Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Superbeton bouwt verder met Build Software

Superbeton uit het Antwerpse Herselt is al decennia lang actief als wegenbouwer en realiseert zowel openbare als private wegenwerken. Omdat de bestaande ERP- en boekhoudoplossing niet langer voldeden, ging het familiebedrijf vorig kwartaal op zoek naar een nieuwe oplossing.

Collision Sentry Corner Pro moet aanrijdingen voorkomen

De nieuwe Collision Sentry Corner Pro is een evolutie van de eerdere versies van de Collision Sentry en de Corner Pro tiltsystemen. Zoals bij de eerdere versies is de Collision Sentry Corner Pro ontworpen om een veiligere werkomgeving te realiseren in industriële werksituaties door ervoor te zorgen dat blinde hoeken worden gereduceerd of uitgesloten.

VIL lanceert duurzaamheidsindex voor logistiek

Als het gaat om duurzaamheid in de logistiek wordt er veelal gedacht aan het reduceren van de CO2-uitstoot. Lean & Green, dat door VIL wordt uitgerold in Vlaanderen is een goed vertrekpunt om bedrijven te begeleiden bij de realisatie van een 20% reductie in CO2.

Hardis Group introduceert beeldherkenning en artificial intelligence in de logistiek

Hardis Group lanceert Vision Insights powered by Xi IoT. De nieuwe oplossing creëert een digitale tweeling van een reëel logistiek magazijn door gebruik te maken van geautomatiseerde beeldherkenning voor alle objecten en activa in een magazijn, fabriek of winkel.

Moeheid en kennistekort leidt tot vertragingen in digitale transformatie

Hoewel maar liefst 8 op 10 van de Belgische en Nederlandse bedrijven digitale transformatie als een top drie prioriteit zien, gelooft bijna de helft van die bedrijven dat de vooruitgang vertraging oploopt vanwege ‘digitale transformatiemoeheid’.

Onderzoek brengt de uitdagingen van Europese verladers en vervoerders aan het licht

Aangezien de Europese markt voor wegtransport nog steeds erg versnipperd is, worden supply chain professionals geconfronteerd met een complexe sector. Maar liefst 50% van de verladers werkt met meer dan 30 vervoerders tegelijkertijd, wat een goede kennis van de markt vergt om dit efficiënt te organiseren.

Haventransport Stella Artois gaat voortaan via biertrein

AB InBev zal voortaan het grootste deel van haar haventransport organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door zijn modal shift zo’n 20.000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse ring halen. Het nieuwe treintraject wordt mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie, het magazijn waar de treinen gevuld worden met Stella Artois, en dankzij partners Lineas en DP World.

Vestiaire Collective breidt e-commerce internationaal uit met Descartes CustomsInfo

Als aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voorziet Descartes Systems Group Vestiaire Collective van een internationale handelsdatabase om het toenemend aantal beschikbare producten op de website te beheren. Vestiaire Collective is een wereldwijd community-driven platform voor exclusieve tweedehandsmode, dat een groeiend assortiment en een stijgend aantal exporttransacties kent.

Kuehne + Nagel breidt Pharma Hub in België uit

Sinds de recente uitbreiding is het distributiecentrum voor farma in Geel een van de grootste binnen het wereldwijde PharmaChain netwerk van Kuehne + Nagel. Dat netwerk omvat wereldwijd meer dan 220 operaties, 600.000m² sectorspecifieke magazijnruimte en een team van speciaal opgeleide operatoren.

Dematic lanceert micro-fulfillment oplossing

Met de nieuwe automatiseringsoplossing van Dematic moeten klanten met een hoge omloopsnelheid snel en flexibel alle klantorders vanuit kleine opslagruimtes kunnen verwerken. Daarmee kunnen ze lokaal beschikbare ruimte maximaal benutten om op een winstgevende wijze invulling te geven aan de omnichannel distributiestrategie en e-commerce orders van klanten binnen enkele uren te leveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.