Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Het ARIBIC-project liep van maart 2021 tot eind 2023. Bij het project waren naast Still ook het Karlsruhe Institute of Technology (KIT), de Universiteit van Toronto – met het STARS-laboratorium – en de Canadese sensorfabrikant LeddarTech betrokken. Het project werd gefinancierd door het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Technologie (BMWi) en het Industrial Research Assistance Programme van de Canadese National Research Council (NRC IRAP). Still leverde een bijdrage met zijn OPX iGo neo, een autonome orderverzamelaar die al ruim voorzien is van sensoren en cameratechnologie.

Waar in het magazijn staat de pallet die ik zoek? Hoeveel opslagplaatsen zijn er nog beschikbaar? Dat soort vragen komen dagelijks voor in de logistieke praktijk, zeker als handmatige handelingen data in het WMS verstoren. “Echte transparantie is alleen mogelijk met digitale kaarten die de locaties van objecten en gebieden registreren en visualiseren met behulp van een digital twin, in real time”, aldus de onderzoekers. “Vanuit economisch oogpunt is de oplossing extra interessant als de benodigde gegevens automatisch en min of meer ‘terloops’ worden verzameld.” Het ARIBIC-onderzoeksproject onderzocht hoe zo’n geautomatiseerd status- en dataverzamelingsproces kan worden geïmplementeerd.

“We hebben de benodigde data voor de digital twin verzameld via een sensoropstelling in industriële trucks en zo de sensoren die in de toekomst worden geïntegreerd, gesimuleerd”, vertelt Dennis Schüthe, projectmanager bij Still. “Die data worden vervolgens gecombineerd tot een digitale weergave van de omgeving, overgebracht naar de cloud en verrijkt met semantische informatie. Zo kan de voorraad worden vergeleken met het WMS en worden afwijkingen automatisch geïdentificeerd. De verrijkte kaart biedt live informatie over het magazijn, omdat de industriële trucks voortdurend in beweging zijn en ze de kaart in real time bijwerken. Er ontstaat dus een ‘levende’ digital 3D twin, die de werkdruk verlaagt en de datakwaliteit aanzienlijk verbetert.”

Voor bedrijven kan de realtime weergave van hun magazijn een belangrijke sleutel betekenen om hun magazijnprocessen te optimaliseren. “Naast een transparante lokalisatie van bestuurderloze en manuele transportsystemen is optimalisering van routes en magazijnstructuren een belangrijke toegevoegde waarde van een digital twin”, vervolgt Dennis Schüthe. “Er zijn ook mogelijkheden voor realtime voorraadtelling en geautomatiseerde goederenbestellingen dankzij een koppeling met het ERP-systeem. Daarnaast wordt de veiligheid in het magazijn sterk verbeterd door de mogelijkheid om gebrekkige infrastructuur of geblokkeerde nooduitgangen te identificeren in de 3D-kaart.” Volgens de projectmanager heeft het ARIBIC-project een waardevolle basis gelegd voor veelzijdige digitale toepassingen op het gebied van intralogistiek en magazijnoptimalisering.

Naar verwachting worden de projectresultaten in de komende twee jaar ontwikkeld tot specifieke toepassingen en geïntegreerd in commerciële producten. In 2025 al zal Still beginnen met het implementeren van de onderzoeksresultaten in praktische producten, te beginnen met proof-of-concept-installaties in echte omgevingen.

Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.