Vita Zahnfabrik pickt tandprotheses met Lydia Voice

Foto: Ehrhardt Partner Group / VITA Zahnfabrik
Tot het erg gespecialiseerde portfolio van Vita Zahnfabrik behoren tandheelkundige producten zoals protheses, bruggen en implantaten. Om aan de strenge eisen van zijn klanten – tandtechnici en tandartsen wereldwijd – te voldoen, volgt het Duitse familiebedrijf uit Bad Säckingen een rigoureuze ‘zero-error’ strategie. Zo moeten verschillende kwaliteitscontroles tijdens de orderverwerking helpen het risico op een foutieve levering van de kleine, complexe producten te minimaliseren. Om zijn strategie te ondersteunen, maakt Vita Zahnfabrik gebruik van Lydia Voice, de pick-by-voice oplossing van EPG (Ehrhardt Partner Group).
In het distributiecentrum van Vita Zahnfabrik in Bad Säckingen zijn op een oppervlakte van 4.500m² ongeveer zes miljoen kunsttanden opgeslagen op 225.000 opslaglocaties. Een team van een vijftiental medewerkers staat in voor de orderverwerking en behandelt gemiddeld 120 orders per dag, met 3.000 tot 6.000 pickposities. De meeste bestellingen worden per luchtvracht verzonden, wat betekent dat eventuele fouten of retourzendingen aanzienlijke kosten met zich mee kunnen brengen. Om de hoge normen van klantenservice te handhaven, hanteert Vita dan ook een strikt zero-error beleid voor de orderverwerking.
De afgelopen twintig jaar vertrouwde de tandenfabriek op een voice-based oplossing voor zijn orderverwerking. Het vorige voicepicking systeem was echter verouderd, wat leidde tot stijgende onderhoudskosten en frequentere systeemstoringen. Op zoek naar een toekomstbestendig alternatief besloot Vita voor de Lydia Voice picking oplossing van EPG te gaan. Vita vertrouwt al meer dan twintig jaar op het LFS magazijnbeheersysteem van EPG. De overgang naar het nieuwe systeem werd geïntegreerd in een bredere SAP-migratie. Ondanks de systeemupgrade konden de magazijnactiviteiten zonder onderbreking blijven doorgaan.
Het systeem leent zich voor de gespecialiseerde processen van de tandenfabriek. Zo werkte EPG nauw samen met Vita om spraakopdrachten te definiëren en de workflow aan te passen. Medewerkers moeten bijvoorbeeld niet alleen de opslaglocatie bevestigen, maar ook het juiste artikel verifiëren aan de hand van een unieke alfanumerieke productcode. Er werden extra functies in het spraaksysteem geïntegreerd, waaronder het continu bijhouden van de voorraad door resthoeveelheden te tellen en een geautomatiseerde volumeberekening via het centrale systeem. Als een verzenddoos vol dreigt te raken, geeft het systeem een audio-waarschuwing en vraagt de medewerker om de capaciteit van de doos te bevestigen of handmatig te controleren.
De medewerkers van Vita hebben zich snel aan het nieuwe spraaksysteem aangepast en het systeem goed geaccepteerd. “Stilstand komt nu bijna niet meer voor”, aldus de fabrikant. “En als er zich toch problemen voordoen, dan zijn die te wijten aan netwerk- of serverproblemen, niet aan Lydia Voice.”
In totaal werden vijftien Bluetooth headsets op de locatie geïntroduceerd, samen met mobiele Voxter stemcomputers die medewerkers aan hun riem dragen.