Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Figuur: ©Gartner - januari 2025

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

In een nieuw onderzoeksrapport ‘Use tariff volatility to drive competitive advantage’ benadrukt Gartner dat tariefvolatiliteit een meerjarig proces vol veranderingen zal betekenen. De onderzoekers waarschuwen daarbij dat er net zoveel risico’s verbonden zijn aan te vroeg reageren op voorgestelde tarieven en verwachte tegenmaatregelen van handelspartners als aan te laat reageren. “Chief supply chain officers (CSCO’s) moeten dan ook vooruitkijken naar mogelijke tegenmaatregelen, escalaties en de-escalaties als onderdeel van hun huidige scenarioplanning”, meent Gartner.

“CSCO’s die verwachten dat de huidige tariefvolatiliteit jaren zal aanhouden, in plaats van maanden, moeten beseffen dat hun bedrijfsoperaties niet succesvol zullen zijn als ze statisch of puur defensief blijven”, waarschuwt Brian Whitlock, senior research director bij Gartner’s Supply Chain practice. “De uiteindelijke winnaars zullen die bedrijven zijn die hun bedrijfsstrategie opnieuw uitvinden of nieuw leven inblazen door nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen die een concurrentievoordeel opleveren. Dat zal bijna altijd materiële bedrijfsinvesteringen vereisen.”

Gartner heeft vijf mogelijke pistes gedefinieerd om met tariefvolatiliteit om te gaan (zie figuur). Het is aan CSCO’s en andere leidinggevenden om die mogelijkheden te overwegen wanneer ze worden geconfronteerd met wijzigingen in het tariefbeleid:

Retire - Beëindigen: Door de volatiliteit van de tarieven zullen sommige producten, of zelfs bedrijven, zwaar onder druk komen te staan. Het is daarbij misschien niet meer haalbaar kosten door te berekenen aan klanten of ze op te vangen. In dat geval moeten bedrijven de afweging maken: kosten maken om het product aan te passen om het levensvatbaar te houden of accepteren dat de verslechterende geopolitieke omstandigheden ertoe leiden dat het product uit productie moet worden genomen.

Renovate - Vernieuwen: Nieuwe tarieven kunnen de aanleiding vormen om verouderde producten te vernieuwen (aanpassen). In andere gevallen moeten CSCO’s en hun zakenpartners goed overwegen of het haalbaar is de kosten te verhogen of op te vangen in een nog steeds prijsgevoelige omgeving. Die beslissingen moeten worden gebaseerd op hoe belangrijk het product is voor het portfolio van de onderneming.

Rebalance - Evenwicht herstellen: Zowel de vroege winnaars als verliezers van het initiële tariefbeleid moeten voorbereid zijn op mogelijke tegenmaatregelen, beleidsescalaties en de-escalaties en de reacties van concurrenten. Vroege afwijkingen van de baseline moeten niet automatisch als het nieuwe normaal worden geaccepteerd, en bijkomende volatiliteit moet in de toekomstige demand planning worden verwerkt.”

Reinvent - Heruitvinden: Als de tariefvolatiliteit aanhoudt, moeten bedrijven de mogelijkheden evalueren om te investeren in nieuwe projecten in markten die niet worden getroffen of die bij nieuwe geopolitieke incentives aansluiten. In andere gevallen is het misschien mogelijk bestaande faciliteiten om te vormen en opnieuw te gebruiken om lokale markten te bedienen. Ondernemingen die hun business opnieuw willen uitvinden, moeten grondig overwegen wanneer ze die stap zetten en of de kans op escalatie of de-escalatie van het beleid een andere aanpak vereist.

Reinvigorate - Nieuw leven inblazen: Vroege winnaars van aangekondigde tarieven moeten op zoek gaan naar mogelijkheden om hun concurrentievoordeel te versterken. Ze kunnen bijvoorbeeld hun bestaande productiecapaciteit in de VS of in eigen land uitbreiden of zich op de markt herpositioneren door hun prijzen te verlagen om marktaandeel te veroveren en bedrijfsgroei te stimuleren. “Als leidinggevenden hun ecosysteempartners en andere belangrijke spelers ervan kunnen overtuigen hun inspanningen te ondersteunen of erin te investeren, kunnen die voordelen verder worden versterkt”, besluit Gartner.

