Online apotheek Apotea integreert als eerste ter wereld de gerobotiseerde toepassing voor piece-picking in AutoStore
De toonaangevende Zweedse online apotheek Apotea stelt hoge eisen aan haar magazijn om ruim 50.000 bestellingen per dag snel, gemakkelijk en storingsvrij af te leveren bij de klanten. De maximale capaciteit is duidelijk versterkt door de installatie van het succesvolle AutoStore automatiseringssysteem van Element Logic. Voor het eerst is er een automatiseringssysteem geïnstalleerd dat het complete proces omvat, met inbegrip van de unieke eOperator robot voor piece-picking die 24 uur per dag in bedrijf is in combinatie met AutoStore.
De sector voor farmaceutische producten is wereldwijd een van de snelst groeiende sectoren van e-commerce. Apotea.se is de grootste online apotheek van Zweden met het meest uitgebreide assortiment van meer dan 24.000 vrij verkrijgbare artikelen en ruim 16.000 geneesmiddelen op recept voor mensen en dieren. Sinds de start in 2012 is de omzet toegenomen van ruim EUR 1.1 miljoen tot EUR 450 miljoen. De onderneming heeft ook verschillende prijzen en awards ontvangen en werd uitgeroepen tot de favoriete webwinkel van Zweden (PostNord) in 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021.
De beste klantervaring in de branche
Apotea streeft ernaar de beste klantervaring te bieden in de branche en in de e-commerce en de verwachtingen te overtreffen met plezierig en eenvoudig winkelen dat zowel bestaande als nieuwe klanten aanspreekt. Een wezenlijke rol bij de realisatie van dit doel spelen de snelle en accurate leveringen vanuit het logistieke centrum van Apotea op het industrieterrein van Morgongåva, ongeveer tien kilometer ten westen van Uppsala. Deze faciliteit met een oppervlakte van 38.000 vierkante meter werd geopend in 2018 en verstuurt ruim 1 miljoen pakketten per maand. In 2022 ging de aandacht van de onderneming met name uit naar automatisering.
“Apotea is een online apotheek en ons bedrijfsconcept is gebaseerd op snelle leveringen, een uitgebreid assortiment en gratis bezorging. Snelle, voordelige en gratis bezorging zegt heel wat over wat wij hier doen. En dat is ook wat telt voor onze klanten. Wij versturen ongeveer 50.000 pakketten per dag”, zegt Pär Svärdson, CEO van Apotea.
De uitdagingen aangaan met AutoStore
Tijdens de pandemie nam het aantal bestellingen bij Apotea snel toe. Het enorme en voortdurend groeiende aantal bestellingen eiste veel van het logistieke centrum van de onderneming. Om aan deze eisen te kunnen voldoen heeft Apotea geïnvesteerd in automatiseringssystemen van Element Logic om het hele proces aan te sturen, van binnenkomende tot en met uitgaande zendingen, met AutoStore, eOperator en aanvullende functionaliteiten.
De installatie omvat 20.000 bakken (met ruimte voor een totaal van 25.000), 30 AutoStore robots (R5) en vier carrouselpoorten, waarvan er drie worden bestuurd door de piece-picking eOperator robots. De doelstelling is de afleveringen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en beter berekend te zijn op de grote verschillen bij de binnenkomende bestellingen die zich steeds weer kunnen voordoen. De nieuwe installatie bij Apotea is het resultaat van een samenwerking tussen Element Logic, AutoStore, RightHand Robotics en Apotea. In december 2022 zijn de CEO’s en oprichters van de bedrijven bijeengekomen in het logistieke centrum van Apotea in Zweden om de installatie officieel in gebruik te nemen.
“Tijdens de pandemie hebben we bekeken hoe we de afleveringscapaciteit konden uitbreiden van 50.000 naar 100.000 bestellingen. Element Logic en AutoStore kwamen daarbij in zicht. Toen we de installatie van AutoStore overwogen, was de mogelijkheid ook piece-picking te robotiseren een van de belangrijkste argumenten. Het was belangrijk de toepassing te vinden die we nodig hadden, maar het moest ook een toepassing zijn die voor ons effectief was”, zegt Pär Svärdson.
“Toen we de installatie van AutoStore overwogen, was de mogelijkheid ook piece-picking te robotiseren een van de belangrijkste argumenten.”
Een schaalbare oplossing die gemakkelijk te integreren is
AutoStore is een modulaire en schaalbare gerobotiseerde oplossing voor een uiterst efficiënte opslag van bakken met producten. Als de bestelling uit AutoStore is gehaald, gaat ze of rechtstreeks naar de expeditie, of weer terug voor extra producten. In vergelijking met manuele magazijnen liggen de prestaties bij picking met AutoStore tien keer hoger. Het systeem bestaat uit een raster waarbinnen de robots producten pikken en afleveren via de meest intelligente routes in het raster die worden berekend door de besturingsunit. De robots zijn 24 uur in bedrijf en gaan zelf naar de oplaadpunten. De robots transporteren de bakken en de software bepaalt de inhoud ervan. Bij de poorten worden de opgehaalde producten bij de operators afgeleverd voor verdere behandeling. In het logistieke centrum van Apotea is dit deel van het proces naadloos geïntegreerd met andere geautomatiseerde zones. In eerste instantie is de nieuwe capaciteit bij Apotea berekend op 800 orderlijnen per uur.
