Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Dat zijn de conclusies uit een onderzoek van supply chain en logistiek vastgoed adviesbureau Buck Consultants International (BCI), dat werd gesponsord door investeerder in logistiek vastgoed Logicor. In het onderzoek analyseerde BCI twee business cases: de opzet van een Europese distributiestrategie voor een medisch technologisch bedrijf en een e-commerce last mile-netwerkontwerp.
 
E-commerce
Als een bedrijf een centraal magazijn in Duitsland heeft, wat is dan de beste opzet om eindklanten te bedienen vanuit kosten-, klant- en CO2-perspectief: één distributiecentrum of het opzetten van nationale magazijnen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk?
BCI concludeert dat de kosten niet veel verschillen tussen de verschillende netwerkopzetten, maar dat een decentraal netwerk de CO2-uitstoot met 40% reduceert en dat 90% van de klanten dan in 1 dag beleverd kunnen worden (met één centraal DC is de belevering in 1 dag maar 50%).
 
Medtech
Als een medisch technologisch bedrijf moet kiezen tussen één centraal Europees Distributiecentrum (EDC) of een centraal magazijn met 3 satellieten-distributiecentra of 4 regionale distributiecentra verspreid over Europa, wat is dan de beste oplossing?
BCI stelt vast dat ongeacht welke netwerkopzet het bedrijf ook kiest, de inkomende luchtvracht voor meer dan 50% verantwoordelijk is voor de totale CO2-voetafdruk van die end-to-end supply chain. Mogelijkheden om de CO2-uitstoot van het magazijn en de zendingen te verminderen, zijn relatief beperkt gezien de kleine omvang van de warehouse(s) en het beperkte aantal zendingen.
 
Potentie
Verder ging BCI na welke industrietakken de meeste mogelijkheden hebben om hun supply chains te vergroenen. Vooral voor industrieën waar behoefte is aan meer regionale supply chains die de toeleveringsketens robuuster maken (reshoring van productie uit China/Azië leidt tot minder verstoringen van de supply chain), zijn er reële kansen om de CO2-uitstoot te verminderen, aangezien intercontinentaal transport kan worden vervangen door productie in Europa zelf. Voorbeeldbranches die BCI noemt, zijn farma, de mode-industrie en industriële producten en machines.
Maar een netwerkontwerp met decentrale warehouses voor bedrijvigheid met hoge service-eisen (bv. e-commerce, voeding) heeft vaak ook een groot potentieel om de CO2-voetafdruk te verminderen.
 
Op de vraag hoe logistiek vastgoed duurzamer kan worden, concludeert BCI dat grotere magazijnen meer mogelijkheden bieden om impact te maken. Ook magazijnen met een hoog energieverbruik (bv. temperatuurgecontroleerde magazijnruimtes) blijken goede kandidaten om een distributiecentrum te verduurzamen. Vanuit een supply chain-perspectief kunnen vastgoedpartijen met investeringen in stadsdistributiehubs dan weer profiteren van meer samenwerking tussen e-commercebedrijven en logistiek dienstverleners (wat immers leidt tot minder leveringen), en van het gebruik van elektrische voertuigen.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

3rdRisk en Deloitte willen supply chain risico’s helpen beheersen

3rdRisk, een Nederlandse start-up die technologische oplossingen creëert om ketenrisico’s te beheersen, gaat een strategische samenwerking aan met audit- en adviesbureau Deloitte. Deloitte wordt een officiële implementatiepartner en gaat met behulp van het 3rdRisk SaaS-platform diensten aanbieden aan bedrijven en overheden die ketenrisicobeheersing willen uitbesteden.

Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen.

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Linde Material Handling keurt biobrandstof voor dieselheftrucks goed

Gebruikers van de dieselheftrucks van Linde Material Handling kunnen voortaan gebruik maken van met waterstof behandelde plantaardige olie, ofwel HVO (hydrotreated vegetable oil). Deze fossielvrije brandstof zorgt niet alleen voor een schonere verbranding – de CO2-uitstoot zou met 90% kunnen verminderen – maar zou de motor ook een hoger vermogen opleveren, en dat zonder modificaties aan de heftruck.

Tailormade Logistics integreert Transcot in TML-groep

Transport- en logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) versterkt zijn West-Vlaamse activiteiten met de integratie van Transcot BV uit Menen. De integratie van Transcot in de TML-groep, past volgens TML-oprichter en CEO Bert Vandecaveye binnen de strategie van het bedrijf om de dienstverlening uit te breiden en meer waarde toe te voegen aan de logistieke keten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.