Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Karen Reddington benoemd tot president FedEx Express Europe en CEO van TNT

Expressvervoerbedrijf FedEx Express, een dochteronderneming van FedEx Corp. heeft Karen Reddington aangesteld als regional president van FedEx Express Europe en CEO van TNT. Reddington heeft 23 jaar ervaring bij FedEx Express en bekleedde er meest recent de functie van regional president van de regio Azië-Pacific.

DistriMedia breidt versneld uit om e-commerce boom op te vangen

Sinds de overname van Sprintpack Logistics in Sint-Niklaas, begin 2018, verzorgt DistriMedia (onderdeel van de Uitgeverij Lannoo Groep) vanuit Tielt en Sint-Niklaas de e-commerce fulfilment van verschillende grote retailers. Tot februari 2020 tekende DistriMedia geregeld stijgingen van 30% en meer op.

Eutraco bouwt duurzame logistieke site van 60.000m² in Willebroek

In december 2020 zal Eutraco de eerste 40.000m² van een nieuwe logistieke site op het Park De Hulst in Willebroek in gebruik nemen. Een jaar later zal nog eens 20.000m² worden opgeleverd. Het volledige project wordt gerealiseerd door MG Real Estate, dat voor Eutraco een van de eerste logistieke gebouwen in België zonder gasverwarming realiseert.

Gosselin laat Heavy Lifting + Handling activiteit over aan Samoco

Gosselin Logistics uit Deurne levert forwarding-, terminal-, warehousing-, trucking- en douanediensten voor het transport van industriële en consumentengoederen. Voor zijn Logistics Division heeft Gosselin de laatste jaren sterk geïnvesteerd in de afdeling ‘Industrial Projects’.

Mark Guilliams nieuwe branch manager Air Freight bij DB Schenker in Zaventem

Sinds medio mei is Mark Guilliams branch manager van de Schenker-luchtvrachtvestiging in Steenokkerzeel (Zaventem). Mark Guilliams (52) heeft ruim 32 jaar ervaring in transport en logistiek, waar hij kennis opdeed van de luchtvrachtsector, maar ook van baanvracht, zeevracht en logistiek.

België heeft potentieel voor megadistributiecentra

In de periode 2013-2020 zijn 41 megadistributiecentra in België gevestigd of aangekondigd, met in totaal 3,1 miljoen vierkante meter aan vloeroppervlak. Van een versnelling van de vestiging van deze XXL-DC’s (> 40.000m2) – zoals die in Nederland en Duitsland zichtbaar is – is in België evenwel (nog) geen sprake.

Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde.

JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint

Kledingketen JBC komt terug op zijn beslissing om retourpakjes door particulieren te laten vervoeren via de mobiele applicatie van Hytchers. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) reageert tevreden. De beroepsorganisatie van ondernemingen in transport en logistiek spande in januari tegen zowel JBC als Hytchers een rechtszaak in kortgeding aan omdat het systeem oneerlijke concurrentie met de transportsector zou betekenen.

Diepvriesbedrijf Hesbaye Frost vervangt AGV-installatie met BA Systèmes

Hesbaye Frost is wereldwijd actief in diepvriesgroenten, pasta en rijst. Jaarlijks verwerken 300 medewerkers er ongeveer 150.000 ton producten die worden gepickt, ingevroren en verpakt. Hesbaye Frost distribueert zijn producten naar klanten in heel Europa, maar ook naar Japan, de VS en Israël.

Pcdata Logistics Automation levert wereldwijd pick-to-light-systemen aan Marley Spoon

Marley Spoon bezorgt recepten en bijbehorende verse ingrediënten bij klanten thuis in drie continenten: de VS, Australië en Europa (Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, België en Nederland). De leverancier van maaltijdboxen heeft al zijn fulfilment centers wereldwijd uitgerust met pick-to-light-systemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.