Slechts 29% van de supply chain organisaties is klaar voor de toekomst

Figuur: ©Gartner (februari 2025)

Volgens een onderzoek van Gartner heeft slechts 29% van de supply chain organisaties minstens drie van de vijf belangrijkste concurrentiële eigenschappen ontwikkeld die hen klaarstomen voor de toekomst. Chief supply chain officers (CSCO’s) zullen die eigenschappen nodig hebben om de factoren die hun functie in de toekomst zullen beïnvloeden te beheren, bijvoorbeeld het bewijzen van hun bekwaamheid op het vlak van AI en het navigeren door nieuw commercieel beleid.

Tussen 31 juli en 1 oktober 2024 bevroeg Gartner 579 supply chain professionals uit verschillende sectoren en regio’s. Daarbij identificeerde het onderzoeks- en adviesbureau concurrentiële eigenschappen zoals wendbaarheid, veerkracht, regionalisatie, geïntegreerde ecosystemen en geïntegreerde bedrijfsstrategie.

Uit het onderzoek blijkt dat de ‘leiders’ die organisaties zijn die al minstens drie van de vijf concurrentiële eigenschappen hebben ontwikkeld die nodig zijn om de vijf belangrijkste drijfveren voor de toekomst van de supply chain aan te pakken. “De leiders deelden het commitment om zich voor te bereiden door middel van weloverwogen langetermijnstrategieën, terwijl niet-leiders vaker gericht waren op kortetermijnprioriteiten”, aldus Pierfrancesco Manenti, VP analyst bij Gartner.

“De meeste leiders hebben nog niet in geavanceerde technologieën zoals realtime zichtbaarheid of digitale supply chain twin geïnvesteerd, maar zijn dat in de komende drie tot vijf jaar wel van plan”, aldus Manenti. “Leiders zien technologie als een middel om hun algemene bedrijfsstrategie te ondersteunen, terwijl niet-leiders vaker eerst in technologie investeren, zonder hun kerncompetenties volledig op orde te hebben.”

Met het onderzoek ging Gartner na hoe organisaties zich op toekomstige uitdagingen voorbereiden en hoe ze hun supply chains concurrentieel kunnen houden. Daarbij werd respondenten gevraagd de toekomstige factoren te identificeren die van invloed zijn op de prestaties van hun supply chain in de komende drie tot vijf jaar (zie figuur).

Op basis van wat de leidinggevenden beschouwen als de meest cruciale capaciteiten om hun organisatie in de komende drie tot vijf jaar te versterken, identificeerde Gartner vier unieke profielen van supply chain organisaties. Elk profiel legt de nadruk op kerncompetenties zoals business model innovatie, duurzaamheid, talent en technologie om te voldoen aan de eisen van de toekomst.

Die profielen zijn:

Design (ontwerp): De organisatie benadrukt business model innovatie om complexiteit te verminderen, met de focus op productontwerpen die over verschillende variaties kunnen worden gedeeld. De organisatie geeft prioriteit aan vereenvoudiging, standaardisatie en differentiatie op basis van klant- en productsegmentatie om processen te stroomlijnen en toekomstig succes te vergroten.

Durability (duurzaamheid): De organisatie vindt duurzaamheid en risicobeheer essentieel om op lange termijn te overleven, waarbij de focus ligt op duurzame inkoop en transparantie in initiatieven. Door de milieu-impact te beperken, bouwt de organisatie een veerkrachtige supply chain op die bestand is tegen onzekerheden en een positieve bijdrage levert aan het ecosysteem.

Deferment (afwachting): De organisatie kiest voor een voorzichtige aanpak met strategische pauzes in investeringen, gericht op ‘operational excellence’ en kostenbeheersing. De organisatie is een snelle volger en observeert anderen vooraleer zelf te investeren, wat gebruikelijk is in industrieën waar de druk van regelgeving en een lagere risicobereidheid de strategie beïnvloeden.

Decision (beslissing): De organisatie maakt optimaal gebruik van technologie en talent om complexiteit te beheren, met de nadruk op AI, machine learning en realtime data-analyse. De organisatie geeft prioriteit aan scenarioplanning en realtime zichtbaarheid, en stimuleert een cultuur waarin medewerkers gedijen in dynamische omgevingen en groei ondersteunen door innovatie.

“Hoewel CSCO’s in elk van de vier profielen succesvol kunnen zijn, tonen de data aan dat het raadzaam is het Design-profiel te volgen”, besluit Pierfrancesco Manenti. “De nadruk op business model innovatiecapaciteiten zou wel eens het meeste vruchten kunnen afwerpen, aangezien er meer leiders zijn die zich op het Design-profiel richten dan op de andere profielen. Wat de toonaangevende organisaties gemeenschappelijk hebben, is het commitment om zeer gerichte investeringen te doen die zijn afgestemd op hun profiel. Dat is dan ook cruciaal.”

Klanten van Gartner lezen meer in: Supply Chain Executive Report: Future of Supply Chain 2025.

Niet-klanten kunnen meer te weten komen in: Future of Supply Chain.

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.