TransFollow lanceert app voor transportbeheer onderweg

Foto: TransFollow

TransFollow, aanbieder van digitale oplossingen voor het elektronisch beheren van transporten en transportdocumenten, stelt TransFollow Drive voor. Met die nieuwe mobiele applicatie kunnen chauffeurs hun dagelijkse opdrachten beheren door belangrijke mijlpalen vast te leggen, hun locatie te delen, uitzonderingen te melden en transportdocumenten digitaal te verwerken. Die realtime gegevensuitwisseling tussen de chauffeurs en hun backoffice moet ervoor zorgen dat verladers, transportbedrijven en andere partijen in de logistieke sector volledige zichtbaarheid op hun transporten krijgen.

De TransFollow Drive app maakt realtime tracking van alle transportactiviteiten mogelijk, waar de chauffeur zich ook bevindt – zowel online als offline. Directe gegevensuitwisseling zorgt voor nauwkeurige informatie over de locatie van het voertuig en updates over de voortgang van elke stap binnen de ritopdracht. Documenten zoals eCMR’s, nationale vrachtbrieven en paklijsten, evenals eventuele foto’s van beschadigde goederen, worden in real time bijgewerkt en gedeeld. Daardoor kunnen backoffices alle transportinformatie naadloos en veilig archiveren. TransFollow Drive stelt chauffeurs bovendien in staat het ondertekenproces te voltooien via een methode naar keuze – van eenvoudig tot geavanceerd, afgestemd op de operationele eisen en randvoorwaarden. Dat alles verloopt op een veilige en conforme manier dankzij TransFollow’s naleving van het Aanvullend Protocol op de eCMR, alsook de GDPR- en ISO:27001-normen.

De Drive app beschikt ook over een tweerichtingsberichtensysteem, met pushmeldingen waarmee chauffeurs rechtstreeks met de backoffice kunnen communiceren en problemen tijdens transporten in real time kunnen oplossen. Berichten worden automatisch vertaald naar de taal van de chauffeur.

De app biedt chauffeurs ook eenvoudiger toegang tot hun toegewezen transporten en bijbehorende ritopdrachten, terwijl de aangepaste workflows het uitvoeren van taken tijdens laden, lossen en onderweg intuïtiever en efficiënter moeten maken. De toepassing vertaalt het fysieke transportbeheer naar de stappen die binnen de applicatie nodig zijn. Chauffeurs worden door die stappen geleid, inclusief controles en verplichte handtekeningen. Bovendien wordt elke gebeurtenis via GPS geregistreerd.

De ‘unified transport view’ biedt chauffeurs één centrale plek waar zij al hun opdrachten en bijbehorende transportdocumenten kunnen terugvinden. Elke ritopdracht wordt overzichtelijk weergegeven, inclusief de bijbehorende taken en documenten die ondertekend moeten worden.

De TransFollow Drive app richt zich met name op verladers die toezicht houden op meerdere transporten met verschillende vervoerders of onderaannemers en behoefte hebben aan realtime zicht op hun zendingen. De app moet zorgen voor meer efficiëntie door digitalisering van transport- en documentatieprocessen, met gebruik van juridisch conforme handtekeningmethoden. TransFollow Drive speelt ook in op de behoeften van vervoerders en logistiek dienstverleners die moeite hebben om zichtbaarheid van data met partners te delen of uit te wisselen vanwege technische belemmeringen. Verder biedt de app flexibiliteit door aansluiting te vinden op bestaande infrastructuren en werkprocessen. De oplossing kan worden gebruikt als een op zichzelf staand vrachtbeheersysteem of worden geïntegreerd in een bestaand systeem, en kan rechtstreeks communiceren met bestaande TMS, WMS, ERP- of andere systemen.

De TransFollow Drive app is beschikbaar in zowel de Google Play Store als de Apple Store.

Recente nieuwsberichten

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Haven van Rotterdam neemt DCSA’s Track & Trace-standaard in gebruik

Digital Container Shipping Association (DCSA), een onafhankelijke non-profitorganisatie die standaardisatie en digitale innovatie in de containervaart stimuleert, heeft aangekondigd dat de haven van Rotterdam de eerste grote haven is die de Track & Trace (T&T)-standaard van DCSA opneemt in zijn havencommunicatiesysteem (Portbase). Die integratie moet ervoor zorgen dat het traceren en de zichtbaarheid van containers in een van de drukste havens ter wereld aanzienlijk worden verbeterd.

Onderzoek naar digitale transformatie en GenAI in de supply chain

Hoe gaan supply chain leiders om met de realiteit van vandaag? Een antwoord daarop kunnen we vinden in ‘Supply Chain Horizons 2025’. Het rapport geeft de bevindingen weer van een onderzoek dat in januari en februari 2025 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne in opdracht van Logility, een leverancier van AI-first software voor supply chain management. Vanson Bourne bevroeg 500 besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de supply chain van hun organisatie. Alle bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, hebben een omzet van minimaal 500 miljoen dollar en vertegenwoordigen de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Midden-Europese DACH-landen, Australië en India.

Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

Is jouw bedrijf klaar voor automatisering?

(Advertorial) In een markt die zo snel verandert als de logistiek, kan het uitstellen van beslissingen je duur komen te staan. Toch wachten veel kleine en middelgrote bedrijven met het automatiseren van hun magazijn, vaak gebaseerd op aannames die achterhaald zijn. Waar grote bedrijven automatisering al lang hebben omarmd, zien kleinere organisaties het nog te vaak als een luxe in plaats van een noodzaak.

Meten is weten: de veiligheidsinspectie als bescherming van medewerkers én productiviteit

(Advertorial) De laadperrons van vandaag zijn drukker dan ooit. Nu de wereldbevolking de 8 miljard passeert, worden er meer producten dan ooit tevoren verhandeld. Onderzoek in de VS wees uit dat er in 2022 bijna 20 miljard ton goederen werd verzonden, waarvan het grootste gedeelte langs het laadperron is gegaan.

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa

New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.