Supply chain Blokker 100% transparant met OM platform van Yellowstar

Winkelketen Blokker timmert volop aan de weg om weer een gezond bedrijf te worden. Via zijn omnichannelstrategie wil Blokker de consument opnieuw voor zich winnen. In plaats van inkoopgestuurd werkt de winkelketen voortaan volledig vraaggedreven. Een van de grote uitdagingen daarbij was dat de supply chain vanuit het Verre Oosten opnieuw moest worden ingericht. Een traject met veel verschillende partijen en talloze documenten, waarin tot voor kort alle informatie-uitwisseling via Excel verliep. Blokker had totaal geen zicht waar goederen zich in de logistieke keten bevonden. Containers arriveerden vaak ‘bij verrassing’ op de kades. Van veel producten hield Blokker daarom bijna een jaar voorraad aan.

In de opnieuw ingerichte logistieke keten verloopt alles anders. Blokker overziet nu de gehele Verre Oosten keten door gebruik te maken van het ordermanagementsysteem Flow Supply Chain van Yellowstar. Vanuit dat systeem zijn er koppelingen met Slimstock, dat de voorraadsturing van de leverancier tot het winkelschap verzorgt; met Flexport als logistieke dienstverlener voor het traject van de laadhaven tot het warehouse in Nederland en met het ERP-systeem van Blokker voor informatie-uitwisseling met alle relevante Blokker-afdelingen. E-mails en Excels zijn volledig uitgebannen. 

Elke schakel en iedere afdeling beschikt via Yellowstar steeds in real time over de voor hen noodzakelijke gegevens zodat iedereen steeds op het juiste moment actie kan ondernemen. Vanaf de fabriek in China tot het warehouse in Geldermalsen is elk order voor Blokker volledig inzichtelijk en stuurbaar. Van ieder artikel uit het Verre Oosten is nu precies duidelijk waar het zich in de keten bevindt.

Recente nieuwsberichten

Transport- en logistieke sector verwacht vertraging in aanwervingen

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zal de aanwervingsactiviteit in de sector transport en logistiek in het derde kwartaal van 2025 sterk vertragen. Van de werkgevers die in april in deze sector werden bevraagd, verwacht 40% hun personeelsbestand tegen eind september 2025 uit te breiden, terwijl 34% aangeeft het te willen verminderen. De overige 26% van de respondenten voorziet geen verandering.

Colruyt-vrachtwagens tanken biodiesel als overgangsbrandstof

In zijn streven naar algemeen Zero Emission Transport (ZET) wil Colruyt Group het eigen vrachtvervoer tegen 2030 zero-emissie maken met batterij-elektrische of waterstof-elektrische voertuigen die niets uitstoten. Tegen 2035 moet dan de volgende stap gezet zijn: al het goederenvervoer uitgevoerd voor en door Colruyt Group verloopt dan volledig op groene elektriciteit en groene waterstof. Daartoe zette de retailgroep de laatste tijd opnieuw enkele belangrijke stappen. Zo gingen of gaan binnenkort twintig nieuwe vrachtwagens op elektriciteit de weg op, werden twee waterstoftrucks aangekocht en werden recent nog twee vrachtwagens op waterstof in gebruik genomen binnen het Europese H2Haul-project. Voor de overblijvende eigen vrachtwagens die in de transitieperiode nog op fossiele brandstof rijden, werd een alternatief gezocht en gevonden: een overschakeling naar HVO100. Die biodiesel wordt gezien als een overgangsbrandstof en de shift betekent voor Colruyt Group een versnelling in de geplande uitstootreductie. HVO100 wordt vanaf nu door partner DATS 24 aangeboden – in eerste instantie specifiek voor de Colruyt Group-vrachtwagens – en dat aan twee fuchsia roze pompen bij de distributiecentra in Halle en Ollignies.

Eram Group kiest Dematic voor automatisering distributiecentrum

Eram Group is een familiebedrijf dat in Frankrijk is gevestigd en internationaal actief is. De modedivisie van de groep wil de stromen van verschillende schoenmerken – waaronder Gémo, Eram, Bocage en Mellow Yellow – consolideren in een nieuwe logistieke faciliteit van 40.000m² in Chemillé-en-Anjou. Die faciliteit vormt een cruciaal onderdeel van de bedrijfsstrategie om een ​​groot deel van de B2B- en B2C-opslag- en distributieactiviteiten te optimaliseren en te moderniseren. Om het nieuwe distributiecentrum in het departement Maine-et-Loire te automatiseren, koos Eram Group voor Dematic, onderdeel van de Kion Group. Het project start in 2025 en zal ongeveer zestien maanden in beslag nemen.

