Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag.

Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika. Maar vandaag de dag is Black Friday een wereldwijd fenomeen.
nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag. Waar ter wereld ze zich ook bevinden en wat ze ook willen kopen, klanten verwachten op 25 november korting op hun online aankopen.
Voor online retailers en webshops komt nu het moment om zich voor te bereiden. Black Friday is geen op zichzelf staand shoppingevenement: in veel landen luidt het ook de periode voor kerstinkopen in. Verkopers moeten kunnen voldoen aan de verhoogde vraag en een shoppingervaring bieden die voldoet aan de wensen van klanten. Hoe beter de ervaring van een klant op Black Friday, hoe groter de kans is dat ze later terugkomen voor meer.
De levering van pakketten vormt een belangrijk onderdeel van de online shoppingervaring. Ongeveer 75% van de klanten komt niet terug bij een retailer als de bezorging te wensen overliet (1).  Het feit dat een klant producten met korting koopt, betekent nog niet dat ze bereid zijn om in te leveren op de snelheid of kwaliteit van de bezorging.
Het team van nShift helpt retailers en webshops al vele jaren om op te schalen en zo te voldoen aan de toegenomen vraag. Hieronder vindt u vijf tips om u voor te bereiden op Black Friday.

1. Zorg voor een veerkrachtige supply chain  – Er is maar weinig dat shoppers vervelender vinden dan precies te vinden wat ze willen, om er vervolgens achter te komen dat de levertijd veel te lang is. In tijden van verhoogde vraag moeten bedrijven zorgen voor extra capaciteit in hun transportnetwerk. Hiervoor moeten ze mogelijk gebruikmaken van meerdere vervoerders

2. Laat de klant kiezen uit verschillende bezorgopties  – Nu er steeds meer bedrijven meeliften op het succes van Black Friday, kunnen retailers niet meer op prijs alleen concurreren. Bedrijven kunnen zich onderscheiden door verschillende bezorgopties aan te bieden. Shoppers kunnen dan zelf kiezen hoe en wanneer ze een product willen ontvangen. Het toevoegen van extra bezorgopties kan het aantal conversies met 20% verhogen.

3. Verbeter de communicatie met de klant  – Wanneer de vraag hoog is, bestaat het risico dat de klantenservice wordt overspoeld met zogenaamde WISMO-oproepen ("where is my order?"), waarbij de klant wil weten wat de status van hun bestelling is. Door klanten regelmatige updates te sturen over de leverstatus, kunnen retailers het aantal oproepen met 60% verlagen. Dit zorgt daarnaast voor een betere klantbeleving.  

4. Zorg voor een snel retourproces  – Online shoppers verwachten tegenwoordig dat het retourneren van producten soepel en eenvoudig verloopt. Zo'n 84% van de klanten komt niet terug bij een retailer als het retourproces niet goed in elkaar zat.[2] Het is belangrijk voor bedrijven om een digitaal retourproces te implementeren dat eenvoudig in gebruik is voor klanten, maar dat ook in het magazijn efficiënt in beheer is.

5. Creëer kansen voor remarketing – Retailers en webshops moeten Black Friday zien als een kans om nieuwe vaste klanten voor zich te winnen. Door de bezorging in eigen hand te nemen, kunnen retailers ervoor zorgen dat de merkidentiteit tijdens het hele proces zichtbaar is, waardoor meer loyaliteit ontstaat. Het aanbieden van 'click and collect' als bezorgoptie brengt online shoppers in de fysieke winkel, wat het marketen van nieuwe producten vereenvoudigt.

Als bedrijven succesvol willen zijn in de aanloop naar Black Friday, moeten ze de juiste partner voor leveringsbeheer kiezen. Dit moet een partner zijn die toegang heeft tot een groot aantal vervoerders, die zendingen in realtime kan volgen en die snel kan opschalen om te voldoen aan een grotere vraag.

Lees verder voor meer informatie over hoe wij retailers en webshops kunnen helpen om een end-to-end-ervaring voor levering te implementeren.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.