Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Het ARIBIC-project liep van maart 2021 tot eind 2023. Bij het project waren naast Still ook het Karlsruhe Institute of Technology (KIT), de Universiteit van Toronto – met het STARS-laboratorium – en de Canadese sensorfabrikant LeddarTech betrokken. Het project werd gefinancierd door het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Technologie (BMWi) en het Industrial Research Assistance Programme van de Canadese National Research Council (NRC IRAP). Still leverde een bijdrage met zijn OPX iGo neo, een autonome orderverzamelaar die al ruim voorzien is van sensoren en cameratechnologie.

Waar in het magazijn staat de pallet die ik zoek? Hoeveel opslagplaatsen zijn er nog beschikbaar? Dat soort vragen komen dagelijks voor in de logistieke praktijk, zeker als handmatige handelingen data in het WMS verstoren. “Echte transparantie is alleen mogelijk met digitale kaarten die de locaties van objecten en gebieden registreren en visualiseren met behulp van een digital twin, in real time”, aldus de onderzoekers. “Vanuit economisch oogpunt is de oplossing extra interessant als de benodigde gegevens automatisch en min of meer ‘terloops’ worden verzameld.” Het ARIBIC-onderzoeksproject onderzocht hoe zo’n geautomatiseerd status- en dataverzamelingsproces kan worden geïmplementeerd.

“We hebben de benodigde data voor de digital twin verzameld via een sensoropstelling in industriële trucks en zo de sensoren die in de toekomst worden geïntegreerd, gesimuleerd”, vertelt Dennis Schüthe, projectmanager bij Still. “Die data worden vervolgens gecombineerd tot een digitale weergave van de omgeving, overgebracht naar de cloud en verrijkt met semantische informatie. Zo kan de voorraad worden vergeleken met het WMS en worden afwijkingen automatisch geïdentificeerd. De verrijkte kaart biedt live informatie over het magazijn, omdat de industriële trucks voortdurend in beweging zijn en ze de kaart in real time bijwerken. Er ontstaat dus een ‘levende’ digital 3D twin, die de werkdruk verlaagt en de datakwaliteit aanzienlijk verbetert.”

Voor bedrijven kan de realtime weergave van hun magazijn een belangrijke sleutel betekenen om hun magazijnprocessen te optimaliseren. “Naast een transparante lokalisatie van bestuurderloze en manuele transportsystemen is optimalisering van routes en magazijnstructuren een belangrijke toegevoegde waarde van een digital twin”, vervolgt Dennis Schüthe. “Er zijn ook mogelijkheden voor realtime voorraadtelling en geautomatiseerde goederenbestellingen dankzij een koppeling met het ERP-systeem. Daarnaast wordt de veiligheid in het magazijn sterk verbeterd door de mogelijkheid om gebrekkige infrastructuur of geblokkeerde nooduitgangen te identificeren in de 3D-kaart.” Volgens de projectmanager heeft het ARIBIC-project een waardevolle basis gelegd voor veelzijdige digitale toepassingen op het gebied van intralogistiek en magazijnoptimalisering.

Naar verwachting worden de projectresultaten in de komende twee jaar ontwikkeld tot specifieke toepassingen en geïntegreerd in commerciële producten. In 2025 al zal Still beginnen met het implementeren van de onderzoeksresultaten in praktische producten, te beginnen met proof-of-concept-installaties in echte omgevingen.

Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.