Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Foto: Pixabay

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

“Reorganisatie van de supply chain staat bij CSCO’s hoog op de agenda, maar toch is het voor velen onduidelijk hoe de resultaten van het organisatieontwerp zich verhouden tot de bedrijfsdoelstellingen”, zegt Alan O’Keeffe, senior director analyst in de Supply Chain divisie van Gartner. “Onze bevindingen tonen aan dat degenen die succes boekten een meer radicale aanpak hanteerden bij het herontwerpen van hun supply chain-organisaties, wat ertoe leidde dat ze nieuwe en transformationele operationele modellen konden ontwikkelen.”

Het onderzoek van Gartner is deels gebaseerd op interviews die tussen februari en juni 2024 werden afgenomen met supply chain leiders van bedrijven die een organisatorisch herontwerp hebben doorgevoerd. Daarnaast is het rapport gebaseerd op meer dan 1.200 onderzoeken die tussen juli 2022 en juni 2024 bij klanten van Gartner zijn uitgevoerd.

Gartner stelde vast dat de succesvolle bedrijven niet dezelfde organisatorische oplossingen creëerden. Ze richtten zich daarentegen steeds op de unieke kenmerken van hun bedrijf en netwerken om oplossingen te ontwerpen die waren afgestemd op de unieke behoeften van hun organisatie.

“De overeenkomst tussen de succesvolle organisaties is dat hun leidinggevenden in hun ontwerpproces bewust prioriteit gaven aan de doelen evenwicht, kracht en snelheid”, aldus Alan O’Keeffe. “Op die manier omzeilden ze de meest voorkomende valkuilen bij het reorganiseren van de supply chain.”

Die fouten zijn onder andere:

Fout 1: de ‘of/of’-benadering

Onevenwichtige organisatiestructuren leiden tot vertragingen, hiaten in de prestaties en verwarring over verantwoordelijkheid. Dat komt vaak door de keuze tussen gecentraliseerde en gedecentraliseerde modellen. Een dergelijke aanpak beperkt de ontwerpmogelijkheden en kan leiden tot machtsconflicten in de organisatie, waarbij teams zich overweldigd voelen en niet op één lijn zitten.

Succesvolle CSCO’s beschouwen evenwicht als een kritisch resultaat. Ze maken gebruik van zowel integratie (activiteiten in één teamstructuur combineren) als differentiatie (bevoegdheid aan meerdere afdelingen geven om activiteiten op een unieke manier uit te voeren). Die aanpak zorgt ervoor dat beslissingen, expertise en middelen optimaal worden toegewezen om aan de uiteenlopende behoeften van klanten te voldoen, terwijl intern coherente bedrijfsmodellen worden behouden.

“CSCO’s moeten activiteiten integreren die baat hebben bij standaardisering voor efficiëntie en moeten onderscheid maken tussen activiteiten die maatwerk vereisen om aan unieke bedrijfsbehoeften te voldoen,” meent Alan O’Keeffe.

Fout 2: ontwrichtende personeelsreductie

Het reduceren van het personeelsbestand als primair doel van een reorganisatie kan het prestatievermogen van een bedrijf op lange termijn ondermijnen. Die aanpak leidt vaak tot een focus op kostenbesparingen op korte termijn terwijl cruciaal talent en expertise verloren gaan. En laat die net essentieel zijn voor succes in de toekomst.

In plaats daarvan zouden CSCO’s zich moeten concentreren op het doorgronden van de capaciteiten die de organisatie op de korte, middellange en lange termijn sterk zullen maken. Geef prioriteit aan de ontwikkeling en het gebruik van menselijke capaciteiten, sociale netwerken en autonomie. Die benadering verbetert niet alleen de doeltreffendheid van een bedrijf, maar zorgt er ook voor dat het klaar is om toekomstige uitdagingen aan te gaan.

“Bedrijven die goed presteren, investeren in talent en een bewust werkontwerp om hun organisatie te versterken”, zegt Alan O’Keeffe. “Dat omvat het herevalueren van de hoeveelheid werk, het aanpassen van de locatie van het werk en ervoor zorgen dat talent op de juiste manier wordt ingezet om de unieke doelen van de organisatie te bereiken.”

Fout 3: de ‘copy/paste’-benadering

Organisatieontwerpen van andere bedrijven kopiëren zonder daarbij rekening te houden met bedrijfsspecifieke verschillen kan de besluitvorming vertragen en de doeltreffendheid van de organisatie in het gedrang brengen. Elk bedrijf beschikt over unieke kenmerken waarmee rekening moet worden gehouden in het ontwerp.

CSCO’s die hun organisatie succesvol herontwerpen, maken van snelheid een uitdrukkelijk resultaat door mensen aan te stellen om factoren die de besluitvorming vertragen, te verwijderen. Dat houdt in:

- structuren ontwerpen die een snelle reactie op de behoeften van de klant mogelijk maken;

- interne besluitvormingsprocessen stroomlijnen;

- onderscheid maken tussen operationele uitvoering en transformatie-inspanningen.

“Succesvolle CSCO’s stemden de functies af op de stakeholders om de complexiteit te verminderen en voor een duidelijke beslissingsbevoegdheid te zorgen”, besluit Alan O’Keeffe. “Dat hielp bij het creëren van één aanspreekpunt en nam verwarring weg over wie de beslissers waren.”

Klanten van Gartner kunnen meer lezen in: Supply Chain Executive Report: Radically Rethinking Reorganization.

Niet-klanten kunnen meer vinden in: Supply Chain Organization Design and Talent.

Recente nieuwsberichten

Datalogic introduceert Blade Series voor geavanceerde traceerbaarheid

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft zijn Blade Series gelanceerd. Het betreft een nieuw gamma compacte industriële 1D-lezers ontworpen voor lean integratie, eenvoudige installatie en minder onderhoud. Blade Series, bestaande uit Blade 100 en Blade 200, wordt door Datalogic voorgesteld als de langverwachte update van de populaire DS2X00 serie van lasergebaseerde lezers. De nieuwe 1D-lezers moeten volgens de leverancier nieuwe wegen openen voor logistiek, fulfilment en distributiecentra, waardoor retailers zich kunnen ontwikkelen tot omnichannel aanbieders.

Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Prettig eindejaar!

Zopas is de laatste nieuwsbrief van 2023 uw mailbox binnen gedwarreld.

Wij gaan er heel even tussenuit, maar kloppen graag vanaf dinsdag 9 januari opnieuw bij u aan met uw wekelijkse brief vol supply chain Nieuws en nieuwsjes.

Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.

Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere

Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024

Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn

Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.

TX Logistik rondt overname van Exploris af

TX Logistik AG, een dochteronderneming van Mercitalia Logistics, heeft de overname afgerond van Exploris Deutschland Holding GmbH Hamburg, een Europees spoorvrachtbedrijf. De overname maakt van TX Logistik de op één na grootste spoorvrachtvervoerder in Duitsland. Nadat het voorlopige contract in juli was ondertekend, werd de transactie nu afgerond na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over

Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid van Belgische transportsector

Naar jaarlijkse gewoonte heeft UPTR, de nationale beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector in België, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector. Daarvoor heeft het audit- en financieel expertisebureau BDO de resultaten doorgelicht van ongeveer 5.000 transportondernemingen (geregistreerd volgende de NACE-code 494 ‘goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven’), die hun balansen bij de Nationale Bank van België neerleggen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.