Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Figuur: ©Gartner - januari 2025

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

In een nieuw onderzoeksrapport ‘Use tariff volatility to drive competitive advantage’ benadrukt Gartner dat tariefvolatiliteit een meerjarig proces vol veranderingen zal betekenen. De onderzoekers waarschuwen daarbij dat er net zoveel risico’s verbonden zijn aan te vroeg reageren op voorgestelde tarieven en verwachte tegenmaatregelen van handelspartners als aan te laat reageren. “Chief supply chain officers (CSCO’s) moeten dan ook vooruitkijken naar mogelijke tegenmaatregelen, escalaties en de-escalaties als onderdeel van hun huidige scenarioplanning”, meent Gartner.

“CSCO’s die verwachten dat de huidige tariefvolatiliteit jaren zal aanhouden, in plaats van maanden, moeten beseffen dat hun bedrijfsoperaties niet succesvol zullen zijn als ze statisch of puur defensief blijven”, waarschuwt Brian Whitlock, senior research director bij Gartner’s Supply Chain practice. “De uiteindelijke winnaars zullen die bedrijven zijn die hun bedrijfsstrategie opnieuw uitvinden of nieuw leven inblazen door nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen die een concurrentievoordeel opleveren. Dat zal bijna altijd materiële bedrijfsinvesteringen vereisen.”

Gartner heeft vijf mogelijke pistes gedefinieerd om met tariefvolatiliteit om te gaan (zie figuur). Het is aan CSCO’s en andere leidinggevenden om die mogelijkheden te overwegen wanneer ze worden geconfronteerd met wijzigingen in het tariefbeleid:

Retire - Beëindigen: Door de volatiliteit van de tarieven zullen sommige producten, of zelfs bedrijven, zwaar onder druk komen te staan. Het is daarbij misschien niet meer haalbaar kosten door te berekenen aan klanten of ze op te vangen. In dat geval moeten bedrijven de afweging maken: kosten maken om het product aan te passen om het levensvatbaar te houden of accepteren dat de verslechterende geopolitieke omstandigheden ertoe leiden dat het product uit productie moet worden genomen.

Renovate - Vernieuwen: Nieuwe tarieven kunnen de aanleiding vormen om verouderde producten te vernieuwen (aanpassen). In andere gevallen moeten CSCO’s en hun zakenpartners goed overwegen of het haalbaar is de kosten te verhogen of op te vangen in een nog steeds prijsgevoelige omgeving. Die beslissingen moeten worden gebaseerd op hoe belangrijk het product is voor het portfolio van de onderneming.

Rebalance - Evenwicht herstellen: Zowel de vroege winnaars als verliezers van het initiële tariefbeleid moeten voorbereid zijn op mogelijke tegenmaatregelen, beleidsescalaties en de-escalaties en de reacties van concurrenten. Vroege afwijkingen van de baseline moeten niet automatisch als het nieuwe normaal worden geaccepteerd, en bijkomende volatiliteit moet in de toekomstige demand planning worden verwerkt.”

Reinvent - Heruitvinden: Als de tariefvolatiliteit aanhoudt, moeten bedrijven de mogelijkheden evalueren om te investeren in nieuwe projecten in markten die niet worden getroffen of die bij nieuwe geopolitieke incentives aansluiten. In andere gevallen is het misschien mogelijk bestaande faciliteiten om te vormen en opnieuw te gebruiken om lokale markten te bedienen. Ondernemingen die hun business opnieuw willen uitvinden, moeten grondig overwegen wanneer ze die stap zetten en of de kans op escalatie of de-escalatie van het beleid een andere aanpak vereist.

Reinvigorate - Nieuw leven inblazen: Vroege winnaars van aangekondigde tarieven moeten op zoek gaan naar mogelijkheden om hun concurrentievoordeel te versterken. Ze kunnen bijvoorbeeld hun bestaande productiecapaciteit in de VS of in eigen land uitbreiden of zich op de markt herpositioneren door hun prijzen te verlagen om marktaandeel te veroveren en bedrijfsgroei te stimuleren. “Als leidinggevenden hun ecosysteempartners en andere belangrijke spelers ervan kunnen overtuigen hun inspanningen te ondersteunen of erin te investeren, kunnen die voordelen verder worden versterkt”, besluit Gartner.

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.