Still participeert in project rond autonoom rijdende voertuigen in het warehouse

Het toekomstbeeld van autonoom rijdende transportvoertuigen in productiehallen en magazijnen komt binnen bereik dankzij het Europese onderzoeksproject IMOCO (Intelligent Motion Control). In Duitsland wordt het project geleid door aanbieder van intralogistieke oplossingen Still, een dochteronderneming van de Kion Group. Het project loopt volgens plan af in het vierde kwartaal van 2024.

Transportvoertuigen die volledig autonoom door magazijnen en productieomgevingen navigeren, hun omgeving leren analyseren en ‘begrijpen’, obstakels en mensen op betrouwbare wijze herkennen en ontwijken, en tegelijkertijd goederen snel en betrouwbaar van de ene plaats naar de andere transporteren. Het klinkt nu nog als science fiction, maar als het aan de initiatiefnemers van het Europese onderzoeksproject IMOCO ligt, wordt dit toekomstbeeld binnenkort werkelijkheid. Daarvoor zijn binnen het onderzoeksproject vier scenario’s gedefinieerd, die worden gekarakteriseerd door digitale tweelingen en AI-principes (machine learning/deep learning): intelligente navigatie, het ophalen van goederen, het transport, en het afleveren van de goederen op de plaats van bestemming.

Als onderdeel van het project heeft Still zijn OPX iGo neo ingezet. “Die orderpicker komt dankzij zijn intelligente uitrusting en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden al heel dicht in de buurt van het concept van het autonoom rijdende voertuig”, vertelt Ansgar Bergmann, die bij Still verantwoordelijk is voor het IMOCO-project.
 
Gevoelige sensortechnologie vereist
De huidige automatisch geleide voertuigen kennen nog beperkingen als het gaat om het daadwerkelijk volledig autonoom verplaatsen in het magazijn of in de productieruimte. Hoewel de voertuigen zelfstandig obstakels herkennen en remmen, kunnen ze nog geen obstakels ontwijken, intelligent de meest efficiënte routes bepalen en de omgeving analyseren. Daarvoor is zeer gevoelige sensortechnologie nodig in de vorm van laserscanners, camera’s of radar. Hiermee kunnen ruimtelijke objecten zoals stellingen en zelfs bewegwijzering en markeringen worden gedetecteerd. Ook moeten ze hun omgeving ‘begrijpen’, veranderingen registreren en in staat zijn daarmee om te gaan. Alleen dan zullen de voertuigen zelfstandig naar hun bestemming kunnen navigeren, ladingen kunnen herkennen en behandelen, obstakels weten te omzeilen en geschikte afzetlocaties kunnen vinden voor de getransporteerde goederen.

De OPX iGo neo is al autonoom in het gangpad. Hier detecteert en begrijpt de truck zijn omgeving en bepaalt op basis daarvan zijn acties. Het volledig autonoom verlaten van het gangpad en het navigeren door de hallen van de klant – en hierbij bijvoorbeeld zelfstandig optimale rijroutes bepalen – is vooralsnog niet mogelijk. Maar aangezien de truck al is uitgerust met passende omgevingssensortechnologie, vormt dat volgens de projectpartners een ideaal uitgangspunt voor de beoogde doorontwikkeling van het project.
 
“Voor de OPX iGo neo is het doel van het project het inzicht in de omgeving en de besluitvormingsmogelijkheden verder te vergroten – om de autonome mogelijkheden en de intelligentie van de robot continu te verbeteren en de truck autonoom te laten handelen; ook buiten de gangpaden. Machine learning en deep learning spelen daarbij een essentiële rol”, legt Ansgar Bergmann uit.

Obstakels in real time detecteren
Het doel van IMOCO bestaat erin de voorwaarden te scheppen om mobiele robotsystemen in dynamische intralogistieke omgevingen te gaan inzetten. Autonoom uitgevoerde en op de situatie afgestemde wijzigingen in de routeplanning, rekening houdend met bewegende objecten zoals personen of voertuigen, moeten dan in het hele magazijn mogelijk zijn. “Het onderzoeksproject is gericht op het verder ontwikkelen van de klassieke drie-eenheid van herkennen, analyseren en handelen naar waarnemen, begrijpen en oplossen, door middel van artificiële intelligentie”, aldus Ansgar Bergmann.

