Remote services: op afstand en toch dichtbij

(Advertorial)Remote services worden steeds belangrijker voor proactieve probleemoplossing in sterk geautomatiseerde systemen. Het doel is niet om simpelweg te reageren op problemen, maar om proactief data te analyseren en scenario’s te simuleren die een maximale beschikbaarheid van de systemen garanderen en op die manieren problemen te voorkomen.

Om een snelle levering te kunnen garanderen, is een hoogwaardige logistiek nodig. Wie zijn auto met een probleem naar de garage brengt, verwacht deze de volgende dag terug met een werkend reserveonderdeel. En wie online een kledingstuk bestelt, wil dat zo snel mogelijk passen. Voor spare parts en e-commerce is het absoluut noodzakelijk dat hun intralogistieke systemen draaien, vaak zelfs 24 uur per dag.
 
Remote services is niet nieuw, maar met een veranderende technologie en steeds verdergaande automatisering zijn nieuwe services een vereiste. TGW Logistics biedt met zijn Lifetime Services team negen diensten op afstand. En er worden voortdurend nieuwe ontwikkeld.
 
Aandacht voor cybersecurity
Sinds de covid-19-pandemie is het aantal hackeraanvallen op de toeleveringsketen toegenomen. Uit een ondervraging in 2021 van 1.451 decisionmakers uit de sector bleek dat 81 procent tijdens de pandemie meer cyberbedreigingen zagen. Zesenvijftig procent had te maken met kritieke gevallen van stilstand, resulterend in een enorme schade.
 
Dit toont aan dat je ook op het gebied van IT behoefte hebt aan diepgaande gespecialiseerde expertise en waarom steeds meer gebruik wordt gemaakt van diensten vanaf afstand. Ten eerste zijn er minder eigen medewerkers ter plaatse nodig, wat geld bespaart. Ten tweede willen bedrijven zichzelf beschermen tegen cybercriminaliteit, en met name tegen aanvallen van hackers. Daarom laten ze externe experts de systemen regelmatig aanpassen aan de laatste nieuwe beveiligingsstandaarden.
 
In-house support center
TGW onderscheidt zich met zijn in-house Support Center van andere aanbieders van remote services. Klanten kunnen het in-house Support Center rechtstreeks bereiken via Remote Expert Support (hotline). TGW verricht zelf de ondersteuning op het eerste niveau in plaats van het uit te besteden aan een provider.
 
Hiermee lost TGW ongeveer 90 procent van alle problemen op softwaregebied op. Alleen in zeer complexe gevallen, zoals gecombineerde software- en hardwareproblemen is het noodzakelijk dat technici ter plaatse zijn.
 
Een uitgebreid aanbod aan servicemodules
TGW heeft momenteel negen verschillende servicemodules die ook onderling gecombineerd kunnen worden.
Managed Connectivity: Om de toegang op afstand zo veilig mogelijk te maken, is de verbinding gebaseerd op de hoogste veiligheidsnormen. Er wordt daarom gebruik gemaakt van een up-to-date Cisco Multipoint Virtual Network (VPN) en Virtual Desktop Infrastructure (VDI)-technologie. Multi-factor authenticatie is vereist om toegang te krijgen.
 
Remote Expert Support: De experts van TGW zijn 365 dagen per jaar en 24 uur per dag beschikbaar om de Remote Expert Support (hotline) te beantwoorden. Ze spreken meerdere talen en beheersen het volledige aanbod aan services, van mechatronische componenten tot het besturingssysteem en IT-hardware tot de softwaretoepassingen zoals de materiaalstroomcontroller van TGW of het WMS. Aan elke probleemoplossende procedure kan desgewenst een oorzaakanalyse worden toegevoegd.
 
Software Monitoring & Alerting: De experts houden te allen tijde de vinger aan de pols. Ze kunnen alle door TGW geleverde softwarecomponenten monitoren – van foutstatistieken van de mechatronische modules tot de IT-hardware en softwaretoepassingen van de interfaces. Anomalieën activeren een alarm. Afhankelijk van het contract werken medewerkers van TGW aan het probleem of doet de klant dat zelf.
 
