Turkse retailgroep Eren Perakende automatiseert DC met Dematic

Foto: Dematic
De Turkse retailgroep Eren Perakende heeft Dematic, aanbieder van supply chain automatisering, geselecteerd voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Istanbul. Met het project wil het retailbedrijf de operationele efficiëntie verbeteren en voldoen aan de groeiende marktvraag.
Eren Perakende is distributeur van merken als Burberry, Gant, Nautica, Converse, Intersport en The Kooples. Het bedrijf breidt zijn online verkoopnetwerk uit met een multichannelstrategie en is ook eigenaar van merken zoals House of SuperStep, SuperKids, Fashfed en United4. Het groeiende bedrijf is actief in 25 landen met ruim 8.000 medewerkers, meer dan 600 winkels en 17 digitale kanalen. De Dematic-oplossing die in het nieuwe distributiecentrum wordt geïmplementeerd, moet de productiviteit verhogen, de nauwkeurigheid vergroten en de algehele efficiëntie van de supply chain optimaliseren.
Het volledig geautomatiseerde systeem benut geavanceerde WM-software van Dematic, die naadloos integreert met het bestaande SAP-systeem van het bedrijf voor realtime voorraadbeheer, orderverwerking en fulfilment management.
De nieuwste Goods-to-Person (GTP) pickstations en de Dematic Multishuttle-technologie zullen worden ingezet, wat moet zorgen voor een grote opslagdichtheid, een hoge doorvoer en snelle orderophaling. Het systeem levert automatisch artikelen aan GTP-pickstations, waarmee de ordersnelheid en -nauwkeurigheid te maximaliseren is en de afhankelijkheid van handmatig werk vermindert. Ook stroomlijnt een geïntegreerd conveyornetwerk de processen van inkomende opslag tot orderverwerking en verzending, zodat een naadloze materiaalstroom wordt gegarandeerd. Een Dematic Pouch System maakt de oplossing compleet.
Om een soepele overgang te garanderen, biedt Dematic tijdens de opstartfase ondersteuning op locatie door getrainde technici en engineers. Zij ondersteunen bij de systeemoptimalisering en doorvoerprestaties. Dat maakt ook een praktische training van medewerkers van Eren Perakende mogelijk op het gebied van bediening, toezicht en ondersteuning.
Voor de retailgroep vormt het project naar eigen zeggen een belangrijke mijlpaal in zijn reis naar een slimmere en flexibelere supply chain. “We streven ernaar ons digitale verkoopaandeel te verhogen van 25% naar 35% en bieden al bezorgopties voor de volgende dag en dezelfde dag om maximaal klantgemak te garanderen”, klinkt het.
Het project wordt naar verwachting eind tweede kwartaal 2026 opgeleverd.