Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Hyster werkt aan elektrische trucks

Hyster Company heeft aangekondigd dat het binnenkort begint met het testen van de zwaarste heftrucks voorzien van elektromotoren. Het bedrijf stelt dat havens en de zware industrie in de nabije toekomst hun machinepark met Big Trucks kunnen elektrificeren en dat betekent zero-emission trucks, maar wel met vergelijkbare prestaties gedurende de hele dag.

Losberger neemt De Boer Structures over

De aandeelhouders van Losberger Holding GmbH en De Boer Structures Holding BV hebben overeenstemming bereikt over de overname van De Boer door Losberger. De overname zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2017 worden afgerond. De leveringsprogramma’s van Losberger en De Boer zijn complementair aan elkaar, zowel gezien vanuit de klant, geografische spreiding als vanuit het producten- en dienstenportfolio.

Young & Partners opent nieuw kantoor in Kortrijk

Om de groeiambities van Navitrans in het buitenland waar te kunnen maken, ruilde Young & Partners, leverancier van logistieke software, zijn bestaande kantoor in Harelbeke voor een nieuw hoofdkantoor. Het kantoor is gelegen op de oude site van de Kortrijkse Katoenspinnerij langs het Kanaal in Kortrijk.

Uber lanceert Uber Freight

Uber Freight is een app die transporteurs en beschikbare ladingen aan elkaar koppelt. Daarmee wil Uber de stress bij chauffeurs wegnemen om op zoek te gaan naar ladingen, wat vaak meerdere uren en verschillende telefoontjes in beslag neemt.

ECS en 2XL vormen één logistieke groep

De logistieke familiebedrijven ECS European Containers en 2XL hebben een akkoord bereikt om samen één Europese logistieke groep te vormen. Daarbij zal 2XL worden opgenomen in de groep ECS European Containers, dat alle aandelen van 2XL verwerft.

Overname van Vanderlande een feit

De overname van Vanderlande door Toyota Industries Corporation (TICO) is afgerond. Na de aankondiging van de overname in maart van dit jaar maakt Vanderlande nu officieel deel uit van TICO. Vanderlande behoudt zijn naam en identiteit en blijft opereren als onafhankelijke entiteit vanaf zijn bestaande locaties wereldwijd.

PostNL belevert zakelijk Amsterdam met e-bakfiets

Postbezorgers bezorgen hun post sinds jaar en dag te voet of met de fiets. Maar om de brievenbussen te legen en grote aantallen post bij ondernemers te halen en te brengen, zet PostNL bestelauto’s in. Na succesvolle testen met de elektrische bakfiets en kleine elektrische voertuigen in de Amsterdamse binnenstad vorig jaar, gaat PostNL verder de weg van duurzaamheid op.

Prijsindex op laagste niveau in 8 jaar terwijl de dieselindex blijft stijgen

Uit de 31ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting – een kwartaalpublicatie over de dynamiek van de transportmarkt – blijkt dat de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2017 met 9,0% gedaald zijn, vergeleken met het vierde kwartaal van 2016.

Tony’s Chocolonely zet Descartes Global Logistics Network in bij groeiplannen in VS

De Amsterdamse chocolademaker die is opgericht om een einde te maken aan slavernij en uitbuiting in de cacao-industrie, breidt zijn huidige gebruik van de EDI-oplossing van Descartes uit om zijn expansie in de Verenigde Staten te ondersteunen.

Bedrijven omarmen digitale innovatie om de supply chain in de toekomst te beheren

Dat is de conclusie van een onderzoek naar de toekomst van supply chains dat de Economist Intelligent Unit (EIU) in februari 2017 verrichtte bij 522 executives in 13 landen in Noord-Amerika, Europa en Asia Pacific. Het onderzoeksrapport ‘Rebooting supply chains: Shorter, smarter and more sustainable?’ toont aan dat ondernemingen zich de komende vijf jaar meer en meer op innovatie zullen richten om hun bedrijf weerbaar te maken voor eventuele disrupties en de toenemende concurrentie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.