ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk. In Nederland bestaat zo’n net al sinds 2016, maar sinds enkele maanden wordt het initiatief ook in België uitgerold. Daarvoor sloeg ViaTim de handen in elkaar met DPD, dat als eerste gebruik maakt van het netwerk om pakketten dicht bij de consument af te leveren.

Intussen zijn er in België bijna 120 particulieren als ViaTim Punt bij het netwerk aangesloten en de ambitie bestaat erin het aantal buurtpunten in België verder uit te rollen tot een netwerk van minstens 750.
Als afhaalpunt nemen ViaTim Punten pakjes aan voor hun straat of wijk en bezorgen die daarna dagelijks bij de mensen thuis, of ze functioneren als ‘parcel-service-punt’, waar consumenten van maandag t.e.m. vrijdag tussen 16.00 en 21.00 uur hun pakketten kunnen afhalen of verzenden. Dankzij het initiatief komen pakketten op de bestemde dag nog aan, zelfs als het aantal pakjes verdrievoudigt. De piekdrukte bij de pakketbezorger wordt immers verdeeld over tientallen extra helpende handen die een ronde lopen in een kleine straal rondom hun eigen huis.
 
ViaTim Punten zijn vaak gepensioneerden, thuiswerkers, huismoeders en -vaders of studenten. De 600 ViaTim Punten die intussen in Nederland actief zijn, handelen samen meer dan 250.000 pakketten per maand af. Zij vormen het fijnmazige distributienetwerk als alternatief voor de vele bestelwagens in de straat. Zo motiveert ViaTim om te voet of per fiets pakjes af te halen of af te leveren. Op die manier vermindert niet alleen de druk op het verkeer een stukje, de Erasmus Universiteit in Rotterdam berekende ook dat de CO2-uitstoot in de wijk zo zelfs tot 74% kan worden gereduceerd.
 
Petra De Sutter, vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie, bracht een bezoek aan Kenneth Van Damme uit Deinze (links op de foto). Hij was een van de eerste ViaTim punten Vlaanderen. De minister beklemtoont de voordelen van het initiatief: “Sociale ophaalpunten leveren winst op voor iedereen. Je hebt contact met de buurt, je hoeft je niet te haasten om voor sluitingstijd een pakket af te halen, het aantal keren dat pakjesbezorgers voor een gesloten deur staan, daalt en ze hoeven daardoor ook minder rond te rijden. Ook de deeleconomie kan dus helpen om de impact van de pakjeseconomie op het milieu aan te pakken.”
Foto: vlnr - Kenneth Van Damme, minister Petra De Sutter, ViaTim-oprichter Michiel Nieuwkerk, Frank Jahn, director Operations bij DPD Belux, en een DPD-chauffeur

Recente nieuwsberichten

Still zet in op tweeledige productstrategie

De woelige economische tijden dwingen ook de intralogistieke sector om zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Het antwoord van Still: een nieuwe merkoriëntatie, een uitgebreider productfolio en oplossingen die nog beter op de specifieke behoeften van de klant zijn afgestemd.

Thomas Baack nieuwe directeur Interroll Trommelmotoren

Vanaf 1 oktober 2022 wordt Thomas Baack algemeen directeur van Interroll Trommelmotoren GmbH. De 39-jarige industrieel ingenieur heeft meer dan 10 jaar ervaring in leidinggevende functies in het productiemanagement. Hij begon zijn carrière bij Saint-Gobain Glass Deutschland GmbH in Keulen.

Transportsector onder druk om over te schakelen op elektrisch vervoer

Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven bereid zijn meer te betalen voor transportleveranciers met een lagere CO2-uitstoot.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Prologis breidt stedelijke infill-portefeuille in Europa uit door overname vastgoed van Crossbay

Logistiek vastgoedorganisatie Prologis heeft een portefeuille van 128 logistieke gebouwen en zes nieuw te ontwikkelen projecten aangekocht van last-mile operator Crossbay, dat zich als stedelijk logistiek platform richt op single-tenant distributiecentra in de buurt van aanvoersteden in Europa.

Webfleet lanceert compacte Driver Terminal PRO M voor navigatie en workflow management

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, lanceert zijn nieuwe compacte PRO Driver Terminal: de PRO M. De robuuste terminal voor professionele wagenparken is uitgerust met geavanceerde technologieën die bestuurders en wagenparkbeheerders moeten helpen de efficiëntie en productiviteit van hun werk te verhogen.

Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag. Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika.

Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur.

DHL Supply Chain en Monta boosten gezamenlijk internationale groeiambities voor e-commerce

DHL Supply Chain, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Monta, een dienstverlener op het gebied van e-commerce en e-fulfilment. Met het partnership willen beide bedrijven kleine en middelgrote webshops op het gebied van e-fulfilment en online verkoop ondersteunen.

Management buy-out bij BD Media en BD Logistics

BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar; het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.