Wat betekent 5G voor de logistiek?

Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten. In Nederland wordt 5G gezien als dé basis voor een smart city, smart industry en smart logistics. Daarnaast is 5G de basisvoorwaarde voor autonoom rijden en network slicing, waarbij elk netwerk opgedeeld kan worden in virtuele netwerken.

Op het gebied van logistiek en supply chain mogen de verwachtingen van 5G echter niet worden overschat. Een onderzoek van Gartner gaat ervan uit dat telecombedrijven hun infrastructuur pas tussen 2025 en 2030 volledig op 5G zullen overschakelen. Bovendien maken de meeste systemen in de logistiek nog steeds niet ten volle gebruik van de voordelen van de tien jaar geleden ingevoerde LTE-standaard. Voor de logistieke sector wordt dan ook verwacht dat deze trend van langzame implementatie zich voortzet en dat de 5G-veranderingen dan ook geleidelijk zullen verlopen.
Maar wat betekent de intrede van 5G concreet voor de logistieke sector? David Landau, chief product officer bij BluJay, geeft tips over hoe bedrijven zich het beste kunnen voorbereiden op de 5G-introductie en legt uit welke mogelijkheden de nieuwe technologie voor logistieke dienstverleners biedt.
Volgens hem zorgt het langzame tempo van de integratie van 5G niet voor gemiste kansen, maar geeft het logistieke managers en bedrijven net de kans om zich optimaal voor te bereiden op technologische veranderingen. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst mét 5G moeten supply chain-professionals namelijk eerst de balans opmaken van hun bestaande werkprocessen en de gebruikte technologieën in hun bedrijf. Dat betekent o.a. dat ze digitalisering bevorderen en daarmee ‘papieren processen’ en geïsoleerde databronnen zoals Excel-tabellen elimineren. Ook moeten de processen binnen de supply chain en de vraag of de huidige software een snelle gegevensuitwisseling garandeert, worden getest. Alleen als op alle niveaus de nodige voorbereidingen zijn getroffen, heeft de integratie van 5G een echte toegevoegde waarde voor het bedrijf.

Bij een optimale integratie zijn de mogelijkheden van 5G voor het beïnvloeden van de logistieke sector volgens David Landau eindeloos:

  • Snellere douaneafhandeling: met 5G kan informatie over containers en de inhoud sneller en betrouwbaarder worden gedeeld. Dat resulteert in een besparing van een paar dagen, wat kan leiden tot aanzienlijk minder benodigde voorraad.
  • Beter wagenparkbeheer: vrachtwagenchauffeurs wachten nog steeds uren om hun voertuigen te laden of lossen. RFID was lange tijd de oplossing bij uitstek, maar de implementatie is nog steeds kostbaar. 5G kan helpen om RFID op lange termijn aan te vullen en te vervangen, en zo de beschikbare vrachtwagens sneller terug op de weg te brengen.
  • Autonoom rijden: 5G maakt de droom van een autonome vrachtwagen echt mogelijk. De komende jaren vindt een geleidelijke overgang plaats van steeds meer geavanceerde hulpsystemen naar volledig geautomatiseerd rijden, ook voor vrachtwagens. In de toekomst zitten chauffeurs steeds minder achter het stuur, maar monitoren zij de voertuigen op afstand. Daardoor komen ook de wettelijke rusttijden te vervallen; vrachtwagens kunnen langer op de weg blijven en de productiviteit in het wegvervoer neemt toe. 
“Tot die tijd is de juiste voorbereiding van organisaties de essentiële factor”, besluit Landau. “De nieuwe 5G-technologie zelf brengt geen grote veranderingen in de supply chain teweeg, maar 5G creëert voor de logistieke sector het potentieel om massale veranderingen door te voeren die de toekomst van de sector voorgoed veranderen.”

Recente nieuwsberichten

Maatwerkbedrijf Bewel stapt over van ECC naar SAP Private Cloud

Maatwerkbedrijf Bewel ondersteunt bedrijven met allerhande activiteiten op maat: van verpakkings- tot montagewerken, van kledingstukken winkelklaar maken tot kwaliteitscontroles of het onderhoud van een groene bedrijfsomgeving of openbare ruimte, enz.

Orderchamp maakt groen verzenden mogelijk vanuit eigen DC

De Nederlandse scale-up Orderchamp biedt een digitaal inkoopplatform waar zelfstandige retailers en merken met elkaar worden verbonden om wereldwijd aantrekkelijk te blijven voor lokale consumenten. Orderchamp biedt op zijn platform een assortiment van meer dan 400.000 producten van ruim 4.500 verschillende Europese merken, waaronder Home & Living, Koken & Tafelen, Baby & Kids, Stationery, Sieraden & Accessoires, Eten & Drinken en Beauty & Health.

Have you considered outsourcing your mission-critical logistics?

A new episode of the Does Logistics Matter? Podcast has just gone live! 🎤 🎧🔊 In this episode, you can listen to Martijn Graat who talks to Johan Elzes, Business Unit Director at Ahlers, about after-sales logistics, which for the end customer is often mission-critical logistics.

De Opslagexpert 2022

De nieuwe Opslagexpert 2022 van BITO, die meer dan 5000 producten voor uw magazijninrichting bevat, kan u nu online doorbladeren op de BITO-website. De wereld van de magazijninrichting bevat zoveel producten om uw opslagruimte in te richten dat je al eens iets over het hoofd ziet.

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

Veel bedrijven ondervinden problemen bij het bepalen van de optimale voorraadniveaus op basis van hun voorraad- en supply chain-strategie. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.

Trafuco onder de vleugels van Altrea Logistics

Marc Van den Broeck en Down2Earth hebben hun aandelen in Trafuco overgedragen aan de Limburgse groep Altrea Logistics. Het tanktransportbedrijf uit Schelle zal als een onafhankelijke eenheid zijn eigen koers blijven varen. Synergieën met de andere onderdelen van de groep moeten de weg effenen naar verdere groei.

Symphony Industrial AI neemt Proceedix over

Symphony Industrial AI heeft de overname aangekondigd van de Connected Frontline Worker (CFW) platformontwikkelaar Proceedix. De combinatie van de CFW-oplossing van Proceedix en de applicaties en technologieën van Symphony Industrial AI moet klanten in de proces- en discrete industrie helpen hun processen te verbeteren.

Montea vult portefeuille aan met meer dan 300.000m² aan gebouwen.

Montea zet het nieuwe jaar in met een aantal nieuwe samenwerkingsakkoorden en overnames in België en Nederland, goed voor een totale investering van ongeveer 120 miljoen euro. In lijn met zijn groeiplan Track’24 wil de vastgoedontwikkelaar de komende drie jaar de grootste groei in de geschiedenis van het bedrijf realiseren.

Kärcher en Holder bundelen krachten

Na de gedeeltelijke toetreding van de Max Holder-bedrijvengroep tot Alfred Kärcher SE & Co KG in juli 2019, vond een maand later de volledige overname plaats. Ondertussen is Max Holder GmbH, gespecialiseerd in ‘implement carriers’, volledig geïntegreerd in de organisatie van Alfred Kärcher, al blijft de fabrikant van implement carriers wel zelfstandig opereren.

Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.