Still participeert in project rond autonoom rijdende voertuigen in het warehouse

Het toekomstbeeld van autonoom rijdende transportvoertuigen in productiehallen en magazijnen komt binnen bereik dankzij het Europese onderzoeksproject IMOCO (Intelligent Motion Control). In Duitsland wordt het project geleid door aanbieder van intralogistieke oplossingen Still, een dochteronderneming van de Kion Group. Het project loopt volgens plan af in het vierde kwartaal van 2024.

Transportvoertuigen die volledig autonoom door magazijnen en productieomgevingen navigeren, hun omgeving leren analyseren en ‘begrijpen’, obstakels en mensen op betrouwbare wijze herkennen en ontwijken, en tegelijkertijd goederen snel en betrouwbaar van de ene plaats naar de andere transporteren. Het klinkt nu nog als science fiction, maar als het aan de initiatiefnemers van het Europese onderzoeksproject IMOCO ligt, wordt dit toekomstbeeld binnenkort werkelijkheid. Daarvoor zijn binnen het onderzoeksproject vier scenario’s gedefinieerd, die worden gekarakteriseerd door digitale tweelingen en AI-principes (machine learning/deep learning): intelligente navigatie, het ophalen van goederen, het transport, en het afleveren van de goederen op de plaats van bestemming.

Als onderdeel van het project heeft Still zijn OPX iGo neo ingezet. “Die orderpicker komt dankzij zijn intelligente uitrusting en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden al heel dicht in de buurt van het concept van het autonoom rijdende voertuig”, vertelt Ansgar Bergmann, die bij Still verantwoordelijk is voor het IMOCO-project.
 
Gevoelige sensortechnologie vereist
De huidige automatisch geleide voertuigen kennen nog beperkingen als het gaat om het daadwerkelijk volledig autonoom verplaatsen in het magazijn of in de productieruimte. Hoewel de voertuigen zelfstandig obstakels herkennen en remmen, kunnen ze nog geen obstakels ontwijken, intelligent de meest efficiënte routes bepalen en de omgeving analyseren. Daarvoor is zeer gevoelige sensortechnologie nodig in de vorm van laserscanners, camera’s of radar. Hiermee kunnen ruimtelijke objecten zoals stellingen en zelfs bewegwijzering en markeringen worden gedetecteerd. Ook moeten ze hun omgeving ‘begrijpen’, veranderingen registreren en in staat zijn daarmee om te gaan. Alleen dan zullen de voertuigen zelfstandig naar hun bestemming kunnen navigeren, ladingen kunnen herkennen en behandelen, obstakels weten te omzeilen en geschikte afzetlocaties kunnen vinden voor de getransporteerde goederen.

De OPX iGo neo is al autonoom in het gangpad. Hier detecteert en begrijpt de truck zijn omgeving en bepaalt op basis daarvan zijn acties. Het volledig autonoom verlaten van het gangpad en het navigeren door de hallen van de klant – en hierbij bijvoorbeeld zelfstandig optimale rijroutes bepalen – is vooralsnog niet mogelijk. Maar aangezien de truck al is uitgerust met passende omgevingssensortechnologie, vormt dat volgens de projectpartners een ideaal uitgangspunt voor de beoogde doorontwikkeling van het project.
 
“Voor de OPX iGo neo is het doel van het project het inzicht in de omgeving en de besluitvormingsmogelijkheden verder te vergroten – om de autonome mogelijkheden en de intelligentie van de robot continu te verbeteren en de truck autonoom te laten handelen; ook buiten de gangpaden. Machine learning en deep learning spelen daarbij een essentiële rol”, legt Ansgar Bergmann uit.

Obstakels in real time detecteren
Het doel van IMOCO bestaat erin de voorwaarden te scheppen om mobiele robotsystemen in dynamische intralogistieke omgevingen te gaan inzetten. Autonoom uitgevoerde en op de situatie afgestemde wijzigingen in de routeplanning, rekening houdend met bewegende objecten zoals personen of voertuigen, moeten dan in het hele magazijn mogelijk zijn. “Het onderzoeksproject is gericht op het verder ontwikkelen van de klassieke drie-eenheid van herkennen, analyseren en handelen naar waarnemen, begrijpen en oplossen, door middel van artificiële intelligentie”, aldus Ansgar Bergmann.

In het kader van het onderzoeksproject moeten de voertuigen met behulp van verschillende sensortechnologieën de ruimtelijke omgeving kunnen waarnemen. Ze moeten niet alleen getrainde objecten herkennen, maar ook hun bewegingen inschatten. De detectie van obstakels moet in real time gebeuren om een soepele operatie mogelijk te maken.
 
