Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

De omvang van de Nederlandse e-commercemarkt zal tegen 2029 naar verwachting 52,16 miljard dollar bedragen, de Belgische tegen 2027 bijna 14 miljard dollar. Als gevolg van de hausse op de e-commercemarkt is er steeds meer vraag naar logistieke en bezorgdiensten. Bovendien gaf 60% van de bevraagde Nederlandse bedrijven aan dat zij de komende twaalf maanden een toename van de vraag naar extra magazijnruimte verwachten

Venipak Commerce gaat zich dan ook in de Benelux lanceren om een steeds groter wordend gat in de markt op te vullen. Het bedrijf gelooft dat de Benelux-regio een groot potentieel heeft, maar de steun is gesegmenteerd. Daarom besloot het te investeren in de ontwikkeling van een allesomvattende e-commerce- en logistieke dienst die de problemen aanpakt door alle operationele processen te omvatten: van bemiddeling in e-commerce verkoopkanalen tot opslag en distributie. Door gebruik te maken van de overname van de Nederlandse groothandel Strengholt Entertainment BV in 2023 heeft Venipak zich verzekerd van de infrastructuur om voet aan de grond te krijgen in de regio, waardoor een weg werd vrijgemaakt om zijn plannen te verwezenlijken.

Nieuwe oplossingen: e-fulfilment

Volgens Venipak is de omnichannelaanpak nooit eerder in de regio toegepast, waardoor ze een grote stap betekent in de richting van het stroomlijnen van de verkoop, opslag en distributie, evenals het opnieuw uitvinden van Venipak om uit te breiden naar mondiale markten. Dit komt in een tijd waarin regionale markten steeds meer behoefte aan geautomatiseerde diensten tonen: 81% van de lokale bedrijven investeert in dergelijke oplossingen.

Het focuspunt van Venipak Commerce, e-fulfilment, moet een efficiënte methode mogelijk maken om e-commerce-voorraad te beheren, waarbij tegemoet wordt gekomen aan de unieke behoeften van online verkoop en het optimaliseren van ruimte en middelen. Het is afgestemd op de specifieke behoeften van e-commerce, zoals de variabele vraag en de afhandeling van aankopen van losse artikelen. Door middel van geavanceerde software-integratie en gespecialiseerde systemen maakt e-warehousing nauwkeurig voorraadbeheer mogelijk, evenals een geoptimaliseerd retourproces – allemaal cruciaal voor een groter concurrentievoordeel.

Volgens CEO Justas Šablinskas komt het ware potentieel van de e-groothandelsniche nog steeds naar voren: “We waren op zoek naar manieren om mondiaal uit te breiden, we hebben geprobeerd de hele handelsketen te deconstrueren en we vonden deze niche, die vrijwel niet bestaat – niet alleen in Europa maar ook over de hele wereld. Tegenwoordig werken alle e-shops rechtstreeks samen met de leveranciers of fabrikanten. We willen de beste lokale opties bieden met snelle leveringen in elke grote markt binnen 24 uur.”

Distributienetwerk

Venipak Commerce biedt ook e-commerce-bemiddelingsdiensten aan tussen de klanten en merken van het bedrijf (o.a. Amazon, Allegro, Zalando, Bol), evenals fysieke verkooppunten (o.a. Aldi, Lidl, Action). Zodoende kan Venipak Commerce optreden als tussenpersoon bij de introductie van de producten van zijn klanten op buitenlandse markten – de VS, Europa, Azië – door middel van integraties met Amazon en andere handelsplatforms en supply chains.

De CEO voegt eraan toe dat de nieuwe samenwerking e-commercebedrijven helpt de risico’s te verminderen bij het betreden van nieuwe markten. “We willen klanten helpen hun groei te versnellen. Op onze beurt starten we nieuwe samenwerkingen met een strategie die het beste past bij de plannen van de klanten om hun verkoop- en logistieke traject te versnellen. We willen niet dat ze geen inzicht hebben in wat mogelijk is als het gaat om kostenbesparing en optimalisering.”

Foto: Venipak Commerce

Recente nieuwsberichten

Voorzichtige vooruitzichten voor tewerkstelling in Transport/Logistiek

De recentste ManpowerGroup Jobbarometer*, die in december 2023 werd gepubliceerd, geeft aan dat de wervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in het eerste kwartaal van 2024 vrij matig zal zijn. Van de werkgevers in die sector die in oktober 2023 werden bevraagd, verwacht inderdaad 42% hun personeelsbestand tegen het einde van maart 2024 uit te breiden, terwijl bijna een kwart (23%) van plan is dat te verminderen. Volgens 35% van de bevraagde werkgevers zal hun wervingsactiviteit niet veranderen. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen in dienst te nemen en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een voorzichtige waarde van +19%. Dat is volgens ManpowerGroup een sterke daling ten opzichte van het vorige kwartaal en een status quo ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.

Optimaliseer je productieproces

(Advertorial) Een productieproces beheren, dat is niet eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten hun leveringen op tijd ontvangen, moet je verschillende productielijnen, werknemers en diverse producten efficiënt plannen. Soms moeten er ook andere factoren in overweging worden genomen, zoals allergenen.

Battery Supplies zorgt voor continuïteit met laadzaal in magazijnen van Delhaize

Supermarktketen Delhaize voert in zijn magazijnen constant producten af en aan. Dat gebeurt met elektrische heftrucks. Om continuïteit te garanderen, is het belangrijk dat die heftrucks te allen tijde zo optimaal mogelijk worden ingezet en dat geldt zeker ook tijdens drukke periodes zoals de eindejaarfeesten. Daarom vroeg Delhaize aan Battery Supplies, dochteronderneming van onderdelenleverancier TVH, om in de nieuwste koelafdeling in zijn magazijnen in Zellik de batterijen van de heftrucks vorm te geven. Battery Supplies, waarmee Delhaize al sinds jaar en dag samenwerkt voor de toelevering van batterijen, installeerde in Zellik 136 laders voor een volledige vloot van 308 wisselbatterijen. Daarmee betreft het een van de grootste laadzalen voor Delhaize in België. “Toch is de ingenomen ruimte van de laders en batterijen heel beperkt door een slimme en ‘dense’ opstelling van de batterijen”, klinkt het.

Datalogic introduceert Blade Series voor geavanceerde traceerbaarheid

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft zijn Blade Series gelanceerd. Het betreft een nieuw gamma compacte industriële 1D-lezers ontworpen voor lean integratie, eenvoudige installatie en minder onderhoud. Blade Series, bestaande uit Blade 100 en Blade 200, wordt door Datalogic voorgesteld als de langverwachte update van de populaire DS2X00 serie van lasergebaseerde lezers. De nieuwe 1D-lezers moeten volgens de leverancier nieuwe wegen openen voor logistiek, fulfilment en distributiecentra, waardoor retailers zich kunnen ontwikkelen tot omnichannel aanbieders.

Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Prettig eindejaar!

Zopas is de laatste nieuwsbrief van 2023 uw mailbox binnen gedwarreld.

Wij gaan er heel even tussenuit, maar kloppen graag vanaf dinsdag 9 januari opnieuw bij u aan met uw wekelijkse brief vol supply chain Nieuws en nieuwsjes.

Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.

Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere

Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024

Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn

Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.