Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Hubo wil marktpositie versterken met SAP

De Belgische doe-het-zelfketen gaat voluit voor een omnichannel aanpak en werkt daarvoor samen met SAP. Hubo stapte van een complex systeem – in feite zes of zeven verschillende systemen – over naar één ERP-systeem waar alles op draait. SAP implementeerde niet alleen het ERP-pakket, waardoor Hubo’s backoffice maar ook aankoop en verkoop in een stabiele omgeving verlopen, maar vulde die oplossing ook aan met SAP Hybris waardoor Hubo een directe link met zijn klanten heeft.

SAP en Google versterken samenwerking in de cloud

Niet alleen is het aantal SAP-technologieën en -applicaties met een certificering voor Google Cloud Platform (GCP) vergroot, beide bedrijven gaan ook nauwer samenwerken op het vlak van machine learning, het Internet of Things, datatransparantie en -opslag en werkplekproductiviteit.

Azkar heet voortaan Dachser

Voortaan opereert Azkar op het Iberisch Schiereiland onder de naam Dachser Spain en Dachser Portugal. De rebranding vormt het hoogtepunt van een integratieproces dat in januari 2013 begon met de overname van Azkar door Dachser. Spanje en Portugal zijn sinds de overname nauw geïntegreerd in het Europese Dachser transportnetwerk.

Dassy Europe investeert in Modula liften met Vanas Engineering

Dassy Europe werd in 2007 opgericht als spin-off van een Belgische textielgroep met meer dan 45 jaar ervaring in de productie van werkkledij. Via een uitgebreid dealernetwerk blijft de onderneming haar marktaandeel in meer dan 20 landen versterken.

An Post upgradet naar ZetesChronos

Het Ierse nationale postbedrijf An Post breidt zijn elektronische Proof of Delivery (ePOD)-systeem verder uit door zijn huidige mobility-oplossing te upgraden naar ZetesChronos. Die software moet zorgen voor een betere interactie met de klant en een meer gestroomlijnd beheer van de inkomende zendingen en zal An Post nieuwe mogelijkheden bieden om apps en functies toe te voegen naarmate diens activiteiten zich ontwikkelen.

Blokker zet winkels in de etalage

Blokker Holding wil zich voortaan volledig richten op Blokker, de winkel waarmee het in 1896 allemaal begon. Op dit moment richt Blokker Holding zich met zeven winkelformules op drie markten, namelijk ‘huishoud’, ‘speelgoed’ en ‘wonen’. Door zich in de toekomst nog op slechts één winkelketen richten, wil de holding zijn positie in het segment ‘huishoud’ behouden en verder versterken.

Belgische online shopper verkiest nog steeds thuislevering

Voor 79% van de Belgische online shoppers is het thuisadres nog steeds de favoriete afleverlocatie. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van DPD waaraan ook 1.000 Belgen deelnamen. De Belg verwacht bovendien dat zijn online aankopen gratis worden geleverd en indien nodig ook gratis kunnen worden teruggestuurd.

Eenhandsbediening mogelijk bij robuuste ZX70 tablet van Getac

Met de ZX70 wil Getac tegemoetkomen aan zelfstandigen en professionals die actief zijn in goederenvervoer en logistiek transport. De tablet is volledig verstevigd en kan met één hand worden bediend. De robuuste tablet is IP67 en MIL-STD 810G gecertificeerd en biedt Full-shift batterijduur, wat handig is voor field workers die vaak in een omgeving zonder stopcontacten werken.

Fiers implementeert Microsoft Dynamics NAV

Fiers uit het West-Vlaamse Kuurne is een Belgische toeleverancier van laboratoriumbenodigdheden, life science producten, chemicaliën en persoonlijke beschermingsmiddelen. Het bedrijf had nood aan een krachtige, geïntegreerde software om de bedrijfsprocessen en administratie te ondersteunen en te stroomlijnen.

UPS lanceert Express Critical service in Europa

UPS Express Critical is een service voor tijdsgebonden zendingen die speciale handelingen vereisen, bijvoorbeeld een vliegtuigonderdeel dat nodig is voor een vlucht of een chirurgisch instrument voor een operatiekamer. Een UPS-team stelt het verzendverzoek vast via een 24-uurs contactcenter, identificeert de transportmogelijkheden en implementeert een leveringsoplossing die aan de tijds- en kostenbehoeften voldoet.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.