Still participeert in project rond autonoom rijdende voertuigen in het warehouse

Het toekomstbeeld van autonoom rijdende transportvoertuigen in productiehallen en magazijnen komt binnen bereik dankzij het Europese onderzoeksproject IMOCO (Intelligent Motion Control). In Duitsland wordt het project geleid door aanbieder van intralogistieke oplossingen Still, een dochteronderneming van de Kion Group. Het project loopt volgens plan af in het vierde kwartaal van 2024.

Transportvoertuigen die volledig autonoom door magazijnen en productieomgevingen navigeren, hun omgeving leren analyseren en ‘begrijpen’, obstakels en mensen op betrouwbare wijze herkennen en ontwijken, en tegelijkertijd goederen snel en betrouwbaar van de ene plaats naar de andere transporteren. Het klinkt nu nog als science fiction, maar als het aan de initiatiefnemers van het Europese onderzoeksproject IMOCO ligt, wordt dit toekomstbeeld binnenkort werkelijkheid. Daarvoor zijn binnen het onderzoeksproject vier scenario’s gedefinieerd, die worden gekarakteriseerd door digitale tweelingen en AI-principes (machine learning/deep learning): intelligente navigatie, het ophalen van goederen, het transport, en het afleveren van de goederen op de plaats van bestemming.

Als onderdeel van het project heeft Still zijn OPX iGo neo ingezet. “Die orderpicker komt dankzij zijn intelligente uitrusting en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden al heel dicht in de buurt van het concept van het autonoom rijdende voertuig”, vertelt Ansgar Bergmann, die bij Still verantwoordelijk is voor het IMOCO-project.
 
Gevoelige sensortechnologie vereist
De huidige automatisch geleide voertuigen kennen nog beperkingen als het gaat om het daadwerkelijk volledig autonoom verplaatsen in het magazijn of in de productieruimte. Hoewel de voertuigen zelfstandig obstakels herkennen en remmen, kunnen ze nog geen obstakels ontwijken, intelligent de meest efficiënte routes bepalen en de omgeving analyseren. Daarvoor is zeer gevoelige sensortechnologie nodig in de vorm van laserscanners, camera’s of radar. Hiermee kunnen ruimtelijke objecten zoals stellingen en zelfs bewegwijzering en markeringen worden gedetecteerd. Ook moeten ze hun omgeving ‘begrijpen’, veranderingen registreren en in staat zijn daarmee om te gaan. Alleen dan zullen de voertuigen zelfstandig naar hun bestemming kunnen navigeren, ladingen kunnen herkennen en behandelen, obstakels weten te omzeilen en geschikte afzetlocaties kunnen vinden voor de getransporteerde goederen.

De OPX iGo neo is al autonoom in het gangpad. Hier detecteert en begrijpt de truck zijn omgeving en bepaalt op basis daarvan zijn acties. Het volledig autonoom verlaten van het gangpad en het navigeren door de hallen van de klant – en hierbij bijvoorbeeld zelfstandig optimale rijroutes bepalen – is vooralsnog niet mogelijk. Maar aangezien de truck al is uitgerust met passende omgevingssensortechnologie, vormt dat volgens de projectpartners een ideaal uitgangspunt voor de beoogde doorontwikkeling van het project.
 
“Voor de OPX iGo neo is het doel van het project het inzicht in de omgeving en de besluitvormingsmogelijkheden verder te vergroten – om de autonome mogelijkheden en de intelligentie van de robot continu te verbeteren en de truck autonoom te laten handelen; ook buiten de gangpaden. Machine learning en deep learning spelen daarbij een essentiële rol”, legt Ansgar Bergmann uit.

Obstakels in real time detecteren
Het doel van IMOCO bestaat erin de voorwaarden te scheppen om mobiele robotsystemen in dynamische intralogistieke omgevingen te gaan inzetten. Autonoom uitgevoerde en op de situatie afgestemde wijzigingen in de routeplanning, rekening houdend met bewegende objecten zoals personen of voertuigen, moeten dan in het hele magazijn mogelijk zijn. “Het onderzoeksproject is gericht op het verder ontwikkelen van de klassieke drie-eenheid van herkennen, analyseren en handelen naar waarnemen, begrijpen en oplossen, door middel van artificiële intelligentie”, aldus Ansgar Bergmann.

In het kader van het onderzoeksproject moeten de voertuigen met behulp van verschillende sensortechnologieën de ruimtelijke omgeving kunnen waarnemen. Ze moeten niet alleen getrainde objecten herkennen, maar ook hun bewegingen inschatten. De detectie van obstakels moet in real time gebeuren om een soepele operatie mogelijk te maken.
 
Hamburg wordt onderzoekscentrum

Op het hoofdkwartier van Still in Hamburg wordt een demonstratieruimte ingericht waar al het werk van de projectpartners wordt samengebracht. Naast Still, als vertegenwoordiger van de Kion Group, nemen aan Duitse zijde ook het Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik (IML), Hahn Schickard, IMST GmbH, Nuromedia en Digital Twin Technology deel aan het project. IMOCO wordt gefinancierd door de Europese Unie via de onderzoeksorganisatie Electronic Components and Systems for European Leadership (ECSEL) en door het Duitse ministerie van Onderwijs en Onderzoek.
Foto: Still / IMOCO

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

DHL Express rust site in Keulen uit met SPOX-sorteerder van Vanderlande

DHL Express Duitsland gaat zijn nieuwe faciliteit in Keulen voorzien van de SPOX-sorteermachine van Vanderlande. Het is de eerste keer dat dit nieuwe type sorteermachine in een DHL-faciliteit wordt geïnstalleerd.

FlexBins AutoStore-systeem live bij QLS

QLS, de Nederlandse logistiek dienstverlener voor webshops, heeft als eerste het nieuwe FlexBins-systeem van AutoStore in gebruik genomen. De implementatie werd gerealiseerd door Lalesse Logistic Solutions.

PostNL test toepassing van robots in de bezorging

PostNL voert momenteel een reeks experimenten uit met verschillende types robots, zoals robothonden en service- en humanoïde robots. Daarmee onderzoekt het Nederlandse postbedrijf hoe robotica kan bijdragen aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en de dienstverlening met technologische innovatie te verbeteren. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.

Europese logistieke vastgoedmarkt kent structurele schaarste

Volgens een recente whitepaper van Prologis Research, getiteld Persistent Supply Constraints Position Europe For Value Growth, kampt de Europese logistieke vastgoedmarkt, met een omvang van 500 miljard euro, met een structureel tekort van meer dan 150 miljard euro. Over het hele continent zorgen aanhoudende obstakels zoals vergunningstrajecten, beperkte +grondbeschikbaarheid, arbeidskrapte en uitdagingen in het stroomnet ervoor dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden.

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.