Hamburg wordt onderzoekscentrum

Op het hoofdkwartier van Still in Hamburg wordt een demonstratieruimte ingericht waar al het werk van de projectpartners wordt samengebracht. Naast Still, als vertegenwoordiger van de Kion Group, nemen aan Duitse zijde ook het Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik (IML), Hahn Schickard, IMST GmbH, Nuromedia en Digital Twin Technology deel aan het project. IMOCO wordt gefinancierd door de Europese Unie via de onderzoeksorganisatie Electronic Components and Systems for European Leadership (ECSEL) en door het Duitse ministerie van Onderwijs en Onderzoek.
Foto: Still / IMOCO

Recente nieuwsberichten

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei

Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Prologis investeert ruim 6,4 miljard euro in Frankrijk

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft aangekondigd dat het meer dan 6,4 miljard euro gaat investeren in Frankrijk. De investering zal de ontwikkeling van nieuwe logistieke faciliteiten en datacenters in het hele land ondersteunen.

Eurocaution lanceert borgverzekeringssysteem voor transporteurs

Door de wet van 15 juli 2013 betreffende het goederenvervoer over de weg is elke transporteur verplicht over een borgstelling te beschikken van 9.000 euro voor het eerste voertuig en 5.000 euro voor elk bijkomend voertuig. Lange tijd was de bankwaarborg de standaardoplossing. De Deposito- en Consignatiekas bood een alternatief voor de bankwaarborg.

Eurocaution, een Luxemburgse makelaar en gespecialiseerde ondertekenaar op het gebied van financiële garanties, richt zich nu tot de Belgische markt met een nieuwe oplossing: E-Cautio.transport.

Metzger Autoteile bouwt logistiek centrum met Kardex Mlog

Het Zuid-Duitse familiebedrijf Metzger Autoteile levert al 45 jaar hoogwaardige voertuigonderdelen, elektronicaonderdelen en nicheproducten aan de groothandel in meer dan 55 landen. Het bedrijf heeft Kardex Mlog als hoofdaannemer aangetrokken voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn met vijf gangen en ongeveer 6.000 palletplaatsen evenals voor de uitbreiding van het AutoStore-systeem met ongeveer 80.000 bakken. Het project omvat daarnaast een omvangrijk transportsysteem voor pallets en bakken, meerdere orderverzamelstations en de implementatie van het WMS Kardex Control Center voor de besturing van het complete magazijn. Metzger Autoteile wil dat de software niet alleen de nieuwe oplossingen gaat beheren, maar ook het bestaande systeem volledig vervangt.

Eutraco kiest Körber Supply Chain voor magazijnautomatisering

In zijn streven naar volledige magazijnautomatisering heeft logistiek dienstverlener Eutraco gekozen voor Körber Supply Chain als automatiseringspartner voor een distributiecentrum in Krommebeek, Roeselare. De door Körber ontworpen oplossing maakt volledige automatisering van de palletverwerking mogelijk, vanaf het automatisch lossen bij aankomst tot de automatische opslag en het afleveren bij de laadperrons voor uitgaande distributie.

Panasonic en VNC Automotive vergroten voertuigconnectiviteit

In samenwerking met VNC Automotive, een Brits softwarebedrijf dat is gespecialiseerd in voertuigconnectiviteit, heeft de divisie Panasonic Connect Mobile Solutions de oplossing Toughbook Screen Mirroring gelanceerd. Die technologie dupliceert het scherm van een Toughbook-tablet of -laptop rechtstreeks op het OEM-touchscreen van een voertuig, zonder dat extra schermen of montagematerialen nodig zijn.

Jungheinrich boost flexibiliteit met nieuwe huurformule

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Full Flex Rental gelanceerd. Dat is een nieuwe huurformule die kmo’s moet helpen hun heftruckvloot snel en flexibel aan te passen aan markt- en bedrijfsontwikkelingen.

Christophe Campe krijgt nieuwe topfunctie bij Chep

Chep, leverancier van supply chain-oplossingen en een toonaangevende wereldspeler in herbruikbare logistieke ladingdragers, heeft de Belg Christophe Campe aangesteld als hoofd van de Automotive-divisie voor Europa en Noord-Amerika. Hij volgt Murray Gilder op, die recent is gestart als country general manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Manhattan Associates onthult Agentic AI-innovaties

Technologiebedrijf Manhattan Associates heeft uitgebreide Agentic AI-ondersteuning binnen de Manhattan Active-oplossingen aangekondigd. Die ondersteuning omvat onder meer intelligente, autonome digitale agents die de uitvoering, optimalisering en gebruikerservaring van supply chain commerce moeten transformeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.