Slechts 29% van de supply chain organisaties is klaar voor de toekomst

Figuur: ©Gartner (februari 2025)

Volgens een onderzoek van Gartner heeft slechts 29% van de supply chain organisaties minstens drie van de vijf belangrijkste concurrentiële eigenschappen ontwikkeld die hen klaarstomen voor de toekomst. Chief supply chain officers (CSCO’s) zullen die eigenschappen nodig hebben om de factoren die hun functie in de toekomst zullen beïnvloeden te beheren, bijvoorbeeld het bewijzen van hun bekwaamheid op het vlak van AI en het navigeren door nieuw commercieel beleid.

Tussen 31 juli en 1 oktober 2024 bevroeg Gartner 579 supply chain professionals uit verschillende sectoren en regio’s. Daarbij identificeerde het onderzoeks- en adviesbureau concurrentiële eigenschappen zoals wendbaarheid, veerkracht, regionalisatie, geïntegreerde ecosystemen en geïntegreerde bedrijfsstrategie.

Uit het onderzoek blijkt dat de ‘leiders’ die organisaties zijn die al minstens drie van de vijf concurrentiële eigenschappen hebben ontwikkeld die nodig zijn om de vijf belangrijkste drijfveren voor de toekomst van de supply chain aan te pakken. “De leiders deelden het commitment om zich voor te bereiden door middel van weloverwogen langetermijnstrategieën, terwijl niet-leiders vaker gericht waren op kortetermijnprioriteiten”, aldus Pierfrancesco Manenti, VP analyst bij Gartner.

“De meeste leiders hebben nog niet in geavanceerde technologieën zoals realtime zichtbaarheid of digitale supply chain twin geïnvesteerd, maar zijn dat in de komende drie tot vijf jaar wel van plan”, aldus Manenti. “Leiders zien technologie als een middel om hun algemene bedrijfsstrategie te ondersteunen, terwijl niet-leiders vaker eerst in technologie investeren, zonder hun kerncompetenties volledig op orde te hebben.”

Met het onderzoek ging Gartner na hoe organisaties zich op toekomstige uitdagingen voorbereiden en hoe ze hun supply chains concurrentieel kunnen houden. Daarbij werd respondenten gevraagd de toekomstige factoren te identificeren die van invloed zijn op de prestaties van hun supply chain in de komende drie tot vijf jaar (zie figuur).

Op basis van wat de leidinggevenden beschouwen als de meest cruciale capaciteiten om hun organisatie in de komende drie tot vijf jaar te versterken, identificeerde Gartner vier unieke profielen van supply chain organisaties. Elk profiel legt de nadruk op kerncompetenties zoals business model innovatie, duurzaamheid, talent en technologie om te voldoen aan de eisen van de toekomst.

Die profielen zijn:

Design (ontwerp): De organisatie benadrukt business model innovatie om complexiteit te verminderen, met de focus op productontwerpen die over verschillende variaties kunnen worden gedeeld. De organisatie geeft prioriteit aan vereenvoudiging, standaardisatie en differentiatie op basis van klant- en productsegmentatie om processen te stroomlijnen en toekomstig succes te vergroten.

Durability (duurzaamheid): De organisatie vindt duurzaamheid en risicobeheer essentieel om op lange termijn te overleven, waarbij de focus ligt op duurzame inkoop en transparantie in initiatieven. Door de milieu-impact te beperken, bouwt de organisatie een veerkrachtige supply chain op die bestand is tegen onzekerheden en een positieve bijdrage levert aan het ecosysteem.

Deferment (afwachting): De organisatie kiest voor een voorzichtige aanpak met strategische pauzes in investeringen, gericht op ‘operational excellence’ en kostenbeheersing. De organisatie is een snelle volger en observeert anderen vooraleer zelf te investeren, wat gebruikelijk is in industrieën waar de druk van regelgeving en een lagere risicobereidheid de strategie beïnvloeden.

Decision (beslissing): De organisatie maakt optimaal gebruik van technologie en talent om complexiteit te beheren, met de nadruk op AI, machine learning en realtime data-analyse. De organisatie geeft prioriteit aan scenarioplanning en realtime zichtbaarheid, en stimuleert een cultuur waarin medewerkers gedijen in dynamische omgevingen en groei ondersteunen door innovatie.

“Hoewel CSCO’s in elk van de vier profielen succesvol kunnen zijn, tonen de data aan dat het raadzaam is het Design-profiel te volgen”, besluit Pierfrancesco Manenti. “De nadruk op business model innovatiecapaciteiten zou wel eens het meeste vruchten kunnen afwerpen, aangezien er meer leiders zijn die zich op het Design-profiel richten dan op de andere profielen. Wat de toonaangevende organisaties gemeenschappelijk hebben, is het commitment om zeer gerichte investeringen te doen die zijn afgestemd op hun profiel. Dat is dan ook cruciaal.”

Klanten van Gartner lezen meer in: Supply Chain Executive Report: Future of Supply Chain 2025.

Niet-klanten kunnen meer te weten komen in: Future of Supply Chain.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.