Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Logistics Capital Partners bouwt eerste Belgische magazijn in Nijvel

Na eerdere ontwikkelingen in Italië en Nederland voor Amazon, Primark en Kering Group (Gucci, Yves-Saint-Laurent), zet Logistics Capital Partners (LCP) vaste voet aan de grond in België met een eerste logistiek gebouw in constructie en een eerste verhuur aan Medi-Market.

TU/e en Marel werken samen in nieuw AI lab

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft samen met vier industriële partners een nieuw Artificial Intelligence (AI) lab opgezet. Dat lab wil de besluitvorming in productie en onderhoud met behulp van kunstmatige intelligentie verbeteren.

Fréderic Bouchet wordt Software Commercial Director bij de Europe Business Unit van Savoye

Na 25 jaar ervaring in verkoop, consulting en software wordt Fréderic bij Savoye verantwoordelijk voor de expansie van de commerciële activiteiten van de Advanced Software oplossingen in Europa en het Midden-Oosten. Frédéric Bouchet was onder meer actief bij softwarespecialist Cegid, bij Capgemini Consulting en SFR Business.

TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden.

Hoe Digital Champions hun supply chain aanpakken

In zijn rapport ‘Connected & Autonomous Supply Chains 2025’ maakt PwC duidelijk hoe anders Digital Champions hun supply chain aanpakken. Pioniers op het gebied van supply chain excellence kunnen als voorbeeld dienen om ketens te wapenen tegen verstoringen zoals Covid-19.

Ortec lanceert cloudeigen oplossing voor buitendienstplanning en -optimalisering

Met Ortec for Field Service heeft de aanbieder een nieuwe cloudeigen oplossing gelanceerd. De oplossing, die gebruikmaakt van wiskundige optimalisatietechnologie, moet bedrijven helpen om serviceorganisaties efficiënter te laten werken. Zo biedt Ortec for Field Service de mogelijkheid om in realtime de planning aan te passen als er plotseling nieuwe (spoed)opdrachten binnenkomen, als een monteur zich ziek meldt of een klant niet aanwezig is op het afgesproken tijdstip.

H.Essers en Rail Cargo Austria zetten rechtstreekse railverbinding Roemenië-Turkije op

H.Essers en Rail Cargo Austria bundelen hun krachten voor de lancering van een nieuwe rechtstreekse treinverbinding tussen Roemenië en Turkije. H.Essers heeft al een bestaande verbinding tussen Genk en Curtici, waardoor er nu een rechtstreekse treinverbinding tussen Genk en Turkije ontstaat.

Universal Robots en Gibas overhandigen duizendste cobot in de Benelux

Smart Robotics was het bedrijf dat deze cobot in ontvangst mocht nemen van Universal Robots, ontwikkelaar van collaboratieve industriële robotarmen, en hun automatiseringspartner Gibas. Smart Logistics levert intelligente robotoplossingen voor packaging en logistics applicaties binnen verschillende sectoren.

Apple stoot Google van troon in de top 50 van meest innovatieve bedrijven

Nadat het moederbedrijf van Google (Alphabet) vorig jaar voor het eerst op nummer één stond in de top 50 van meest innoverende bedrijven volgens Boston Consulting Group (BCG), moet het bedrijf opnieuw plaats ruimen voor Apple. Alphabet staat nu op nummer twee, gevolgd door Amazon en Microsoft.

Shippeo integreert papierloos transport en geavanceerde palletscanning in real-time visibility plaform

Shippeo heeft een nieuwe mobiele applicatie aangekondigd, die nieuwe mogelijkheden biedt voor verladers en logistieke dienstverleners. De nieuwe functies van de mobiele Shippeo-app omvatten: - Papierloos afleverbewijs De mobiele app integreert de creatie van elektronische vrachtbrieven (of eCMR's) met elektronische handtekeningen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.