Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

De prijs van pakketzendingen zal dit jaar in Europa met 4 tot 7% stijgen (4 à 6% binnenland; 5 à 7 internationaal). Dat is een opvallend resultaat van de recentste Transport Monitor van Buck Consultants International (BCI). De Transport Monitor, die aan zijn zesde editie toe is, is een regelmatige publicatie waaraan 50 bedrijven deelnemen uit de elektronica-, medtech & pharma-, industriële productensector en logistiek dienstverleners.
 
Bedrijven kunnen wel wat doen om gedeeltelijk aan de prijsexplosies te ontkomen. BCI identificeert 5 tactieken om de pakketkosten enigszins in de hand te houden.
 
Tactiek 1: Servicestrategie – Optimaliseer de werkelijke gewenste leversnelheid
Bedrijven moeten kritisch zijn en bepalen wat de werkelijke gewenste leversnelheid is. Is een ‘next day guaranteed’ of een ‘pre-8 uur ’s ochtends’- service echt nodig, of volstaat een ‘standaard 24-48 uur’ levertijd van de pakketten? Het prijsverschil van een service met een (zeer) korte levertijd en een ‘standaard’ pakketservice kan een factor 3 tot 6 bedragen ten gunste van de ‘standaard’ service.
 
Tactiek 2: Heroverweeg de opzet van het eigen distributienetwerk en zorg voor aanwezigheid in een lokale markt
Aanzienlijke besparingen zijn vaak te vinden in het basisontwerp van de supply chain, bv. door distributiecentra dichter bij of zelfs naar de nationale markten zelf te verplaatsen. Recente voorbeelden bij BCI-opdrachtgevers tonen een vermindering van de vrachtkosten met 25% aan, en meer dan 10% reductie op de totale logistieke kosten. Kansen kunnen worden geïdentificeerd en begroot d.m.v. een integrale distributienetwerkanalyse op het gebied van kosten, service, kwaliteit en risico’s.
 
In het ontwerp van zowel de commerciële als ook de verzendverpakking schuilen ook vaak interessante besparingsmogelijkheden. Voorbeelden: bij het ontwerp van de verpakking het versturen van lucht voorkomen door verpakking beter passend te maken voor het product, of enveloppen of polybags gebruiken voor kleine artikelen om de kosten van (pakket)vracht te reduceren.
 
Tactiek 3: Multi carrier opzet in plaats van één vervoerder
Het selecteren van één wereldwijde pakketvervoerder, die alle markten bedient met cross-borderoplossingen, is de gemakkelijke manier om een ​​pakketservice-oplossing voor heel Europa op te zetten. Afhankelijk van volumes, profielen en vereisten kunnen bedrijven echter de kosten verlagen en vaak tegelijkertijd ook de service verhogen, door gebruik te maken van een multi-carrierstrategie. Ook het gebruik van grote nationale partijen – in combinatie met een directe infeed in een lokaal distributienetwerk – kan veel voordeel opleveren. Dergelijke modellen zijn complexer om te beheren, maar kunnen de pakketvracht-facturen wel aanzienlijk verlagen.
 
Tactiek 4: Slimmere inkoop en een betere deal onderhandelen
Een belangrijke vraag vooraf is of er moet worden ‘getenderd’ of alleen onderhandeld met de bestaande dienstverleners. Benchmarking van tarieven laat zien of en zo ja, welk deel moet worden getenderd. Als bedrijven besluiten te tenderen, is het belangrijk niet alleen de verschillende tariefmodellen van de vervoerders te begrijpen (bv. prijs per pakket, per kg, per volumegewicht, enz.), maar ook de gedetailleerde kostenfactoren die tot de pakketprijs leiden. Denk bijvoorbeeld aan de impact van zendingskarakteristieken (gewicht, volume, vorm) op het basistarief, de toeslagen en andere bijkomende kosten.
Incomplete basisdata of verkeerde aannames leiden al te vaak tot het kiezen van de verkeerde vervoerder met als resultaat onnodig hoge vrachtfacturen.
 
Tactiek 5: Zorg voor de juiste data om bovenstaande tactieken toe te passen
De beschikbaarheid van de juiste data op het juiste detailniveau vormt volgens BCI de basis om de hiervoor genoemde tactieken effectief toe te passen. Een geavanceerd transport management system (TMS) met opties zoals dynamische vervoerdertoewijzing en geautomatiseerde factuurcontrole zijn een eerste vereiste. Data die via het TMS zijn verzameld, kunnen vervolgens worden ingezet voor rapportages, analyses en continue verbeterprocessen.
Foto: Pixabay

202211710176385_arteco-coolants-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.