Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm. De aanbieder van oplossingen voor de optimalisering van rittenplanning in SaaS-modus (Software as a Service) implementeerde voor Jacques Remy & Fils een oplossing die aangepast is aan hun verschillende activiteiten. Het systeem, dat de hele logistieke keten omvat, werd in minder dan twee maanden ingevoerd en stelde het bedrijf in staat te reageren op de opleving van de activiteit post-covid en tegelijkertijd de kosten te verlagen.

Jacques Remy & Fils is gespecialiseerd in de import en export van groenten en fruit en organiseert zijn activiteiten via twee entiteiten. Enerzijds is er La Centrale du Frais, dat zich toelegt op de detaildistributie voor professionals en lokale overheden. De entiteit beschikt over 15 bestelwagens die elk meer dan 20 stops per dag maken in een leveringsgebied van meer dan 100km, van het zuiden van Luxemburg tot het noorden van Frankrijk, en in België. Anderzijds is er JR Transport, dat instaat voor groothandelslevering aan supermarkten en groothandelaars. Met een vloot van 25 vrachtwagens verzorgt deze entiteit gemiddeld 200 leveringen per dag, d.w.z. 5 stops per ronde. De transporteurs beheren ook de terugname van retourpallets van leveranciers.     
   
Hoewel JR Transport al een oplossing voor routeoptimalisering had, werd die weinig gebruikt en was ze niet aangepast aan de behoeften van het bedrijf. De behoefte aan een gemeenschappelijke oplossing voor beide activiteiten was duidelijk, met name om in te spelen op de sterke toename van de activiteit na de Covid-19-pandemie, om de kosten te drukken en de leveringstermijnen en de opvolging te optimaliseren. De verbetering van het statiegeldsysteem van de pallets was ook een van de uitdagingen van het project, aangezien het systeem zonder gecentraliseerd toezicht op de terugvorderingen inefficiënt en duur is (verlies van pallets en dus opnieuw aankopen).
 
Daarom koos Jacques Remy & Fils voor Descartes om een oplossing te implementeren. De door Descartes ontworpen en geïmplementeerde oplossing is gebaseerd op een mobiele applicatie die verschillende functionaliteit combineert om te voldoen aan de verschillende behoeften voor het monitoren en organiseren van leveringen voor zowel La Centrale du Frais als JR Transport:
 
Systeem om sms-berichten naar de klant te sturen om hem op de hoogte te brengen van de levering wanneer de chauffeur het magazijn verlaat;
Verzending van leveringsinstructies aan de chauffeur (digicode, sanitaire procedure voor leveringen in woonzorgcentra, enz.), om de rondes te vergemakkelijken en in elke fase tijd te besparen;
Realtime monitoring van de leveringen om ervoor te zorgen dat de geplande tijdstippen worden gerespecteerd en om de klant in detail te informeren, met name bij wijzigingen;
Het scannen van barcodes vereenvoudigt de traceerbaarheid en vermindert het foutenpercentage en wordt aangevuld met het versturen van foto’s als bewijs van levering.
Gegevensverzameling en tracering van pallets, waardoor het aantal zoekgeraakte pallets en de bijbehorende kosten snel dalen en het probleem van het traceren van retourpallets bij JR Transport wordt opgelost. 
Het project is door de teams van Jacques Remy & Fils in slechts anderhalve maand uitgevoerd en in gebruik genomen, een uitdaging die naar eigen zeggen tot een goed einde is gebracht dankzij de inzet en de betrokkenheid van de medewerkers. Het plannings- en traceringssysteem, dat nauwkeuriger en kwalitatiever is, levert een aanzienlijke tijdsbesparing op voor de interne teams en zorgt voor een hogere klantentevredenheid.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Roy Meter nieuwe managing director bij Lyreco Benelux

Lyreco Benelux, distributeur van werkplekproducten en -oplossingen, heeft Roy Meter (foto) aangesteld als nieuwe managing director. Hij volgt daarmee Paul Vieijra op die in april 2025 officieel met pensioen gaat.

Werkgevers in transport en logistiek blijven aanwerven

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zouden werkgevers in de transport- en logistieke sector ook in het tweede kwartaal van 2025 medewerkers blijven rekruteren. Maar liefst 45% van de werkgevers in de sector die in januari werden bevraagd, verwacht tegen eind juni 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 17% een vermindering voorziet. Daarnaast verwacht 38% van de werkgevers geen enkele verandering.