In het kader van het onderzoeksproject moeten de voertuigen met behulp van verschillende sensortechnologieën de ruimtelijke omgeving kunnen waarnemen. Ze moeten niet alleen getrainde objecten herkennen, maar ook hun bewegingen inschatten. De detectie van obstakels moet in real time gebeuren om een soepele operatie mogelijk te maken.
 
Hamburg wordt onderzoekscentrum

Op het hoofdkwartier van Still in Hamburg wordt een demonstratieruimte ingericht waar al het werk van de projectpartners wordt samengebracht. Naast Still, als vertegenwoordiger van de Kion Group, nemen aan Duitse zijde ook het Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik (IML), Hahn Schickard, IMST GmbH, Nuromedia en Digital Twin Technology deel aan het project. IMOCO wordt gefinancierd door de Europese Unie via de onderzoeksorganisatie Electronic Components and Systems for European Leadership (ECSEL) en door het Duitse ministerie van Onderwijs en Onderzoek.
Foto: Still / IMOCO

Recente nieuwsberichten

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector.

Centrient digitaliseert supply chain planning met SAP IBP

Centrient Pharmaceuticals heeft zijn wereldwijde supply chain planning gemoderniseerd. De farmaceut, gespecialiseerd in antibiotica, vervangt handmatig beheer via spreadsheets door SAP Integrated Business Planning (SAP IBP). De nieuwe oplossing verhoogt de efficiëntie en versnelt het inzicht in scenario’s. SAP-partner Flexso begeleidde de implementatie.

PGS Group betreedt Britse markt met tweedehandspallets

De Frans-Belgische palletgroep PGS zet zijn Europese groei verder met de opening van de eerste site in het Verenigd Koninkrijk. In Grays, nabij Londen, verwerkt PGS uitsluitend tweedehandspallets voor LPR – La Palette Rouge, dat gespecialiseerd is in pallet pooling.

Tchibo haalt 22 nieuwe magazijnkranen van Kardex Mlog in huis

Systeemintegrator Kardex Mlog gaat 22 magazijnkranen vernieuwen in het hoogbouwmagazijn van het logistieke centrum van Tchibo in de Neustädter Hafen in Bremen (Duitsland). Tchibo telt ongeveer 900 winkels in acht landen, ruim 24.200 verkooppunten in de detailhandel evenals nationale online shops. Via zijn multichannel verkoopsysteem biedt Tchibo naast koffie en de portiesystemen Cafissimo en Qbo wekelijks wisselende non-foodproducten en -diensten aan.

Weiling verdubbelt omzet dankzij AutoStore

Weiling GmbH, een van de toonaangevende bio-groothandels in Duitsland, vertrouwt op geavanceerde logistiek om de groei en het steeds groter wordende productassortiment te beheren. In samenwerking met Swisslog heeft het bedrijf een toekomstbestendige oplossing geïmplementeerd: een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in combinatie met een AutoStore-systeem dat zich flexibel aan veranderende eisen kan aanpassen.

Rossmann zet AI-gestuurd WMS in voor e-commerce

Om zijn e-commerce magazijnbeheer in Zgierz (Polen) aan te sturen, heeft de Duitse keten Rossmann gekozen voor Astro WMS. De oplossing van Consafe Logistics is bedoeld om de afhandeling van de snelgroeiende online bestellingen te optimaliseren.

Customs Assured boekt productiviteitswinst in douaneaangiften met Descartes en AiDock

Customs Assured, een douaneconsultancybedrijf uit het Verenigd Koninkrijk, heeft een groot deel van de documentatie bij aangiften voor klanten geautomatiseerd. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op Descartes e-Customs van Descartes Systems Group. De oplossing maakt gebruik van artificiële intelligentie, aangeleverd door AiDock, en vermindert de tijd die nodig is voor repetitieve manuele taken bij het vervolledigen van aangiften. Dat vertaalt zich in een productiviteitswinst van 30% voor de organisatie.

Exotec en E80 Group bundelen krachten voor end-to-end magazijnautomatisering

Roboticabedrijf Exotec, leverancier van modulaire magazijnoplossingen, heeft een strategische samenwerking gesloten met E80 Group, een wereldwijde leverancier van geautomatiseerde en geïntegreerde end-to-end-oplossingen. Samen introduceren ze een geïntegreerde oplossing die de Skypod AS/RS van Exotec combineert met E80 Groups suite van palletverwerkingssystemen. Met die oplossing kunnen klanten de verwerking van dozen, kisten en pallets bundelen in één schaalbaar automatiseringssysteem.

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.