Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Figuur: ©Gartner - januari 2025

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

In een nieuw onderzoeksrapport ‘Use tariff volatility to drive competitive advantage’ benadrukt Gartner dat tariefvolatiliteit een meerjarig proces vol veranderingen zal betekenen. De onderzoekers waarschuwen daarbij dat er net zoveel risico’s verbonden zijn aan te vroeg reageren op voorgestelde tarieven en verwachte tegenmaatregelen van handelspartners als aan te laat reageren. “Chief supply chain officers (CSCO’s) moeten dan ook vooruitkijken naar mogelijke tegenmaatregelen, escalaties en de-escalaties als onderdeel van hun huidige scenarioplanning”, meent Gartner.

“CSCO’s die verwachten dat de huidige tariefvolatiliteit jaren zal aanhouden, in plaats van maanden, moeten beseffen dat hun bedrijfsoperaties niet succesvol zullen zijn als ze statisch of puur defensief blijven”, waarschuwt Brian Whitlock, senior research director bij Gartner’s Supply Chain practice. “De uiteindelijke winnaars zullen die bedrijven zijn die hun bedrijfsstrategie opnieuw uitvinden of nieuw leven inblazen door nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen die een concurrentievoordeel opleveren. Dat zal bijna altijd materiële bedrijfsinvesteringen vereisen.”

Gartner heeft vijf mogelijke pistes gedefinieerd om met tariefvolatiliteit om te gaan (zie figuur). Het is aan CSCO’s en andere leidinggevenden om die mogelijkheden te overwegen wanneer ze worden geconfronteerd met wijzigingen in het tariefbeleid:

Retire - Beëindigen: Door de volatiliteit van de tarieven zullen sommige producten, of zelfs bedrijven, zwaar onder druk komen te staan. Het is daarbij misschien niet meer haalbaar kosten door te berekenen aan klanten of ze op te vangen. In dat geval moeten bedrijven de afweging maken: kosten maken om het product aan te passen om het levensvatbaar te houden of accepteren dat de verslechterende geopolitieke omstandigheden ertoe leiden dat het product uit productie moet worden genomen.

Renovate - Vernieuwen: Nieuwe tarieven kunnen de aanleiding vormen om verouderde producten te vernieuwen (aanpassen). In andere gevallen moeten CSCO’s en hun zakenpartners goed overwegen of het haalbaar is de kosten te verhogen of op te vangen in een nog steeds prijsgevoelige omgeving. Die beslissingen moeten worden gebaseerd op hoe belangrijk het product is voor het portfolio van de onderneming.

Rebalance - Evenwicht herstellen: Zowel de vroege winnaars als verliezers van het initiële tariefbeleid moeten voorbereid zijn op mogelijke tegenmaatregelen, beleidsescalaties en de-escalaties en de reacties van concurrenten. Vroege afwijkingen van de baseline moeten niet automatisch als het nieuwe normaal worden geaccepteerd, en bijkomende volatiliteit moet in de toekomstige demand planning worden verwerkt.”

Reinvent - Heruitvinden: Als de tariefvolatiliteit aanhoudt, moeten bedrijven de mogelijkheden evalueren om te investeren in nieuwe projecten in markten die niet worden getroffen of die bij nieuwe geopolitieke incentives aansluiten. In andere gevallen is het misschien mogelijk bestaande faciliteiten om te vormen en opnieuw te gebruiken om lokale markten te bedienen. Ondernemingen die hun business opnieuw willen uitvinden, moeten grondig overwegen wanneer ze die stap zetten en of de kans op escalatie of de-escalatie van het beleid een andere aanpak vereist.

Reinvigorate - Nieuw leven inblazen: Vroege winnaars van aangekondigde tarieven moeten op zoek gaan naar mogelijkheden om hun concurrentievoordeel te versterken. Ze kunnen bijvoorbeeld hun bestaande productiecapaciteit in de VS of in eigen land uitbreiden of zich op de markt herpositioneren door hun prijzen te verlagen om marktaandeel te veroveren en bedrijfsgroei te stimuleren. “Als leidinggevenden hun ecosysteempartners en andere belangrijke spelers ervan kunnen overtuigen hun inspanningen te ondersteunen of erin te investeren, kunnen die voordelen verder worden versterkt”, besluit Gartner.