“Voor ons was het belangrijk een systeem te hebben dat de variatie in productafmetingen en binnenkomende bestellingen aan kan en dat kan worden uitgebreid naarmate we verder groeien. Met deze investering worden we efficiënter en dat helpt ons de verwachtingen van de klanten te overtreffen”, gaat Pär Svärdson verder.
De oplossing met eOperator piece-picking robots – een unieke oplossing
Met de installatie van de eOperator investeert Apotea in de meest geavanceerde en piece-picking robot ter wereld. Het bedrijf speelt internationaal een voortrekkersrol door robots te gebruiken die 24 uur per dag automatisch orders pikken uit een volledig geautomatiseerde AutoStore. eOperator pikt orders automatisch, 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Door middel van machinaal leren kan de eOperator automatisch de beste manier kiezen om een artikel op te halen uit AutoStore. Dit verhoogt de bestelcapaciteit, verbetert de afhandeling en verkort de aflevertijd.
“Voor ons telt de aflevertijd. Met eOperator kunnen wij de bestellingen snel bij de klanten krijgen, zelfs in de avonduren en tijdens de weekeinden. We zijn nu 24 uur per dag in bedrijf en dat is uitzonderlijk. Wij zijn productiever geworden, wij leveren sneller af en alles is goedkoper en efficiënter geworden. Het sprak vanzelf dat we zeiden, oké, we gaan ervoor”, gaat Pär Svärdson verder.
“Toen we in gesprek raakten met Element Logic over de toepassing van AutoStore in combinatie met robots, was het voor hen duidelijk dat wij de investering terug zouden verdienen. Wij zijn productiever geworden, wij leveren sneller af en alles is goedkoper en efficiënter geworden. Het sprak toen voor zich dat we zeiden, oké, we gaan ervoor.”
Het meest duurzame Zweedse bedrijf voor e-commerce wil voorop lopen bij de ontwikkelingen
Apotea is niet alleen marktleider in Zweden bij de online apotheken, maar is ook het meest duurzame Zweedse bedrijf voor e-commerce, volgens de Sustainable Brand Index 2020 en 2021. Het heeft ook de awards gewonnen voor Duurzaamheid van het Jaar 2022 van PriceRunner en is uitgeroepen als het meest duurzame e-commerce bedrijf van Zweden in een enquête van PostNord in 2012. De doelstelling van Apotea is de verkleining van de klimaatvoetafdruk voor de hele keten, van productie tot aflevering bij de eindklanten. De logistieke faciliteit heeft het Zilverencertificaat voor milieuvriendelijke gebouwen gekregen. Bovendien staat er op het dak van het gebouw een van de grootste faciliteiten voor zonne-energie in Zweden die het energieverbruik van het complete AutoStore systeem afdekt. De faciliteit bestaat uit 5.560 zonnepanelen en heeft een oppervlakte van 9.100 vierkante meter en een opbrengst van 1,5 megawatt. Dit komt neer op het jaarlijkse verbruik van 70 huishoudens of op het verbruik van een elektrische auto die 230 keer rond de aarde rijdt.
“Onze doelstelling is het duurzaamste bedrijf van Zweden te worden en dat is een gedurfd en ambitieus doel. Het is niet alleen belangrijk voor mens en milieu, maar ook voor onze concurrentiepositie. Ik ben van mening dat de klanten van morgen een andere benadering van duurzaamheid van de bedrijven zullen verlangen dan de klanten van nu. Op het dak staat een van de grootste installaties voor zonne-energie in Zweden. De installatie bestaat uit 5.500 zonnepanelen die vrijwel ons hele energieverbruik afdekken”, legt Pär Svärdson uit.
Een meer inspirerende werkplek
Volgens Pär Svärdson resulteert de installatie van AutoStore in het logistieke centrum van Apotea niet alleen in meer ruimte, lagere kosten en een verhoogde efficiëntie. Het bedrijf is ook bezig met een verdere ontwikkeling van de werkplekken om de status van de operators te verbeteren en hen te stimuleren.
“Voor veel van onze medewerkers is dit hun eerste baan en veel van hen zijn nog jong. Ik denk dat het een geweldig ontwikkelingsproces is om van een gewoon arbeidsmodel, waar je begint met productiewerk, door te groeien en iets te leren over technologie en te leren omgaan met robots. Je leert heel veel bij als je doorgroeit van goederenbehandelaar naar robot-operator”, besluit Pär Svärdson.
Bekijk de video over het logistieke centrum van Apotea
Feitelijke informatie over de installatie van Element Logics bij Apotea
- 20.000 bakken (met ruimte voor een totaal van 25.000)
- 30 AutoStore robots (R5)
- 4 carrouselpoorten
- 3 piece-picking robots (eOperator)
- 800 orderlijnen per uur (gecalculeerde capaciteit)
- Staat 24 uur per dag en zeven dagen per week aan