Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Manhattan Associates benoemd tot een leider in Gartner’s Magic Quadrant voor TMS

Manhattan Associates maakt bekend dat het met zijn TMS-oplossing benoemd is tot een leider in Gartner Inc.’s Magic Quadrant voor transportmanagementsystemen.

IPP implementeert IoT-oplossing van Global Tracks

De Nederlandse aanbieder van IoT-oplossingen, Global Tracks levert een IoT-oplossing voor pallets aan Europese palletpooler IPP: de ‘connected pallet’. Met de IoT-oplossing krijgt IPP inzicht in de tripdata van de pallets. Daarnaast zorgt de ingebouwde module van de slimme pallet voor digitalisering van alle dispatchdata die nu op traditionele wijze bij en door klanten worden verzameld.

Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?

U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een  grote rol bij het succes van e-commerce.

4 voordelen van CHEP voor uw e-commerce

De voorbije maanden is gebleken dat een flexibele supply chain essentieel is voor e-commerce om te kunnen reageren op onverwachte veranderingen in de markt. Met CHEP bent u zeker van kwalitatieve pallets, waar en wanneer u ze nodig hebt. Transporteer uw producten naar online retailers op blauwe pallets zonder palletruil, retourtransporten en verborgen kosten.

Werkgelegenheid in Transport & Logistiek zou stabiel blijven

Terwijl werkgevers in heel wat sectoren banenverlies verwachten als gevolg van de coronacrisis, melden werkgevers in de bouwsector, de maakindustrie en transport & logistiek licht positieve nettotewerkstellingsprognoses. Dat blijkt uit de nieuwste Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten van ManpowerGroup.

Lineas verhoogt capaciteit voor continuïteit van goederenvervoer bij laag waterpeil Rijn

Nu het waterpeil van de Rijn het laagst in vijf jaar tijd staat, heeft private spoorvrachtoperator Lineas een oplossing uitgewerkt om te voorkomen dat er een herhaling komt van de situatie in 2018. Toen legden de lage waterstanden van de Rijn de binnenscheepvaart meerdere weken lam.

Dirk Van den Bosch nieuwe CEO DP World Antwerp

Met ingang van 1 juli 2020 wordt Dirk Van den Bosch de nieuwe CEO van DP World Antwerp Gateway, Empty Depot Services en de andere operationele vestigingen in België. Daarmee volgt hij Rob Harrison op, die aangesteld werd als nieuwe vice president van DP World Inland and Logistics voor de Europese en Russische regio.

Recht van antwoord

Het bericht met de titel ‘JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint’, dat we in onze nieuwsbrief van dinsdag 2 juni 2020 publiceerden, is niet correct. De rechter heeft zich immers nog niet uitgesproken. Zowel JBC als Hytchers eisen dan ook een onmiddellijke rechtzetting.

Heylen Warehouses en North Sea Port bouwen Ghent Logistic Campus

Logistiek vastgoedontwikkelaar en investeerder Heylen Warehouses uit Herentals is gestart met de bouw van zijn grootste project in België tot nog toe: Ghent Logistic Campus. De nieuwe logistieke site is gelegen in de Gentse haven, North Sea Port, op het bedrijventerrein Rieme-Noord.

Paulig mikt op 145.000kg minder afval door overstap naar CO2-neutrale Chep-pallet

Het internationale familiebedrijf Paulig, actief in voeding en dranken, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Chep om zijn producten voortaan te vervoeren op de CO2-neutrale Chep-pallets. Paulig is in de Benelux vooral bekend van onder meer de merken Poco Loco, Santa Maria en Gold & Green.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.