Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Foto: © VIL

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Tijdens dat project werden drie Proof of Concepts uitgevoerd binnen evenveel toepassingsdomeinen van Smart Vision in de logistiek: ondersteuning bij het orderverzamelen (pick by smart glasses), het inventariseren met drones en het vermijden van (manuele) barcodescans (scanvrije pallettracking). Ook werden er verschillende business cases uitgewerkt, waaruit blijkt dat die oplossingen niet alleen haalbaar zijn, maar ook een gunstige ROI hebben. “De ROI is snel – amper één à twee jaar – zodat het zeker loont om ervoor te gaan”, zegt Luc Pleysier, die het VIL-project leidde. Verschillende deelnemende bedrijven namen trouwens de beslissing – nog voor het project was afgerond – om een Smart Vision-oplossing in hun magazijnen te testen en zelfs te implementeren.

Een van die bedrijven is Atlas Copco Portable Air in Aartselaar. Daar werden 10 vorkheftrucks uitgerust met camera’s en sensoren die in real time de positie van de trucks en de vervoerde pallets monitort. Het WMS kan zo op termijn voor elke pallet de ophaal- en afzetlocatie bijhouden zonder dat iedere keer een barcode hoeft te worden gescand. In een normale operatie moet een pallet in het magazijn minimaal drie keer worden gescand, wat telkens gemiddeld vier seconden duurt. De visietechnologie maakt het m.a.w. mogelijk tot enkele duizenden scans per jaar te vermijden, wat leidt tot een aanzienlijke productiviteitswinst.

Volgens de projectgroep bestaat de volgende stap in artificiële intelligentie. “Er bestaan al oplossingen waarbij de visietechnologie wordt gelinkt aan AI”, licht Luc Pleysier toe. “Die technologie bevindt zich echter nog in een beginfase. Als AI eenmaal op volle kracht kan worden benut, bijvoorbeeld om ‘digital twins’ met data te voeden, zal Smart Vision-technologie naar een nog hoger niveau worden getild en ook in veel complexere operaties kunnen worden ingezet.

Tegelijk met de bevindingen van het Smart Vision-project presenteerde VIL ook de resultaten van het project Flexin²Log rond de inzet van transportrobots binnen de productie- en magazijnlogistiek, dat samen met Sirris werd uitgevoerd. Ook daar zijn de resultaten zeer positief. “De robots verbeteren daadwerkelijk de efficiëntie van de logistieke processen en er moeten minder logistieke medewerkers worden ingezet, wat gezien de krapte op de arbeidsmarkt een pluspunt is. Uit een business case dat in het kader van dit project werd uitgevoerd, blijkt dat de terugbetalingstermijn van een transportrobot kort is, met name 33 maanden”, aldus VIL.

Projectdeelnemers aan het Smart Vision-project zijn: Atlas Copco, Barry Callebaut, Bpost, Colruyt Group, Gates Distribution, Globis, Greenyard, Hairco, Iristick, Komono, Pit&Pit, Scania Parts Logistics, Screenit en Vistalink. Flanders Make is projectpartner. Het project werd mede gefinancierd door VLAIO.

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.