Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm. De aanbieder van oplossingen voor de optimalisering van rittenplanning in SaaS-modus (Software as a Service) implementeerde voor Jacques Remy & Fils een oplossing die aangepast is aan hun verschillende activiteiten. Het systeem, dat de hele logistieke keten omvat, werd in minder dan twee maanden ingevoerd en stelde het bedrijf in staat te reageren op de opleving van de activiteit post-covid en tegelijkertijd de kosten te verlagen.

Jacques Remy & Fils is gespecialiseerd in de import en export van groenten en fruit en organiseert zijn activiteiten via twee entiteiten. Enerzijds is er La Centrale du Frais, dat zich toelegt op de detaildistributie voor professionals en lokale overheden. De entiteit beschikt over 15 bestelwagens die elk meer dan 20 stops per dag maken in een leveringsgebied van meer dan 100km, van het zuiden van Luxemburg tot het noorden van Frankrijk, en in België. Anderzijds is er JR Transport, dat instaat voor groothandelslevering aan supermarkten en groothandelaars. Met een vloot van 25 vrachtwagens verzorgt deze entiteit gemiddeld 200 leveringen per dag, d.w.z. 5 stops per ronde. De transporteurs beheren ook de terugname van retourpallets van leveranciers.     
   
Hoewel JR Transport al een oplossing voor routeoptimalisering had, werd die weinig gebruikt en was ze niet aangepast aan de behoeften van het bedrijf. De behoefte aan een gemeenschappelijke oplossing voor beide activiteiten was duidelijk, met name om in te spelen op de sterke toename van de activiteit na de Covid-19-pandemie, om de kosten te drukken en de leveringstermijnen en de opvolging te optimaliseren. De verbetering van het statiegeldsysteem van de pallets was ook een van de uitdagingen van het project, aangezien het systeem zonder gecentraliseerd toezicht op de terugvorderingen inefficiënt en duur is (verlies van pallets en dus opnieuw aankopen).
 
Daarom koos Jacques Remy & Fils voor Descartes om een oplossing te implementeren. De door Descartes ontworpen en geïmplementeerde oplossing is gebaseerd op een mobiele applicatie die verschillende functionaliteit combineert om te voldoen aan de verschillende behoeften voor het monitoren en organiseren van leveringen voor zowel La Centrale du Frais als JR Transport:
 
Systeem om sms-berichten naar de klant te sturen om hem op de hoogte te brengen van de levering wanneer de chauffeur het magazijn verlaat;
Verzending van leveringsinstructies aan de chauffeur (digicode, sanitaire procedure voor leveringen in woonzorgcentra, enz.), om de rondes te vergemakkelijken en in elke fase tijd te besparen;
Realtime monitoring van de leveringen om ervoor te zorgen dat de geplande tijdstippen worden gerespecteerd en om de klant in detail te informeren, met name bij wijzigingen;
Het scannen van barcodes vereenvoudigt de traceerbaarheid en vermindert het foutenpercentage en wordt aangevuld met het versturen van foto’s als bewijs van levering.
Gegevensverzameling en tracering van pallets, waardoor het aantal zoekgeraakte pallets en de bijbehorende kosten snel dalen en het probleem van het traceren van retourpallets bij JR Transport wordt opgelost. 
Het project is door de teams van Jacques Remy & Fils in slechts anderhalve maand uitgevoerd en in gebruik genomen, een uitdaging die naar eigen zeggen tot een goed einde is gebracht dankzij de inzet en de betrokkenheid van de medewerkers. Het plannings- en traceringssysteem, dat nauwkeuriger en kwalitatiever is, levert een aanzienlijke tijdsbesparing op voor de interne teams en zorgt voor een hogere klantentevredenheid.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.