Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Battery Supplies zorgt voor continuïteit met laadzaal in magazijnen van Delhaize

Supermarktketen Delhaize voert in zijn magazijnen constant producten af en aan. Dat gebeurt met elektrische heftrucks. Om continuïteit te garanderen, is het belangrijk dat die heftrucks te allen tijde zo optimaal mogelijk worden ingezet en dat geldt zeker ook tijdens drukke periodes zoals de eindejaarfeesten. Daarom vroeg Delhaize aan Battery Supplies, dochteronderneming van onderdelenleverancier TVH, om in de nieuwste koelafdeling in zijn magazijnen in Zellik de batterijen van de heftrucks vorm te geven. Battery Supplies, waarmee Delhaize al sinds jaar en dag samenwerkt voor de toelevering van batterijen, installeerde in Zellik 136 laders voor een volledige vloot van 308 wisselbatterijen. Daarmee betreft het een van de grootste laadzalen voor Delhaize in België. “Toch is de ingenomen ruimte van de laders en batterijen heel beperkt door een slimme en ‘dense’ opstelling van de batterijen”, klinkt het.

Datalogic introduceert Blade Series voor geavanceerde traceerbaarheid

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft zijn Blade Series gelanceerd. Het betreft een nieuw gamma compacte industriële 1D-lezers ontworpen voor lean integratie, eenvoudige installatie en minder onderhoud. Blade Series, bestaande uit Blade 100 en Blade 200, wordt door Datalogic voorgesteld als de langverwachte update van de populaire DS2X00 serie van lasergebaseerde lezers. De nieuwe 1D-lezers moeten volgens de leverancier nieuwe wegen openen voor logistiek, fulfilment en distributiecentra, waardoor retailers zich kunnen ontwikkelen tot omnichannel aanbieders.

Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Prettig eindejaar!

Zopas is de laatste nieuwsbrief van 2023 uw mailbox binnen gedwarreld.

Wij gaan er heel even tussenuit, maar kloppen graag vanaf dinsdag 9 januari opnieuw bij u aan met uw wekelijkse brief vol supply chain Nieuws en nieuwsjes.

Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.

Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere

Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024

Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn

Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.

TX Logistik rondt overname van Exploris af

TX Logistik AG, een dochteronderneming van Mercitalia Logistics, heeft de overname afgerond van Exploris Deutschland Holding GmbH Hamburg, een Europees spoorvrachtbedrijf. De overname maakt van TX Logistik de op één na grootste spoorvrachtvervoerder in Duitsland. Nadat het voorlopige contract in juli was ondertekend, werd de transactie nu afgerond na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over

Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.