Recente nieuwsberichten

Eutraco begeleid door Wanaka Partners bij ‘sale and leaseback’ van hoogbouwmagazijn

Logistiek dienstverlener Eutraco heeft de ‘sale and leaseback’ afgerond van zijn nieuwe, volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn in Roeselare.

Het distributiecentrum biedt een operationeel oppervlak van 21.650m² en beschikt over een opslagcapaciteit voor 47.000 pallets, wat efficiëntie en grote volumes aan logistieke activiteiten mogelijk moet maken. Het moderne magazijn werd ontwikkeld in samenwerking met MG Real Estate.

Inetum ontwikkelt AI-oplossing voor tenderanalyse

Inetum, een Europese speler in digitale diensten met hoofdzetel in Huizingen, lanceert een nieuwe AI-gedreven managementtool die tenderprocessen tot 30% sneller zou laten verlopen. De tool analyseert dossiers automatisch en geeft ambtenaren meer ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen.

Körber bouwt hightechfabriek in Porto

Körber Business Area Supply Chain, onderdeel van de internationale technologiegroep Körber, start met de bouw van een nieuwe productievestiging in Portugal. De fabriek komt er in het Ermida Industrial Park in Santo Tirso, in de buurt van Porto.

Ciblex digitaliseert logistieke processen en transport met Zetes

Ciblex, actief in het expresvervoer van kleine pakketten en onderdeel van de Walden Express International Group, is een samenwerking aangegaan met Zetes om een grootschalige digitale transformatie te realiseren voor betere traceerbaarheid en hogere efficiëntie van de logistieke operatie.

Manhattan Associates transformeert Enterprise Selling met Enterprise Promise & Fulfill

Nog nieuws van Manhattan Associates is de lancering van Enterprise Promise & Fulfill, een cloud-native oplossing die een nieuwe wending moet geven aan traditioneel orderbeheer. De oplossing breidt bestaande ERP-systemen uit met functionaliteit om voorraadinzicht in intelligente ordertoezegging te maximaliseren en fulfilment te optimaliseren. De oplossing richt zich op het verbeteren van het bestaande ERP-landschap van de klant en is bedoeld om een aantal fundamentele uitdagingen op te lossen waar B2B-verkopers mee te maken hebben, zoals beperkt inzicht in de voorraad, handmatige afhandeling van uitzonderingen, onnauwkeurige toezeggingen, gefragmenteerde orderorkestratie en stijgende orderverwerkingskosten.

Manhattan Active beschikbaar op Google Cloud Marketplace

Manhattan Associates heeft een uitgebreide go-to-market-samenwerking aangekondigd met Google Cloud. De Manhattan Active-oplossingen zijn voortaan beschikbaar op Google Cloud Marketplace, wat klanten moet helpen hun digitale transformatie te versnellen en hun supply chain commerce-oplossingen snel in te zetten, te beheren en te ontwikkelen op de wereldwijde infrastructuur van Google Cloud.

Value Chain Bustour op bezoek bij Mobis, All Sport en Soudal

Altijd al een kijkje achter de schermen willen nemen bij Mobis Parts Europe, All Sport en Soudal? Dat kan tijdens de volgende Value Chain bustour op donderdag 19 juni 2025! Samen met zijn partners Adaptive PearlChain, Centric, Easy Systems en Vanas Engineering leidt Value Chain u binnen bij drie prominente bedrijven.

Lowpad introduceert de Lowpad X modulaire Turtle AMR

Lowpad breidt zijn vloot van autonome mobiele robots uit met de Lowpad X.

De Lowpad X is een compacte, modulaire AMR die speciaal ontworpen is voor high-density case picking.

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei

Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.