Wallonië boost multimodaliteit met investering in optimalisering binnenvaart

Onlangs stelde de Autonome Haven van Luik – de eerste binnenhaven van België en de derde van Europa – samen met de Service public de Wallonie (SPW) Mobilité et Infrastructures twee projecten voor in het kader van het Waalse herstelplan. Het gaat om enerzijds de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal en anderzijds de uitbreiding van de Liège Trilogiport containerterminal. Die verbeteringswerken moeten niet alleen de totale capaciteit van het Albertkanaal vergroten en zo het aantal vrachtwagens op de regionale wegen helpen te verminderen, ze moeten ook de binnenvaart weer aantrekkelijker maken zodat bedrijven gaan overstappen van wegtransport naar goederentransport over het water.

De laatste jaren hebben de klimaatverandering, de congestie op de wegen en de luchtvervuiling ons ertoe aangezet de manier waarop we goederen vervoeren te herzien. In Wallonië maken twee sleutelprojecten deel uit van het Europese beleid om de ‘modal shift’ aan te moedigen en de uitstoot van CO2 in de transportsector te verminderen: ten eerste is er een project om de bruggen over het Albertkanaal te verhogen, ten tweede is er de uitbreiding van de containerterminal op het platform van Liège Trilogiport.

Verhoging bruggen over Albertkanaal

In Wallonië zorgen verschillende bruggen over het Albertkanaal ervoor dat de toegang tot Liège Trilogiport en Chertal is gegarandeerd: Hermalle-sous-Argenteau, Haccourt en Lixhe. Die bruggen zullen worden verhoogd zodat schepen met een vrije hoogte van 9,10 meter er onderdoor kunnen. Daardoor zullen op het Albertkanaal tussen Antwerpen en Luik schepen met vier lagen containers in plaats van met de huidige drie kunnen varen. Ook zal Luik meer capaciteit krijgen voor de overslag van containers van het water naar de weg of naar het spoor. Het is van groot belang dat deze verbinding tussen het Waalse achterland en de haven van Antwerpen-Brugge – na Rotterdam de grootste zeehaven van Europa – kan worden voortgezet.

De bruggen van Hermalle-sous-Argenteau, Haccourt en Lixhe moeten respectievelijk met ongeveer 1,75 meter, 1,90 meter en 1,60 meter worden verhoogd. De brug van Lanaye, stroomafwaarts, heeft al het juiste profiel en zal van een specifieke bewegwijzering worden voorzien. Ondertussen lopen al diverse studies die nodig zijn om de aanbestedingsdocumenten voor de uitvoering van de werken op te stellen. De vergunning om de brug in Hermalle-sous-Argenteau te verhogen is momenteel in behandeling, terwijl de vergunning voor de verhoging van de brug in Lixhe in de komende weken zou worden ingediend. Wat de verhoging van de brug van Haccourt betreft, loopt er momenteel een studie naar de definitieve locatie van de brug en de opritten. De eerste brug die zal worden verhoogd, is die in Hermalle-sous-Argenteau. De start van de werkzaamheden is gepland voor het laatste kwartaal van 2024.

Uitbreiding containerterminal

De containerterminal van Liège Trilogiport (met een oorspronkelijke oppervlakte van 3,6 hectare) werd onlangs met nog eens 5,5 hectare uitgebreid en voorzien van een extra parkeerterrein voor vrachtwagens aan de ingang van de terminal. Met die uitbreiding gaat een investering van meer dan 9,2 miljoen euro gepaard, mogelijk gemaakt door Europese en Waalse subsidies die in het kader van het herstelplan aan de Autonome Haven van Luik werden toegekend.

De uitbreiding van de containerterminal moet de aantrekkingskracht en het concurrentievermogen van de Haven van Luik vergroten en maakt deel uit van een breder project om multimodaal vervoer te promoten. Zo zal DPW Liège Container Terminals, dat de terminal uitbaat, zijn overslagcapaciteit kunnen verdubbelen en zo beter aan de behoeften van zijn klanten kunnen voldoen en zijn containertransport-activiteiten uitbreiden.

Het doel is de toename van het aantal vrachtwagens tussen de havens van Antwerpen-Brugge en Luik te beperken en bedrijven in Luik en Wallonië een volwaardig alternatief te bieden voor het wegtransport van hun goederen vanaf Liège Trilogiport.

Ontwikkeling en ecologie

De uitbreiding van de containerterminal van Liège Trilogiport en het project voor de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal maken deel uit van het Waalse en Europese beleid om de modal shift aan te moedigen en de uitstoot van schadelijke emissies in de transportsector te verminderen.

De twee projecten ondersteunen de verdere ontwikkeling van containervervoer via de binnenvaart en dragen zo bij aan de volgende punten:

  • economische ontwikkeling door toename van het containerverkeer op de route Luik-Antwerpen-Brugge, de op één na grootste zeehaven van Europa;
  • economische ontwikkeling door de consolidatie van goederen en de ontwikkeling van logistieke activiteiten;
  • duurzame en milieuvriendelijke mobiliteit;
  • vermindering van schadelijke emissies en luchtvervuiling,
  • vermindering van de congestie door goederen over te hevelen van de weg naar de binnenwateren;
  • continue verbetering van de verkeersveiligheid.

Volgens Yves Demeffe, gedelegeerd bestuurder a.i. van de Autonome Haven van Luik, wordt de totale oppervlakte van de terminal zowat verdrievoudigd, tot bijna 10 hectare. “Dankzij deze uitbreiding zal de capaciteit van de terminal toenemen van 50.000 TEU (twenty-foot equivalent units) tot 250.000 TEU”, zegt hij. “Bovendien kan ook de ontwikkeling van logistieke activiteiten met een hoge toegevoegde waarde op de site (‘stuffing’ en ‘unstuffing’, ordervoorbereiding, enz.) worden opgedreven en zal de rol van de terminal op het vlak van duurzame distributie sterker worden.”

Foto: © SPW Warnier Pierre-Michaël – Brug van Hermalle en Liège Trilogiport

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.