Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

H.Essers gestart met ontwikkeling van trimodale site Dry Port Genk

Op de voormalige Ford-site langs het Albertkanaal in Genk is begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe trimodale site van logistiek bedrijf H.Essers. De site zal focussen op warehousing en complexe logistiek voor de chemische sector en biedt ontsluiting via het spoor, het water en de weg.

Dé levenscyclus van je material handling-systemen verlengen!

(advertorial) Bedrijven verlangen op elk moment de best mogelijke prestaties van hun material handling-systeem. Dit betekent dat de systemen permanent beschikbaar moeten zijn en dat zij maximaal renderen tegen zo laag mogelijke operationele kosten.

Logistieke sector moet werk maken van transitie naar schone stadsdistributie

ABN Amro heeft zopas een nieuw sectorrapport over het thema stadsdistributie gepubliceerd. De conclusie luidt dat logistiek nú de kansen moet grijpen om schone stadsdistributie vorm te geven. Als gevolg van de sterke economische groei gaat een steeds groter deel van de Nederlanders in de stad wonen.

DB Schenker en MAN testen ‘platooning’ in de praktijk

De Duitse logistieke dienstverlener DB Schenker, MAN en de Universiteit Fresenius gaan een praktijkproef testen voor platooning. Platooning is het systeem waarbij twee of meer trucks met behulp van assistentiesystemen heel dicht achter elkaar kunnen rijden.

Oracle België opent nieuw Cloud eXperience Center

Oracle België opende vorige week zijn nieuwe Cloud eXperience Center in aanwezigheid van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. Het Cloud eXperience Center is een plek waar visionaire bedrijfs- en technologie-experts anderen inspireren en waar veelbelovende, opkomende cloudtechnologieën worden gedemonstreerd.

In 1 dag op de hoogte van alle innovaties op supply chain gebied

Donderdag 22 maart a.s. is weer de hoogmis voor de supply chain professional: Supply Chain Innovations 2018. Als vanouds kunt u op Supply Chain Innovations terecht voor waardetoevoegende informatie. De drie pijlers waarop het concept is gebouwd zijn: een high level seminarprogramma met tientallen kwalitatieve uiteenzettingen, een beperkte groep vooraanstaande ontwikkelaars van uiteenlopende oplossingen die u graag tonen wat vandaag én morgen kan, en een innovatief netwerkplatform waardoor iedereen met iedereen kan netwerken.

Alvey Groep wordt overgenomen door Scott

Er is een princiepsakkoord bereikt voor de overname van Alvey Groep door het Nieuw-Zeelandse Scott Technology. Verwacht wordt dat de transactie, met een waarde van 12,1 miljoen euro, op 4 april 2018 afgerond zal zijn. Alvey Groep is gespecialiseerd in palletisering, intern transport, automatische magazijnen en andere industriële automatiseringsoplossingen en -diensten.

Irene Veldstra aan het hoofd van Getronics Benelux

Irene Veldstra is naast sales director voortaan ook de nieuwe CEO van ICT-integrator Getronics Benelux. Veldstra werd geboren in Nederland, maar woont al veertien jaar in België. Ze heeft ruim twintig jaar ervaring in commerciële functies, o.a.

Supply chain probleem laat Britse klanten van KFC op hun honger zitten

De Amerikaanse fastfoodketen Kentucky Fried Chicken (KFC) moet tijdelijk 700 van zijn bijna 900 restaurants in het Verenigd Koninkrijk sluiten door een probleem in de supply chain. De vestigingen die wel openblijven, bieden ondertussen een beperkte kaart aan.

DHL Express opent nieuwe ‘Brussels Hub’

DHL Express heeft vandaag zijn nieuwe regionale hub op Brussels Airport geopend. De ultramoderne hub van 36.500m² (inclusief kantoren) verviervoudigt bijna de capaciteit van DHL Express in Brussel en creëert 200 nieuwe jobs. Er werken vandaag al 1.200 mensen op de hub, op een totaal van bijna 5.000 DHL-medewerkers in België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.