Webfleet lanceert PRO X robuuste tablet voor transportprofessionals

Webfleet, de fleet management oplossing van Bridgestone, introduceert de Driver Terminal PRO X, een robuuste tablet die speciaal ontworpen is voor truck- en bestelwagenparken. De tablet kan aan specifieke bedrijfsbehoeften worden aangepast en moet zorgen voor verbeterde prestaties, directe toegang tot de Webfleet Work App en professionele navigatie.

Toyota biedt leaseformule voor geautomatiseerd pallettransport

Ook nieuw bij Toyota Material Handling Europe is Swarm Automation Go, een leaseoplossing voor geautomatiseerd pallettransport. De service biedt bedrijven een laagdrempelige instap in automatisering, zonder risico’s of grote investeringen. De oplossing automatiseert repetitieve logistieke taken, zoals transport van en naar opslaglocaties, en ondersteunt productie- en distributieprocessen. Dat moet bijdragen tot een efficiëntere inzet van personeel en een hogere productiviteit.

Nieuwe Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks bij Toyota

Toyota Material Handling Europe introduceert de nieuwe Toyota Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks. De Traigo48-serie moet zorgen voor maximale productiviteit en veelzijdigheid in uiteenlopende toepassingen, zoals laden, lossen, stapelen en horizontaal transport. De modellen zijn verkrijgbaar in zowel 3-wiel- als 4-wiel-varianten met een hefvermogen van 1,5 tot 2,0 ton, een hefhoogte tot 7,5 meter en een maximale snelheid van 20 km/u. Daardoor leent de Traigo48 zich voor intensief gebruik, zowel binnen als buiten.

Iwell en Montea slaan slim energie op

Iwell ontwikkelt en implementeert slimme energiesystemen op basis van batterijopslag en geavanceerde software, waarmee bedrijven hun energie-efficiëntie kunnen verbeteren. In samenwerking met logistiek vastgoedontwikkelaar Montea heeft Iwell op de logistieke site van Montea in Willebroek vijf batterijopslagsystemen geïnstalleerd met een totale capaciteit van 12.470kWh. Naast Willebroek realiseerde Iwell ook een extra batterijopslagsysteem met een capaciteit van 3.870kWh op de Montea-site in Bilzen.

Veerkrachtige supply chain vereist zichtbaarheid

Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over zijn end-to-end supply chain om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De overige 65% tast in het duister in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden en door importheffingen nog verder zullen gaan ontstaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buck Consultants International/BCI Global in samenwerking met Executive Platforms heeft uitgevoerd bij 240 supply chain-leiders in Europa en de VS.

Nu donderdag is het zover!

Aanstaande donderdag 20 maart mogen we u eindelijk verwelkomen op de lang verwachte nieuwe editie van Supply Chain Innovations in Antwerp Expo.

Bent u nog niet ingeschreven? Doe het hier dan nog snel voor het te laat is! De kans is groot dat ook u gratis aanwezig kunt zijn.

Saint-Gobain Abrasives maakt verbeterslag met Consafe Logistics

Saint-Gobain Abrasives, een wereldspeler in schuur- en slijpoplossingen, heeft voor Astro WMS van Consafe Logistics gekozen om zijn operaties in het Europese distributiecentrum in Born, Nederland, te moderniseren.

GC Europe implementeert shuttlesysteem en SAP-oplossing van Knapp

GC Corporation ontwikkelt, produceert en distribueert al meer dan 25 jaar tandheelkundige producten. De Europese vestiging in Leuven, GC Europe, levert aan zowel distributeurs als tandartsen en tandtechnici in heel Europa en het Midden-Oosten. Om GC Europe klaar te maken voor de toekomst en voor de toenemende logistieke eisen, heeft het bedrijf zijn opslag- en pickcapaciteit in het distributiecentrum in Leuven uitgebreid met een Evo Shuttle-systeem. Het systeem is direct geïntegreerd in de bestaande SAP EWM-oplossing met SAP EWM MFS van automatiserings- en digitaliseringsleverancier Knapp.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.