Recente nieuwsberichten

Samenwerking voor duurzamere vloeibare bulklogistiek

In Nederland heeft transportbedrijf Mega-Inliner International Group uit Valkenswaard een strategisch partnership gesloten met logistiek dienstverlener Baetsen-Group. Met de samenwerking willen beide partners de logistieke industrie voor niet-gevaarlijke vloeibare bulk duurzamer maken en innovatie bevorderen.

Mahle Aftermarket ontwikkelt autodiagnose-tool met Getac

Fabrikant van auto-onderdelen Mahle Aftermarket heeft Getac als technologiepartner gekozen om zijn wereldwijde activiteiten te ondersteunen en proactief bij te dragen aan de manier waarop het bedrijf innovatie door technologie wil bevorderen. Getac, wereldwijde leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, werkt samen met Mahle Aftermarket aan de ontwikkeling van een nieuwe autodiagnose-tool. De tool draait op het Android besturingssysteem en wordt ondersteund door volledig robuuste hardware.

Ravas sluit partnership met Deense Scanvaegt Systems

Ravas Europe BV, de Nederlandse producent en leverancier van mobiele weegsystemen uit Zaltbommel, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met het Deense bedrijf Scanvaegt Systems. Het partnership maakt van Scanvaegt Systems een officiële partner voor de mobiele weegoplossingen van Ravas in Zweden en Noorwegen.

OMP versterkt leiderschapsteam

Supply chain IT-bedrijf OMP, met zetel in het Antwerpse Wommelgem, heeft de structuur van zijn leiderschap gewijzigd. Het gaat om de tweede verandering in korte tijd aan de top bij OMP. Op 1 november 2024 volgde Paul Vanvuchelen (foto) er al Anita Van Looveren op als CEO.

Ecolab en H.Essers lanceren gezamenlijk e-shuttle pilootproject

Ecolab is een aanbieder van water-, hygiëne- en infectiepreventieoplossingen en -diensten die mensen en essentiële hulpbronnen beschermen. Al meer dan twintig jaar werkt het bedrijf samen met logistiek dienstverlener H.Essers. Beide bedrijven lanceren nu gezamenlijk een e-shuttle proefproject. Die samenwerking betekent voor hen een belangrijke stap voorwaarts in duurzame logistiek, aangezien H.Essers zijn allereerste elektrische vrachtwagen inzet om de goederen van Ecolab te vervoeren tussen Genk en Tessenderlo. De volledig elektrische vrachtwagen zal jaarlijks duizend leveringen transporteren van de productielocatie van Ecolab in Tessenderlo naar het Europese distributiecentrum in Genk.

Logistieke vastgoedmarkt in Nederland herpakt zich

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland gaat dit jaar met 10% omhoog in vergelijking met 2024 naar een verwachte opname in 2025 van 1,65 miljoen vierkante meter vvo (verhuurbare vloeroppervlakte). Verder groeit de nationale leegstand bij onze noorderburen tot boven de 5%. Dat komt door de realisatie van distributiecentra die nu nog in de pijplijn zitten en doordat verouderde warehouses worden verlaten. Die conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) uit zijn jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logistieke vastgoedmarkt in Nederland.

JLL maakt balans op van logistieke vastgoedmarkt in 2024

Vastgoedonderneming JLL heeft de balans opgemaakt van 2024 voor de industriële en logistieke vastgoedmarkt.

Het volume van de industriële ingebruikname (logistiek en semi-industrieel segment gecombineerd) bedraagt 1.589.000m², wat een daling van 27% ten opzichte van 2023 en 35% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde vertegenwoordigt. JLL merkt daarbij wel op dat het vijfjarig gemiddelde is ‘opgedreven’ door een uitzonderlijk hoog transactievolume in 2021, wat te maken heeft met de pandemie. Dat verschil verkleint tot 20% wanneer het wordt vergeleken met het tienjarig gemiddelde.

Prologis breidt portefeuille uit met 7 logistieke locaties in Duitsland

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft een portefeuille van zeven logistieke faciliteiten in Duitsland overgenomen van Union Investment, goed voor in totaal ongeveer 380.000 vierkante meter aan logistieke ruimte.

Trends in supply chain en commerce voor 2025

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

TGW Systems is verhuisd

TGW Systems BV, leverancier van material handling equipment, heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor aan de Stadionstraat 2-18 in

4815 NG Breda. De nieuw locatie moet de onderneming naar eigen zeggen de ruimte en mogelijkheden bieden om verder te groeien in de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.