UPTR confronteert ideologie rond professionele diesel met de cijfers

Foto: Pixabay

UPTR verdedigt al sinds 1937 de belangen van zelfstandigen en ondernemingen van de sector transport & logistiek. In haar lobbywerk hanteert de organisatie naar eigen zeggen “een onverbiddelijke juridische en mathematische nauwkeurigheid”.

Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO’s, David Clarinval (MR), verzette zich tegen de afschaffing van de professionele diesel. “Wanneer het over professionele diesel gaat, zijn de – puur ideologische – debatten spijtig genoeg niet erg genuanceerd”, meent UPTR, “Al jaren vergelijkt de belangenorganisatie de evolutie van het brandstofverbruik – en de accijnzen die dat jaarlijks opbrengt – met de afgelegde kilometers die onderworpen zijn aan kilometerheffing. “In antwoord op de parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Gilles Vanden Burre (Ecolo) gaf de minister van Financiën vrij verhelderende informatie over het brandstofverbruik in België, met het oog op de milieugedachten en mobiliteit”, aldus nog UPTR.

Uit die gegevens haalt UPTR de volgende elementen:

- Het benzineverbruik is met 25% gestegen ten opzichte van 2019(*);

- Het dieselverbruik is met 10,65% gedaald ten opzichte van 2019(*);

- Berekend ‘aan de uitlaat’, stootten Belgische weggebruikers 25 miljoen ton CO2 uit. Een stabiel cijfer, dat volgens UPTR volledig in strijd is met de doelstellingen van ‘Fit for 55’ (-55% tegen 2030);

- In 2023 daalde het aantal kilometers afgelegd op de tolwegen (+ 3,5 ton) met 3,28%;

- Met de kilometerheffing haalden de 3 regio’s 888 miljoen op, een stijging van 7% (door de tariefverhoging in Wallonië en de jaarlijkse indexering);

- De netto-accijnsinkomsten op diesel en benzine brachten de federale overheid 5,4 miljard euro op;

- Buitenlandse transporteurs hebben bijgedragen aan de financiën van de Belgische staat, voor een bedrag van 604 miljoen euro(**) door hun tanks in België te vullen voor meer dan 1,5 miljard liter;

- Het industriële en (veronderstelde) agrarische gebruik van rode diesel neemt niet af.

(*) Referentiejaar ‘pre-covid’ (2021) en invasie van Oekraïne (2022)

(**) Na terugbetaling van het deel van de accijnzen voor ‘professionele diesel’

Recente nieuwsberichten

Roy Meter nieuwe managing director bij Lyreco Benelux

Lyreco Benelux, distributeur van werkplekproducten en -oplossingen, heeft Roy Meter (foto) aangesteld als nieuwe managing director. Hij volgt daarmee Paul Vieijra op die in april 2025 officieel met pensioen gaat.

Werkgevers in transport en logistiek blijven aanwerven

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zouden werkgevers in de transport- en logistieke sector ook in het tweede kwartaal van 2025 medewerkers blijven rekruteren. Maar liefst 45% van de werkgevers in de sector die in januari werden bevraagd, verwacht tegen eind juni 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 17% een vermindering voorziet. Daarnaast verwacht 38% van de werkgevers geen enkele verandering.

Webfleet lanceert PRO X robuuste tablet voor transportprofessionals

Webfleet, de fleet management oplossing van Bridgestone, introduceert de Driver Terminal PRO X, een robuuste tablet die speciaal ontworpen is voor truck- en bestelwagenparken. De tablet kan aan specifieke bedrijfsbehoeften worden aangepast en moet zorgen voor verbeterde prestaties, directe toegang tot de Webfleet Work App en professionele navigatie.

Toyota biedt leaseformule voor geautomatiseerd pallettransport

Ook nieuw bij Toyota Material Handling Europe is Swarm Automation Go, een leaseoplossing voor geautomatiseerd pallettransport. De service biedt bedrijven een laagdrempelige instap in automatisering, zonder risico’s of grote investeringen. De oplossing automatiseert repetitieve logistieke taken, zoals transport van en naar opslaglocaties, en ondersteunt productie- en distributieprocessen. Dat moet bijdragen tot een efficiëntere inzet van personeel en een hogere productiviteit.

Nieuwe Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks bij Toyota

Toyota Material Handling Europe introduceert de nieuwe Toyota Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks. De Traigo48-serie moet zorgen voor maximale productiviteit en veelzijdigheid in uiteenlopende toepassingen, zoals laden, lossen, stapelen en horizontaal transport. De modellen zijn verkrijgbaar in zowel 3-wiel- als 4-wiel-varianten met een hefvermogen van 1,5 tot 2,0 ton, een hefhoogte tot 7,5 meter en een maximale snelheid van 20 km/u. Daardoor leent de Traigo48 zich voor intensief gebruik, zowel binnen als buiten.

Iwell en Montea slaan slim energie op

Iwell ontwikkelt en implementeert slimme energiesystemen op basis van batterijopslag en geavanceerde software, waarmee bedrijven hun energie-efficiëntie kunnen verbeteren. In samenwerking met logistiek vastgoedontwikkelaar Montea heeft Iwell op de logistieke site van Montea in Willebroek vijf batterijopslagsystemen geïnstalleerd met een totale capaciteit van 12.470kWh. Naast Willebroek realiseerde Iwell ook een extra batterijopslagsysteem met een capaciteit van 3.870kWh op de Montea-site in Bilzen.

Veerkrachtige supply chain vereist zichtbaarheid

Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over zijn end-to-end supply chain om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De overige 65% tast in het duister in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden en door importheffingen nog verder zullen gaan ontstaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buck Consultants International/BCI Global in samenwerking met Executive Platforms heeft uitgevoerd bij 240 supply chain-leiders in Europa en de VS.

Nu donderdag is het zover!

Aanstaande donderdag 20 maart mogen we u eindelijk verwelkomen op de lang verwachte nieuwe editie van Supply Chain Innovations in Antwerp Expo.

Bent u nog niet ingeschreven? Doe het hier dan nog snel voor het te laat is! De kans is groot dat ook u gratis aanwezig kunt zijn.

Saint-Gobain Abrasives maakt verbeterslag met Consafe Logistics

Saint-Gobain Abrasives, een wereldspeler in schuur- en slijpoplossingen, heeft voor Astro WMS van Consafe Logistics gekozen om zijn operaties in het Europese distributiecentrum in Born, Nederland, te moderniseren.

GC Europe implementeert shuttlesysteem en SAP-oplossing van Knapp

GC Corporation ontwikkelt, produceert en distribueert al meer dan 25 jaar tandheelkundige producten. De Europese vestiging in Leuven, GC Europe, levert aan zowel distributeurs als tandartsen en tandtechnici in heel Europa en het Midden-Oosten. Om GC Europe klaar te maken voor de toekomst en voor de toenemende logistieke eisen, heeft het bedrijf zijn opslag- en pickcapaciteit in het distributiecentrum in Leuven uitgebreid met een Evo Shuttle-systeem. Het systeem is direct geïntegreerd in de bestaande SAP EWM-oplossing met SAP EWM MFS van automatiserings- en digitaliseringsleverancier Knapp.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.