OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart

Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.

ABB rust distributiecentrum uit met Movu

(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.

Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie

Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.

Fiege huurt 25.000m² van Prologis’ nieuwbouwcomplex Boom DC2

Prologis, wereldwijd ontwikkelaar van logistiek vastgoed, verhuurt 25.000m² van zijn nieuwbouwcomplex in Boom op lange termijn aan de Duitse logistiek dienstverlener Fiege. Met Boom DC2 realiseert Prologis een volledig elektrische faciliteit die moet bijdragen aan een duurzame logistieke keten in België. Zodra de site klaar is – in april 2024 – zal Fiege de activiteiten van een Duitse site naar Boom verhuizen.

Emixa en Actemium zijn eerste Belgische Siemens Xcelerator-partners

Begin 2024 sloot Siemens Belux een overeenkomst met Emixa Industry Solutions en Actemium met als doel digitale oplossingen sneller te ontwikkelen, te delen en op te schalen. Daarmee zijn deze twee industriële technologiespelers de eerste Siemens Xcelerator-partners in België. Met AG Solution, Equans Digital en Technord werd ook een intentie tot samenwerking afgesloten.

Still gaat lithium-ion batterijen recycleren

Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.

Arvato gaat samenwerking aan met robotspecialist Nomagic

Arvato, een internationale dienstverlener op het vlak van supply chain management en e-commerce, verhoogt het gerichte gebruik van robots in zijn logistieke centra. Na de succesvolle implementatie van verschillende robot-ondersteunde palletiseer- en depalletiseertoepassingen op verschillende locaties, heeft de supply chain en e-commerce dienstverlener nu besloten de ‘robot item pick’-oplossing ‘justPick’ van de Poolse robotspecialist Nomagic in te zetten als volgende stap in zijn holistische automatiseringsstrategie.

Digitec Galaxus implementeert Skyfall Pouch Sorter van Ferag

Met bijna zeven miljoen producten is Digitec Galaxus een toonaangevende online retailer in Zwitserland. Om het pickvolume in de nabije toekomst te vergroten, heeft Digitec Galaxus intralogistiek bedrijf Ferag opdracht gegeven om zijn Operations Center in Wohlen (Zwitserland) uit te rusten met de ferag.skyfall Pouch Sorter

Müller Fresh Food Logistics nieuwe partner in het European Food Network

Müller Fresh Food Logistics, de Nederlandse dochteronderneming van logistiek dienstverlener Dachser, is op 1 januari 2024 officieel partner geworden van het European Food Network (EFN). Dachser nam het bedrijf begin 2023 over.

Savoye en Innovecs sluiten partnership om supply chains te helpen verbeteren

Innovecs, een wereldwijd opererend IT-bedrijf voor de digitale transformatie, en Savoye, producent en integrator van (intra)logistieke oplossingen, hebben in het Verenigd Koninkrijk een strategisch partnership gesloten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.