Soprema kiest resoluut voor Motrac en Linde bij opstart nieuwe site in Tongeren
De mammoet is springlevend! Naast zijn jarenlange aanwezigheid in Grobbendonk valt dit symbool van oerkracht sinds 2019 ook in Tongeren te bewonderen, en wel op de nieuwe site van Soprema langs de E313. De internationale expert in isolatie en waterdichting heeft er zijn intrek genomen in een uiterst ecologisch gebouw, voorzien van zonnepanelen, groene daken en wilde tuinen die de biodiversiteit bevorderen. Om zijn materialen en producten intern te transporteren en vrachtwagens vlot te kunnen lossen en laden, doet het uit de kluiten gewassen familiebedrijf ook op de nieuwe site beroep op verschillende types Linde heftrucks en magazijntrucks.
Taak
Op zijn productiesite in Tongeren zet Soprema ingevoerde grondstoffen en gassen om tot het duurzame XPS (geëxtrudeerd polystyreen), een isolatiemateriaal dat volledig herbruikbaar is en omwille van zijn waterafstotende kwaliteiten vaak in vochtige omgevingen wordt ingezet. De benodigde materialen en eindproducten moeten hiervoor van en naar de vrachtwagens worden getransporteerd, net als tussen de verschillende opslagplaatsen zoals een centrale verzamelplaats buiten en een overdekt hoogbouwmagazijn.
Logistieke uitdaging
De verschillende types opslagplaatsen en taken vereisen een grote variatie aan interne transportmiddelen. In het magazijn moeten palletten tot op 8 meter hoogte kunnen worden opgepikt en weggezet, en dit door toestellen die ook gezwind doorheen de smalle gangen moeten kunnen manoeuvreren. Bij de toestellen buiten is minder hoogtebereik vereist, maar deze moeten wel alle weersomstandigheden kunnen trotseren. Daarnaast moeten alle trucks een maximum aan veiligheid en ergonomie bieden aan hun gebruikers, en goederen tot maximaal 2,5 ton vlot kunnen vervoeren.
De oplossing van Motrac
Om bij elke taak de meest geschikte truck te kunnen inzetten, beschikt Soprema Tongeren over een diverse, duurzame en 100% elektrische vloot: 9 Linde heftrucks, 4 reachtrucks, 5 transpalletten (3 voor transport, 2 voor batterijwissels) en 1 stapelaar. Om de veiligheid te garanderen, zijn de vorkliften uitgerust met een Linde BlueSpot en Red Warning Lights, en de reachtrucks met VertiLight verlichting en camerasystemen. Het comfort van de gebruikers wordt dan weer gemaximaliseerd door premium zetels met verwarming, terwijl nieuwe heftrucks van voorzetapparatuur worden voorzien.
‘Motrac zocht reeds bij de opstart samen met ons naar de beste oplossingen, en ze zijn die goede service ook na verkoop blijven doortrekken.’, verklaart Hélène Ramos, Logistics Operations Manager.
Voordelen
Bij de opstart van de nieuwe site werden verschillende leveranciers aangeschreven, maar het was Motrac dat het beste aansloot bij de verwachtingen. ‘We hadden reeds positieve ervaringen met hun Linde heftrucks en magazijntrucks en waardeerden ook de goede ondersteuning tijdens het hele aankoopproces’, aldus Hélène Ramos. ‘Ook het feit dat we de trucks konden linken in het Linde Connect vlootbeheersysteem, vonden we een groot voordeel. Hiermee kunnen we automatische snelheidsreducties en crashdetecties inschakelen, maar ook bijvoorbeeld de effectieve rij-uren bijhouden, wat onze planning sterk vereenvoudigt.’