Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Smart Robotics lanceert nieuwe Smart Parcel Picker

Smart Robotics, leverancier van pick-and-place automatisering as a service voor magazijnen en logistieke processen, lanceert de nieuw ontworpen Smart Parcel Picker. Deze picking robot is ontworpen voor het depalletiseren en lossen van containers met pakketten, variërend in grootte, materiaal en gewicht.

Element Logic lanceert cloud-based dataplatform om magazijnen te optimaliseren met realtime data

Het Noorse softwarebedrijf Element Logic heeft eLogiq ontwikkeld, een cloud-based dataplatform dat datastromen uit meerdere databronnen in real time verzamelt, analyseert, deelt en gebruikt. Dat moet bedrijven helpen direct de nodige stappen te ondernemen om hun magazijnoperaties te optimaliseren.

Ahlers Transport en Logistiek Kazakstan

Vervoeren van transport naar de GOS-landen? Wegvervoer, rail en zeetransport, nationaal en lokaal. Op zoek naar een ervaren logistiek dienstverlener, met kennis en ervaring in Kazachstan? ​Contacteer Ahlers. Partner voor uw logistieke vragen verhuur en eigen magazijnen in de regio sinds 1993.

WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain.

Linde Material Handling trekt hefvermogen elektrische trucks op tot 10 à 18 ton

Nadat de elektrische heftrucks van Linde op het vlak van krachtproductie al op gelijke voet kwamen met hun thermische tegenhangers, doen ze nu hetzelfde op het vlak van hefvermogen. Zo kunnen de nieuwe E100 – E180 heftrucks voortaan goederen tot maximaal 10 à 18 ton transporteren.

Britse supermarkt Asda transformeert transportactiviteiten met hulp van Dassault Systèmes

Asda, de op twee na grootste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk, gaat de plannings- en optimaliseringsoplossingen van Dassault Systèmes inzetten om zijn transportactiviteiten te transformeren. Dat moet Asda helpen de efficiëntie en de duurzaamheid te verbeteren en nieuwe diensten aan te bieden aan meer dan 18 miljoen klanten per week.

Logistics Capital Partners verhuurt eerste fase van speculatief project in België

Logistics Capital Partners (LCP), ontwikkelaar en asset manager van logistiek vastgoed in Europa, heeft de helft van zijn speculatief project in Bilzen, op de Industriezone Genk-Zuid verhuurd. De 22.877m² – fase 1 van het project – worden verhuurd aan SKF Logistics Services Belgium, de logistieke tak van SKF, de Zweedse producent van lagers, afdichtingen en smeersystemen.

Brauns-Heitmann krijgt veel ruimte op weinig grond dankzij Kardex Mlog

Al sinds 1874 ontwikkelt, produceert en verkoopt het Duitse bedrijf Brauns-Heitmann speciale schoonmaak- en wasmiddelen, decoratieartikelen (zoals kerst- en paasversiering), voedselkleurstoffen, textielverf, etc. Omdat het assortiment en de vraag in de loop van de tijd gestaag zijn gegroeid, nam ook de behoefte aan magazijnruimte sterk toe.

Goods-to-Person werkstations: op zoek naar de optimale balans tussen werkcomfort en prestaties

(Advertorial) Geautomatiseerde Goods-to-Person oplossingen voor het orderpicken zien we steeds meer in onze magazijnen. Hoewel ze duidelijk voordelen bieden voor de medewerkers (minder belasting, veel minder lopen), zijn bedrijven in eerste instantie vooral geïnteresseerd in rendement en output, zoals het aantal orderregels per uur.

Baksteenproducent Vandersanden start pilootproject voor retourservice van houten pallets

Baksteenproducent Vandersanden uit Spouwen-Bilzen is een pilootproject gestart voor een retourservice van pallets. Die service is een samenwerking tussen Vandersanden, zijn klanten (aannemers en handelaars) en het Nederlandse logistieke bedrijf 2Return.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.