Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Foto: Volvo Trucks

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Volgens Volvo Trucks zullen vrachtwagens waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als de dieseltrucks. “Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot ‘whell-to-wheel’. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, aldus de vrachtwagenconstructeur.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dat is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

Volgens Volvo Trucks stoten de trucks met waterstofverbrandingsmotoren nagenoeg geen CO2 uit. Hoewel bij waterstofverbranding nog kleine hoeveelheden stikstofoxiden en roetdeeltjes vrijkomen, zouden de trucks als ‘Zero Emission Vehicles’ (ZEV) worden gecategoriseerd onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.

De Volvo-trucks op waterstof zullen in verschillende configuraties leverbaar zijn en een actieradius hebben die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten.

Waterstof kan ook worden gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen stoten geen uitlaatgassen uit, alleen waterdamp. Volvo Trucks werkt ook aan de ontwikkeling van trucks voorzien van die technologie.

Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.

Recente nieuwsberichten

Action gaat voor duurzaam met e-trucks en zonnepanelen op trailers

In het kader van de verduurzaming van transport nam non-food discountretailer Action al meerdere initiatieven. Om het transport naar de winkels duurzamer te maken, zette Action eerder deze maand een eerste stap in de elektrificatie van zijn winkellogistiek.

Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm.

Jungheinrich neemt het Amerikaanse Storage Solutions over

Jungheinrich AG neemt Storage Solutions Group uit Indiana (VS), over. Storage Solutions is een toonaangevende leverancier van oplossingen voor stellingen, magazijnontwerp, -automatisering en -integratie in de VS. Het bedrijf kan bogen op 45 jaar ervaring en levert met zijn 170 medewerkers kant-en-klare oplossingen op maat voor klanten en geïntegreerde services met eigen logistieke en installatieteams.

Engaging the Future - Dematic Event met toonaangevende futuroloog Max Tinius

(Advertorial) Digitaliteit is er al en zal de komende 5-15 jaar ons hele dagelijks leven in toenemende mate veranderen. Vooral het leven in de stad en op het platteland - en daarmee de logistieke benodigdheden. Want we krijgen niet alleen nieuwe technologie, maar ook eindeloos veel nieuwe structuren in onze samenleving.

Nood aan een nieuwe webshop? Ontdek onze nieuwste e-commerce features

(Advertorial) De nood aan een webshop kende de laatste jaren een forse stijging, met de pandemie als absolute hoogtepunt. En dat heb jij als ondernemer vast ook wel gemerkt. Een webshop beheren is veel werk en vooral zeer tijdrovend, maar dankzij de nieuwe ProfitPlus e-commerce module maken we je het een stuk makkelijker.

Still stelt EXH-14-20-Plus-serie voor

Met de EXH 14-20 Plus-serie introduceert Still de jongste uitbreiding op zijn gamma elektrische pallettrucks. De compacte Still EXH 14-20 Plus-serie meelooppallettrucks, met capaciteiten van 1,4 tot 2,0 ton, kunnen worden ingezet in krappe ruimtes en zijn geschikt voor horizontale transporten tot middellange afstanden.

Poolse online supermarkt Frisco.pl gaat opnieuw in zee met TGW

Tegen eind 2023 zal TGW Logistics Group, leverancier van material handling oplossingen, klaar zijn met de bouw van een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum voor de Poolse online supermarktketen Frisco.pl in Warschau. Daarmee wil de online supermarktketen voorbereid zijn op de geplande groei in de komende jaren.

Tailormade Logistics huurt 22.000m² groot DC van Montea in Tongeren

Vastgoedgroep Montea verwelkomt met Tailormade Logistics een tweede huurder op zijn site in Tongeren. Het betreffende distributiecentrum van 22.000m² werd het afgelopen jaar ontwikkeld en maakt deel uit van een structurele langetermijnsamenwerking tussen Montea en bouwbedrijf Cordeel.

Getac breidt gamma robuuste Windows-oplossingen uit

Getac, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, voegt twee toestellen aan zijn serie robuuste Windows sub-6GHz 5G apparaten: de semi-robuuste S410 laptop en de volledig robuuste F110 tablet. De nieuwkomers vormen een aanvulling op de B360, de volledig robuuste 5G-laptop van Getac.

Toyota Material Handling levert intern transportmaterieel voor Spelen 2024 in Parijs

In het kader van Toyota’s wereldwijde partnership met de Olympische Spelen zal Toyota Material Handling Europe intern transportmaterieel leveren voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Naast het bestaande aanbod van TMHE – waaronder contragewichttrucks, elektrische pallettrucks en elektrische stapelaars met een combinatie van elektrische en brandstofceltechnologie – omvat het partnership ook de recent gelanceerde modellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.