WDP investeert 30 miljoen in uitbreiding foodlogistiek

Logistiek vastgoedbedrijf WDP versterkt zijn logistieke portefeuille met de aankoop van vijf urban distributiesites bestemd voor de B2B-belevering van foodprofessionals. De sites, verspreid over België, omvatten een totale verhuurbare oppervlakte van 25.000 vierkante meter, gelegen op een gezamenlijke totale oppervlakte van ongeveer 75.000 vierkante meter. De transactie, met een totale vastgoedwaarde van dertig miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Jungheinrich presenteert nieuwe ETV 3i reachtruckserie

Jungheinrich heeft zijn nieuwe serie elektrische reachtrucks ETV 3i voorgesteld. De compacte trucks hebben een draagvermogen van 1,4 tot 2,5 ton en zijn speciaal geoptimaliseerd voor toepassingen met een gemiddelde tot hoge intensiteit. Hun batterijcapaciteit tot 690 Ah moet er voor zorgen dat de trucks ook probleemloos drieploegendiensten aankunnen.

Qimarox lanceert machine om verticale buffersystemen te legen

Qimarox, fabrikant en leverancier van material handling componenten voor OEM’s en systeemintegrators, heeft een nieuwe machine gelanceerd om verticale buffers te legen. De Qimarox PR15 bestaat uit een verticaal verplaatsbare conveyor, gemonteerd op de productlift PRmk1, in combinatie met de verticale transporteur PRmk5. Die combinatie maakt het mogelijk 1500 producten per uur te verwerken.

Priority Software releaset aiERP

Priority Software, leverancier van ERP- en bedrijfsbeheersoftware, kondigt de release van aiERP aan. De nieuwe V25.0 release omvat een aanzienlijke uitbreiding van het platform en integreert AI-mogelijkheden in ieder aspect van bedrijfsbeheer, klantenservice en meer.

Volvo Trucks introduceert automatische snelheidsbeperking

Volvo Trucks introduceert Safety Zones, een digitale service waarmee het mogelijk wordt vrachtwagens automatisch langzamer te laten rijden in bepaalde vooraf ingestelde gebieden, zoals in een haven, bij een logistiek centrum of in gebieden met veel mensen en verkeer zoals stadsgebieden en rond scholen. Het belangrijkste doel is de verkeersveiligheid te vergroten, maar ook minder schadegevallen op het eigen terrein en minder stress voor chauffeurs die erop kunnen vertrouwen dat ze niet per ongeluk de snelheidslimiet overschrijden, behoren tot de voordelen van de nieuwe service.

Drie aandachtspunten als het gaat om onderhoud aan dockapparatuur

(Advertorial) In ons vorige blog schreven we over het belang van onderhoud aan de dockapparatuur. We zagen dat preventief onderhoud onnodige kosten voorkomt en zorgt voor een veiligere werkomgeving.

Juni blog WarehouseTotaal

(Advertorial) In de wereld van logistiek en magazijn draait het om efficiëntie, snelheid en optimale ruimtebenutting. Opslagsystemen spelen daarin een centrale rol. Waar traditionele of statische opslagsystemen jarenlang de overhand in een magazijn hadden, zien we een duidelijke verschuiving naar dynamische opslagsystemen. Maar wat zijn precies de verschillen, en waarom kiezen steeds meer bedrijven voor deze moderne oplossingen?

Traditionele vs. dynamische opslagsystemen

Traditionele opslagsystemen bestaan meestal uit vaste stellingen waarin pallets, bakken of dozen handmatig of met een heftruck worden geplaatst en opgehaald. Ze zijn oersterk, betrouwbaar en relatief betaalbaar. Echter, bij grotere voorraden, steeds frequenter orderpicken of beperkte ruimtes schieten deze systemen vaker tekort door bijvoorbeeld de langere loopafstanden, inefficiënte gangpaden en onnodige handelingen. Dynamische opslagsystemen bieden hier een passend antwoord op. Ze maken gebruik van zwaartekracht, mechanisering of verrijdbare wagens om goederen compacter op te slaan of ze te verplaatsen richting de orderpicker. Denk bijvoorbeeld aan verticale opslagmachines, verrijdbare palletstellingen of doorrolstellingen. Er is nog een bepaalde mate hoeveelheid handmatige arbeid nodig, dus deze oplossingen kunnen niet onder de geavanceerdere, volautomatische systemen geschaard worden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.