Managed back-up en disasterrecovery: Het volledige system is voorbereid op een worstcasescenario – met gestandaardiseerde en geteste procedures voor het opnieuw importeren van geback-upte gegevensversies. Back-ups worden verbeterd en de beschikbaarheid wordt regelmatig gecontroleerd.
 
Datavisualisatie en -analyse: De gegenereerde data wordt geanalyseerd en gevisualiseerd op een dashboard. De operator kan zelf evaluaties uitvoeren en bepaalde vragen starten.
 
IT-beheer: TGW biedt kostenefficiënt server- en databasebeheer. De klant ontvangt op regelmatige basis rapportages en aanbevelingen, bijvoorbeeld voor verbeteringen of softwareupdates.
 
Managed Test Environment: LTS-specialisten spiegelen het systeem 1:1 om te testen wat er gebeurt als updates of patches worden geïmporteerd. Een verscheidenheid aan operationele strategieën kan worden vergeleken zonder dat het productiesysteem er ooit bij betrokken is. Het testsysteem blijft dus altijd op hetzelfde niveau als het productiesysteem.
 
Patch Management Services: TGW houdt het productiesysteem up-to-date. Experts selecteren beveiligingsrelevante patches die passen bij het specifieke system van de klant, testen en installeren deze. Dit maakt het mogelijk om beveiligingslacunes te dichten en storingen te minimaliseren. Er worden ook release-updates van de databaseproviders uitgevoerd – met een downtime van minder dan vier uur.
 
Beveiligingsscans: Specialisten testen regelmatig op beveiligingslacunes en nemen indien nodig tegenmaatregelen. De klant hoeft zich geen zorgen te maken over de beveiliging en verkleint het risico op cyberaanvallen.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2022/remote-services-so-far-yet-so-near

Recente nieuwsberichten

Ninatrans neemt Sealog uit Spanje over

De Leuvense transportonderneming Ninatrans heef Sealog S.A. overgenomen, een familiaal geleid transportbedrijf dat gevestigd is in de buurt van Madrid. De onderneming is gespecialiseerd in internationaal transport voor de automotive sector doorheen Centraal-Europa.

Misumi optimaliseert geautomatiseerde logistiek met WMS

Misumi Europe is gespecialiseerd in configureerbare componenten voor klantspecifieke machinebouw. Uit een portfolio van meer dan 20 miljoen artikelen kunnen klanten bijvoorbeeld lineaire schachten met het gewenste aantal schroefdraadomwentelingen bestellen, samen met bijpassende kogellagers en de bijbehorende schroeven. Gewoonlijk verzendt het bedrijf de complete assemblage nog dezelfde dag dat de bestelling wordt geplaatst. Vanuit het centrale magazijn levert Misumi aan heel Europa en grote delen van de Afrikaanse markt, met een gemiddelde van ongeveer 1.500 zendingen per dag. Door een groeiend ordervolume in B2B e-commerce is het bedrijf nu genoodzaakt zijn bestaande geautomatiseerde logistiek verder te optimaliseren. Voor de verdere automatisering van zijn Europese centrale magazijn in Frankfurt am Main heeft Misumi gekozen voor het LFS warehouse management systeem van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Boehli produceert 31 ton zoutjes per dag dankzij nieuw AS/RS

Boehli is een bedrijf uit de Elzas dat gespecialiseerd is in de productie van snacks, voornamelijk gebakken producten zoals pretzels en broodstengels. De fabriek in het Franse Gundershoffen ging in 2000 open en beschikt over zeven productielijnen die snacks leveren aan meer dan 22 landen. Daarbij gaat 39% van de productie naar landen als Duitsland, Denemarken, Japan, Zuid-Korea, de Verenigde Arabische Emiraten en Australië. Opdat Boehli de dagelijkse productie zou kunnen opvoeren tot 31 ton, voorzag de Spaanse intralogistieke groep Mecalux de productiesite van twee automatische opslag- en retrieval systemen (AS/RS).

