Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag.

Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika. Maar vandaag de dag is Black Friday een wereldwijd fenomeen.
nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag. Waar ter wereld ze zich ook bevinden en wat ze ook willen kopen, klanten verwachten op 25 november korting op hun online aankopen.
Voor online retailers en webshops komt nu het moment om zich voor te bereiden. Black Friday is geen op zichzelf staand shoppingevenement: in veel landen luidt het ook de periode voor kerstinkopen in. Verkopers moeten kunnen voldoen aan de verhoogde vraag en een shoppingervaring bieden die voldoet aan de wensen van klanten. Hoe beter de ervaring van een klant op Black Friday, hoe groter de kans is dat ze later terugkomen voor meer.
De levering van pakketten vormt een belangrijk onderdeel van de online shoppingervaring. Ongeveer 75% van de klanten komt niet terug bij een retailer als de bezorging te wensen overliet (1).  Het feit dat een klant producten met korting koopt, betekent nog niet dat ze bereid zijn om in te leveren op de snelheid of kwaliteit van de bezorging.
Het team van nShift helpt retailers en webshops al vele jaren om op te schalen en zo te voldoen aan de toegenomen vraag. Hieronder vindt u vijf tips om u voor te bereiden op Black Friday.

1. Zorg voor een veerkrachtige supply chain  – Er is maar weinig dat shoppers vervelender vinden dan precies te vinden wat ze willen, om er vervolgens achter te komen dat de levertijd veel te lang is. In tijden van verhoogde vraag moeten bedrijven zorgen voor extra capaciteit in hun transportnetwerk. Hiervoor moeten ze mogelijk gebruikmaken van meerdere vervoerders

2. Laat de klant kiezen uit verschillende bezorgopties  – Nu er steeds meer bedrijven meeliften op het succes van Black Friday, kunnen retailers niet meer op prijs alleen concurreren. Bedrijven kunnen zich onderscheiden door verschillende bezorgopties aan te bieden. Shoppers kunnen dan zelf kiezen hoe en wanneer ze een product willen ontvangen. Het toevoegen van extra bezorgopties kan het aantal conversies met 20% verhogen.

3. Verbeter de communicatie met de klant  – Wanneer de vraag hoog is, bestaat het risico dat de klantenservice wordt overspoeld met zogenaamde WISMO-oproepen ("where is my order?"), waarbij de klant wil weten wat de status van hun bestelling is. Door klanten regelmatige updates te sturen over de leverstatus, kunnen retailers het aantal oproepen met 60% verlagen. Dit zorgt daarnaast voor een betere klantbeleving.  

4. Zorg voor een snel retourproces  – Online shoppers verwachten tegenwoordig dat het retourneren van producten soepel en eenvoudig verloopt. Zo'n 84% van de klanten komt niet terug bij een retailer als het retourproces niet goed in elkaar zat.[2] Het is belangrijk voor bedrijven om een digitaal retourproces te implementeren dat eenvoudig in gebruik is voor klanten, maar dat ook in het magazijn efficiënt in beheer is.

5. Creëer kansen voor remarketing – Retailers en webshops moeten Black Friday zien als een kans om nieuwe vaste klanten voor zich te winnen. Door de bezorging in eigen hand te nemen, kunnen retailers ervoor zorgen dat de merkidentiteit tijdens het hele proces zichtbaar is, waardoor meer loyaliteit ontstaat. Het aanbieden van 'click and collect' als bezorgoptie brengt online shoppers in de fysieke winkel, wat het marketen van nieuwe producten vereenvoudigt.

Als bedrijven succesvol willen zijn in de aanloop naar Black Friday, moeten ze de juiste partner voor leveringsbeheer kiezen. Dit moet een partner zijn die toegang heeft tot een groot aantal vervoerders, die zendingen in realtime kan volgen en die snel kan opschalen om te voldoen aan een grotere vraag.

Lees verder voor meer informatie over hoe wij retailers en webshops kunnen helpen om een end-to-end-ervaring voor levering te implementeren.

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.