Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Het ARIBIC-project liep van maart 2021 tot eind 2023. Bij het project waren naast Still ook het Karlsruhe Institute of Technology (KIT), de Universiteit van Toronto – met het STARS-laboratorium – en de Canadese sensorfabrikant LeddarTech betrokken. Het project werd gefinancierd door het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Technologie (BMWi) en het Industrial Research Assistance Programme van de Canadese National Research Council (NRC IRAP). Still leverde een bijdrage met zijn OPX iGo neo, een autonome orderverzamelaar die al ruim voorzien is van sensoren en cameratechnologie.

Waar in het magazijn staat de pallet die ik zoek? Hoeveel opslagplaatsen zijn er nog beschikbaar? Dat soort vragen komen dagelijks voor in de logistieke praktijk, zeker als handmatige handelingen data in het WMS verstoren. “Echte transparantie is alleen mogelijk met digitale kaarten die de locaties van objecten en gebieden registreren en visualiseren met behulp van een digital twin, in real time”, aldus de onderzoekers. “Vanuit economisch oogpunt is de oplossing extra interessant als de benodigde gegevens automatisch en min of meer ‘terloops’ worden verzameld.” Het ARIBIC-onderzoeksproject onderzocht hoe zo’n geautomatiseerd status- en dataverzamelingsproces kan worden geïmplementeerd.

“We hebben de benodigde data voor de digital twin verzameld via een sensoropstelling in industriële trucks en zo de sensoren die in de toekomst worden geïntegreerd, gesimuleerd”, vertelt Dennis Schüthe, projectmanager bij Still. “Die data worden vervolgens gecombineerd tot een digitale weergave van de omgeving, overgebracht naar de cloud en verrijkt met semantische informatie. Zo kan de voorraad worden vergeleken met het WMS en worden afwijkingen automatisch geïdentificeerd. De verrijkte kaart biedt live informatie over het magazijn, omdat de industriële trucks voortdurend in beweging zijn en ze de kaart in real time bijwerken. Er ontstaat dus een ‘levende’ digital 3D twin, die de werkdruk verlaagt en de datakwaliteit aanzienlijk verbetert.”

Voor bedrijven kan de realtime weergave van hun magazijn een belangrijke sleutel betekenen om hun magazijnprocessen te optimaliseren. “Naast een transparante lokalisatie van bestuurderloze en manuele transportsystemen is optimalisering van routes en magazijnstructuren een belangrijke toegevoegde waarde van een digital twin”, vervolgt Dennis Schüthe. “Er zijn ook mogelijkheden voor realtime voorraadtelling en geautomatiseerde goederenbestellingen dankzij een koppeling met het ERP-systeem. Daarnaast wordt de veiligheid in het magazijn sterk verbeterd door de mogelijkheid om gebrekkige infrastructuur of geblokkeerde nooduitgangen te identificeren in de 3D-kaart.” Volgens de projectmanager heeft het ARIBIC-project een waardevolle basis gelegd voor veelzijdige digitale toepassingen op het gebied van intralogistiek en magazijnoptimalisering.

Naar verwachting worden de projectresultaten in de komende twee jaar ontwikkeld tot specifieke toepassingen en geïntegreerd in commerciële producten. In 2025 al zal Still beginnen met het implementeren van de onderzoeksresultaten in praktische producten, te beginnen met proof-of-concept-installaties in echte omgevingen.

Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Samenwerking voor duurzamere vloeibare bulklogistiek

In Nederland heeft transportbedrijf Mega-Inliner International Group uit Valkenswaard een strategisch partnership gesloten met logistiek dienstverlener Baetsen-Group. Met de samenwerking willen beide partners de logistieke industrie voor niet-gevaarlijke vloeibare bulk duurzamer maken en innovatie bevorderen.

Mahle Aftermarket ontwikkelt autodiagnose-tool met Getac

Fabrikant van auto-onderdelen Mahle Aftermarket heeft Getac als technologiepartner gekozen om zijn wereldwijde activiteiten te ondersteunen en proactief bij te dragen aan de manier waarop het bedrijf innovatie door technologie wil bevorderen. Getac, wereldwijde leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, werkt samen met Mahle Aftermarket aan de ontwikkeling van een nieuwe autodiagnose-tool. De tool draait op het Android besturingssysteem en wordt ondersteund door volledig robuuste hardware.

Ravas sluit partnership met Deense Scanvaegt Systems

Ravas Europe BV, de Nederlandse producent en leverancier van mobiele weegsystemen uit Zaltbommel, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met het Deense bedrijf Scanvaegt Systems. Het partnership maakt van Scanvaegt Systems een officiële partner voor de mobiele weegoplossingen van Ravas in Zweden en Noorwegen.

OMP versterkt leiderschapsteam

Supply chain IT-bedrijf OMP, met zetel in het Antwerpse Wommelgem, heeft de structuur van zijn leiderschap gewijzigd. Het gaat om de tweede verandering in korte tijd aan de top bij OMP. Op 1 november 2024 volgde Paul Vanvuchelen (foto) er al Anita Van Looveren op als CEO.

Ecolab en H.Essers lanceren gezamenlijk e-shuttle pilootproject

Ecolab is een aanbieder van water-, hygiëne- en infectiepreventieoplossingen en -diensten die mensen en essentiële hulpbronnen beschermen. Al meer dan twintig jaar werkt het bedrijf samen met logistiek dienstverlener H.Essers. Beide bedrijven lanceren nu gezamenlijk een e-shuttle proefproject. Die samenwerking betekent voor hen een belangrijke stap voorwaarts in duurzame logistiek, aangezien H.Essers zijn allereerste elektrische vrachtwagen inzet om de goederen van Ecolab te vervoeren tussen Genk en Tessenderlo. De volledig elektrische vrachtwagen zal jaarlijks duizend leveringen transporteren van de productielocatie van Ecolab in Tessenderlo naar het Europese distributiecentrum in Genk.

Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

Logistieke vastgoedmarkt in Nederland herpakt zich

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland gaat dit jaar met 10% omhoog in vergelijking met 2024 naar een verwachte opname in 2025 van 1,65 miljoen vierkante meter vvo (verhuurbare vloeroppervlakte). Verder groeit de nationale leegstand bij onze noorderburen tot boven de 5%. Dat komt door de realisatie van distributiecentra die nu nog in de pijplijn zitten en doordat verouderde warehouses worden verlaten. Die conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) uit zijn jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logistieke vastgoedmarkt in Nederland.

JLL maakt balans op van logistieke vastgoedmarkt in 2024

Vastgoedonderneming JLL heeft de balans opgemaakt van 2024 voor de industriële en logistieke vastgoedmarkt.

Het volume van de industriële ingebruikname (logistiek en semi-industrieel segment gecombineerd) bedraagt 1.589.000m², wat een daling van 27% ten opzichte van 2023 en 35% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde vertegenwoordigt. JLL merkt daarbij wel op dat het vijfjarig gemiddelde is ‘opgedreven’ door een uitzonderlijk hoog transactievolume in 2021, wat te maken heeft met de pandemie. Dat verschil verkleint tot 20% wanneer het wordt vergeleken met het tienjarig gemiddelde.

Prologis breidt portefeuille uit met 7 logistieke locaties in Duitsland

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft een portefeuille van zeven logistieke faciliteiten in Duitsland overgenomen van Union Investment, goed voor in totaal ongeveer 380.000 vierkante meter aan logistieke ruimte.

Trends in supply chain en commerce voor 2025

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.