Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Evenals in eerdere jaren behoort ‘Vallen’ tot de meest voorkomende soort ongevallen in 2023. Kijkend naar alle ongevalsonderzoeken blijken vorkheftrucks en pallettrucks de boosdoeners, maar ook hefwagens en allerlei soorten ladders zijn veelal betrokken bij ongevallen.

We zoomen graag even in op valgevaar. Volgens het Department of Labor en de Occupational Safety and Health Administration (OSHA) komen er in de VS elk jaar ongeveer 100 werknemers om het leven en raken er 95.000 gewond bij het

bedienen van vorkheftrucks. Ook hier blijkt een van het dock afrijdende heftruck geen uitzondering. Enkele oorzaken hiervoor zijn bijvoorbeeld een vroegtijdig en onverwacht vertrek van de vrachtwagen tijdens het laden/lossen, kantelende trailers wanneer het gewicht van de vorkheftruck de voorzijde van de trailer omlaag doet gaan en vervolgens een gat ontstaat tussen trailer en dock of het bekende wegkruipen van een trailer door het veelvuldig in- en uitrijden van een zware heftruck. Echt, dit gebeurt maar al te vaak.

Wat Rite-Hite betreft zijn dit onnodige ongevallen, want er zijn in de loop der jaren voldoende slimme oplossingen ontwikkeld, zoals:

- Wielblokkeersystemen die de vrachtwagen stevig op zijn plaats houden tijdens het laden en lossen.

- Veiligheidsbarrières. Deze simpele oplossing werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting zit opgerold aan de ene kant in een zuil en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een tijdelijke afzetting voor de open laaddeur gecreëerd.

- Dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 150 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit.

- Communicatiesystemen zoals stoplichten en auditieve oplossingen.

Zo zijn er meer dan voldoende tools, maar in de praktijk worden deze ‘aanvullingen’ niet altijd meegenomen in een investeringsplan. Doodzonde, letterlijk.

Tenslotte willen wij nog één veiligheidstool in het zonnetje zetten en dat is onderhoud!

Correct uitgevoerd preventief (en correctief) onderhoud aan uw laad- en lossystemen zorgt ervoor dat laaddeuren, dock levellers, communicatiesystemen, veiligheidsvoorzieningen blijven functioneren zoals het hoort. Zeker als het wordt uitgevoerd door goed opgeleide technici, die met OEM onderdelen werken en volgens strak geplande programma’s tijdig het nodige werk verzetten.

Onderhoud kan wat ons betreft nooit worden uitgesteld of zelfs overgeslagen vanwege budgettaire overwegingen. Immers, een ongeluk zit in een klein hoekje

Meer over de service programma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

eu_gwl_20194

Recente nieuwsberichten

Hans Willems vervoegt Alstef Group

Om zijn aanwezigheid in de Benelux te versterken, heeft Alstef Group – leverancier van geautomatiseerde turnkey oplossingen – Hans Willems aangesteld als sales engineer binnen zijn sales team voor intralogistiek. Hans Willems heeft bijna dertig jaar ervaring in de logistiek.

Transuniverse Forwarding neemt groepagebedrijf Apmex over

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem heeft het groepagebedrijf Apmex International Forwarding uit Evergem overgenomen. Apmex is gespecialiseerd in trafieken op West-Europa, met de klemtoon op het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de Benelux-distributie.

Automatiseren met Element Logic: bereken je ROI

(Advertorial) Een ROI-berekening helpt om het succes van je investering in magazijnautomatisering te bepalen. Energie- en personeelsbesparing zijn twee voorbeelden van concrete waarden voor jouw kosten-batenanalyse. Ook zachtere waarden, zoals minder druk bij de klantenservice en minder orderfouten, tellen mee.

Europa Worldwide Group luidt nieuw tijdperk in voor transport tussen België en het VK

Logistiek bedrijf Europa Worldwide Group geeft zijn activiteiten in Oostende een boost met de uitbreiding van zijn diensten en de omdoping van Continental Cargo Carriers tot Europa Road. Europa Worldwide Group bestaat uit drie divisies: Road, Air & Sea en Warehouse.

Normative helpt Europese bedrijven emissierapportage na te leven

Binnenkort wordt in de EU de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Die uitgebreide wetgeving houdt in dat meer bedrijven de uitstoot van hun waardeketen (ook wel scope 3-emissies genoemd) zullen moeten rapporteren.

Datalogic stelt PowerScan 9600-serie industriële handscanners voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, introduceert de nieuwe PowerScan 9600-serie met industriële handscanners. De PowerScan 9600 leent zich voor activiteiten in zowel de retail als de industrie.

Linde Material Handling versterkt de dealerorganisatie in België

Onder impuls van Linde Material Handling zijn gesprekken gestart door Motrac nv en Van den Dorpe Handling Equipment, om de dealerstructuur in België te versterken. In het plan dat voorligt, wordt Van den Dorpe exclusief dealer voor Oost- en West-Vlaanderen en behoudt Motrac het exclusieve dealership voor alle andere provincies.

Dematic en Dexterity willen met robots de supply chain verbeteren

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft een strategische samenwerking gesloten met Dexterity, leverancier van magazijnrobots, met als doel de supply chain van de toekomst te verbeteren. Deze overeenkomst tussen beide bedrijven markeert een volgende stap in de samenwerking.

IDG-Dichtungstechnik gaat voor geautomatiseerde intralogistiek met Jungheinrich

Het Duitse bedrijf IDG-Dichtungstechnik GmbH, gespecialiseerd in afdichtingsprofielen en -materialen, herstructureert zijn logistiek. Het bedrijf uit Kirchheim unter Teck (Baden-Württemberg) wil voor zijn nieuwe vestiging in Albershausen (Duitsland) overschakelen op automatisering.

OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.