Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Docteur Gab’s rekent op Boa Concept voor intern transport van zware lasten

In 2001 richtten drie jeugdvrienden Brasserie Docteur Gab’s op in het Zwitserse Savigny. In de loop der jaren groeide de brouwerij uit tot een bedrijf met een twintigtal medewerkers gespreid over productie, logistiek, verkoop, administratie en marketing.

Canadese supermarktketen Metro investeert in OPM-technologie van Witron

Met een jaaromzet van meer dan 12 miljard Canadese dollar en meer dan 65.000 medewerkers is Metro Inc. een van de grootste food retailers in Canada. Voor zijn nieuwe distributiecentrum in Toronto kiest Metro voor de opslag- en picksystemen van hoofdaannemer Witron Logistik + Informatik GmbH.

Fusie voor Alstef en BA Robotic Systems Group

Alstef is gespecialiseerd in automatische magazijnsystemen en biedt complete oplossingen aan van hoogbouwmagazijnen tot gerobotiseerde ordervoorbereiding op pallets, en systemen voor de verwerking van ruimbagage in luchthavens. BA Robotic Systems Group is de Franse marktleider van intralogistieke oplossingen met AGV’s en een erkende marktspeler door zijn robotica-oplossingen die met name worden toegepast in de medische sector en voor de industrie 4.0.

Wehkamp en websupermarkt Picnic starten samenwerking

In het Nederlandse Amersfoort is een proefproject gestart waarbij klanten van de online supermarkt Picnic hun Wehkamp-retouren kunnen meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. De zogenaamde ‘runners’ van Picnic leveren met elektrische wagentjes de boodschappen bij de klant thuis af en nemen de retour van Wehkamp mee naar een hub in de stad.

Intrion blaast productie van Terry’s Chocolate Orange nieuw leven in

In het Verenigd Koninkrijk is Terry’s Chocolate Orange – chocolade met sinaasappelsmaak, geleverd in de vorm van een sinaasappel – een waar icoon. Terry’s Orange werd samen met een aantal andere vooraanstaande merken van eigenaar Mondelez overgenomen door Carambar & Co, een nieuwe Franse speler in de markt van chocolade en snoepgoed.

Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

UPS Worldwide Express service uitgebreid

UPS heeft zijn UPS Worldwide Express pakketdienst uitgebreid en biedt de service nu in 124 landen en gebieden aan. Ook de optie voor snellere levering is naar meer locaties uitgebreid. De UPS Worldwide Express service biedt gegarandeerde levering in één tot drie werkdagen tegen 10.30u ’s ochtends, de middag of 14.00u, afhankelijk van de bestemming.

Groep Heylen gaat internationaal en heet voortaan Heylen Group

De groep maakt zich op voor een internationale expansie en wil zich daarom met een nieuwe identiteit sterker positioneren op de buitenlandse markten. Tot nu toe trad Groep Heylen als vastgoedinvesteerder steeds naar buiten onder de groepsnaam, waardoor ‘Groep Heylen’ meestal met de vastgoedactiviteiten werd geassocieerd.

H.Essers neemt Zeebrugse tankcontainerspecialist Huktra over

Het gaat over de volledige overname van de Zeebrugse tankcontainerspecialist, die ook vestigingen in het VK, Spanje en Italië heeft. Huktra ziet in H.Essers de ideale industriële partner om het bedrijf een nieuwe groeifase binnen te loodsen.

Sick lanceert W16 en W26 foto-elektrische sensoren

Bij de ontwikkeling van de nieuwe productfamilies W16 en W26 legde Sick vooral de focus op een betere inzetbaarheid en introduceerde het nieuwe technologieën die voor meer detectiezekerheid moeten zorgen. Voor die technologieën – die luisteren naar de naam ‘TwinEye’, ‘LineSpot’ en ‘ClearSens’ – vormen glanzende en spiegelende objecten geen belemmering meer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.