een nieuw distributiecentrum met behulp van intralogistiek expert SAVOYE. De Groupe URGO werkt dagelijks aan de verbetering van de levenskwaliteit van patiënten met de wetenschap als basis voor therapeutische vooruitgang.

Simac-PhiData en NYCE.LOGIC gaan samenwerking aan

NYCE.LOGIC Warehouse Management System, onderdeel van Extenda Retail en een toonaangevende WMS-speler in Scandinavië, gaat een samenwerking aan met het Nederlandse IT-bedrijf Simac-PhiData om gezamenlijk IT-diensten te verlenen.

H.Essers opent magazijnsite voor chemieklanten in Lommel

Op 22 juni 2023 werd op industrieterrein Kristalpark III in Lommel de nieuwe magazijnsite van H.Essers officieel geopend. Met de nieuwe site, op termijn goed voor een magazijnoppervlakte van 160.000m², wil de logistiek dienstverlener een antwoord bieden op de groeiende vraag van chemiebedrijven naar geschikte oplossingen voor gevarengoederen.

Filogic en Route42 helpen transportplanning meer voorspelbaar te maken

Filogic, ontwikkelaar en leverancier van het gelijknamige transport management systeem dat 100% in de cloud werkt, gaat samenwerken met Route42, dat business intelligence oplossingen levert voor de transportsector. Gezamenlijk willen ze transporteurs helpen om meer voorspelbaar te kunnen plannen.

VF Corporation gaat in nieuw DC van start met Fastpick van Vanderlande

VF Corporation, een wereldspeler op het gebied van kleding, schoenen en accessoires – met merken als Vans, Timerland, Kipling, Eastpak, The North Face, e.a. – heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Ontario, Californië, de sterk geautomatiseerde Fastpick-oplossing van Vanderlande geïnstalleerd.

Contargo investeert in Gas-to-Liquids voor binnenschepen

Uiterlijk tegen eind juni 2023 zullen alle binnenschepen van het Europese logistieke containernetwerk Contargo North France overgestapt zijn op GTL (Gas-to-Liquids) als brandstof. Die brandstof moet zorgen voor aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen en lawaai.

Cidev Group optimaliseert picking-verificatie en voorraadnauwkeurigheid met ZetesMedea

Cidev Group Ltd, een van de toonaangevende distributeurs van elektronische componenten in Israël, implementeert ZetesMedea om de logistieke uitvoering in het distributiecentrum te stroomlijnen. De oplossing, die de Zetes ImageID-technologie bevat, maakt een snelle en simultane identificatie van een groot aantal barcodes van verschillende componentenfabrikanten mogelijk, terwijl de data direct worden omgezet naar de configuratie van het catalogussysteem van Cidev.

Datalogic sluit aan bij Euronext Tech Leaders

Datalogic S.p.A., leverancier van automatische gegevensregistratie en industriële automatisering, sluit zich aan bij Euronext Tech Leaders, het nieuwe initiatief gewijd aan snelgroeiende en toonaangevende technologiebedrijven. Het tech-ecosysteem van Euronext brengt meer dan 700 technologiebedrijven, die genoteerd staan op de Euronext-markten, samen met meer dan 660 alumni van zijn pre-IPO-programma’s en een grote internationale investeerdersbasis die de groeiprofielen van technologiebedrijven financiert.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.