Pluripharm schakelt opnieuw Inther Group in voor uitbreiding

Als farmaceutische groothandel biedt de Nederlandse Pluripharm Groep een compleet diensten- en servicepakket om openbare, poliklinische ziekenhuisapotheken te ondersteunen. Om de toekomstige groei te faciliteren besloot de groothandel uit te breiden met een volledig nieuwe hal die naast zijn bestaande magazijn wordt gebouwd. Voor het uitbreidingsproject doet Pluripharm een beroep op Inther Group. De groothandel werkt al zo’n vijftien jaar met systemen van de systeemintegrator uit Venray.

WDP breidt logistieke cluster langs A12 uit

WDP heeft opnieuw een logistieke site verworven in het bedrijvenpark van Londerzeel. Deze add-on acquisitie heeft een verhuurbare oppervlakte van ruim 9.000m² op een terrein van 21.000m², inclusief ruimte voor buitenopslag. De site paalt aan een pand dat WDP er eind 2023 aankocht. De locatie is volledig verhuurd aan meerdere klanten die regionaal actief zijn.

Reflex WMS integreert data capture-technologie van Scandit

Reflex, een business unit van Hardis Group en leverancier van supply chain software, kondigt aan dat zijn warehouse management software Reflex WMS voortaan is uitgerust met data capture-technologie van Scandit, een toonaangevende speler in slimme gegevensvastlegging. De technologie-integratie moet ervoor zorgen dat het lezen en interpreteren van barcodes op pallets, dozen en artikelen bij inkomende leveringen, opslag en post-picking vóór verzending of afhaling door de klant eenvoudiger, sneller en betrouwbaarder wordt.

Omzet WMS stevent af op 10 miljard dollar

Investeringen in zowel nieuwe als bestaande software om magazijnprocessen te optimaliseren zullen in 2025 blijven toenemen, zo concludeert ABI Research in zijn rapport Smart Warehousing. Volgens het wereldwijde technologie-onderzoeks- en adviesbureau zal de omzet van warehouse management systemen (WMS) volgend jaar meer dan 5 miljard dollar en in 2030 zelfs meer dan 10 miljard dollar bedragen.

Slechts 29% van de supply chain organisaties is klaar voor de toekomst

Volgens een onderzoek van Gartner heeft slechts 29% van de supply chain organisaties minstens drie van de vijf belangrijkste concurrentiële eigenschappen ontwikkeld die hen klaarstomen voor de toekomst. Chief supply chain officers (CSCO’s) zullen die eigenschappen nodig hebben om de factoren die hun functie in de toekomst zullen beïnvloeden te beheren, bijvoorbeeld het bewijzen van hun bekwaamheid op het vlak van AI en het navigeren door nieuw commercieel beleid.

Migros Verteilbetrieb breidt OPM-systeem uit met Witron

De nationale logistieke divisie van de Zwitserse food retailer Migros Verteilbetrieb AG (MVB) breidt haar geautomatiseerde distributiecentrum voor droge goederen in Suhr uit met Witron. Daarbij zullen 14 extra COM-machines in de bestaande oplossing worden geïntegreerd terwijl het logistieke centrum operationeel blijft. De ruimte die daarvoor nodig is, wordt gebouwd op het dak van het logistieke centrum, dat grenst aan Migros in Suhr, zodat er geen extra ruimte hoeft te worden afgesloten voor de uitbreiding. Voorzien wordt dat MVB vanaf het derde kwartaal van 2027 dagelijks bijna 132.000 extra dozen volautomatisch op winkelpallets zal kunnen verzamelen. De vestiging in Suhr zal dan op een piekdag meer dan 560.000 dozen verzamelen met behulp van in totaal 47 COM-machines in combinatie met de DPS- en ATS-oplossingen van Witron.

Eric Mekenkamp benoemd tot partner bij Buck Consultants International

Eric Mekenkamp (foto) werkt sinds 2020 als principal consultant bij logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.