Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling

In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.

Een essentieel onderdeel van het project is het vereenvoudigen van de manier waarop bedrijven data aanleveren bij het CBS in het kader van de verplichte wegvervoerenquête. Voor veel bedrijven is dat een jaarlijks of zelfs maandelijks terugkerende activiteit waarbij de gegevens handmatig worden ingevoerd. Enkele grote beroepsvervoerders leveren hun data al jaren elektronisch, rechtstreeks vanuit transport managementsystemen aan. Door dit gezamenlijke project moet dat nu voor veel meer bedrijven gemakkelijk toegankelijk worden.
Bedrijven kunnen via het Open Trip Model – een open source data-deelmodel ontwikkeld voor en door het logistieke bedrijfsleven met ondersteuning van de Topsector – rechtstreeks uit hun IT-systemen gedetailleerde data bij het CBS aanleveren. Het invullen van een papieren of webbased enquête wordt daarmee verleden tijd. Ook moet het de kwaliteit van de door het CBS gegenereerde statistische data verhogen, wat voor de afnemers van CBS-data, zoals overheden en het bedrijfsleven, een voordeel zal betekenen.
 
Concreet voorziet het Nederlandse project in een interface die communiceert op basis van het Open Trip Model. Het OTM is in feite een soort woordenboek om logistieke data uniform en eenvoudig te delen. In dat woordenboek is nu de databehoefte vanuit de CBS-vervoerenquête – de ritgegevens – gedefinieerd en kan vrij worden toegepast in de IT-systemen die het bedrijfsleven gebruikt.
 
Volgens de projectleden is het project een belangrijke stap voorwaarts naar datagedreven logistiek. Met het toepassen van het OTM wordt de basis gelegd om eenvoudig data te delen over het voertuig, de zendinggegevens en de energieprestatie. Verder zijn er aanzienlijk minder administratieve lasten voor ondernemers. Op basis van dezelfde standaard kunnen bedrijven ook eenvoudiger aansluiten op platforms voor carbon footprint calculaties, transportopdrachten uitwisselen, aansluiten op samenwerkingsplatforms en control towers en een belangrijke bijdrage leveren bij het oplossen van vraagstukken over het uitwisselen van data aangaande proof of delivery/e-CMR en verpakking.

Foto: Nigel Tadyanehondo - Unsplash

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel installeert zonnepanelen op vrachtwagens

In het kader van hun streven naar een meer duurzame supply chain wil logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel in Nederland de CO2-uitstoot verminderen door boven op zijn vrachtwagens fotovoltaïsche panelen te installeren. De zonnepanelen moeten ervoor zorgen dat het brandstofverbruik met tot 1.200 liter per jaar, per voertuig vermindert.

Arvato Supply Chain Solutions breidt uit met picktoren voor Sephora

Arvato Supply Chain Solutions, als dienstverlener actief in het domein van supply chain en e-commerce, heeft de capaciteit in zijn vestiging in Düren (Noordrijn-Westfalen, Duitsland) uitgebreid voor zijn klant Sephora. Sinds 2018 verzorgt Arvato Supply Chain Solutions in Düren de opslag, picking en verpakking voor het cosmeticabedrijf.

Leuze brengt totaaloplossing voor toegangsbeveiliging in palletmagazijnen

Palletmagazijnen met automatische herstart dragen bij tot een verhoogde systeemefficiëntie met een betrouwbare toegangsbeveiliging. Aangezien de EN 415-4 norm uit 1997, met betrekking tot de veiligheid van palletiseermachines en depalletiseermachines, wordt herzien, moeten fabrikanten en exploitanten van machines en systemen binnenkort met de nieuwe eisen rekening houden.

Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data. Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen.

Rhenus Warehousing Solutions neemt Deense externe logistiek dienstverlener DKI over

Rhenus Warehousing Solutions heeft een overeenkomst getekend voor de overname van het Deense bedrijf DKI Logistics A/S en zijn filiaal DKI Automatic A/S, dat actief is op het gebied van magazijninvesteringen (beide samen ‘DKI’). De logistiek dienstverlener is gespecialiseerd in complete magazijn- en supply chain-oplossingen met op maat gemaakte diensten met toegevoegde waarde.

Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg.

Smart Robotics lanceert Smart Fashion Picker cobot

Smart Robotics, aanbieder van ‘picking automation as a service’ voor magazijnen en logistieke processen, heeft de officiële lancering aangekondigd van hun nieuwste cobot: de Smart Fashion Picker. Deze pick & place cobot is ontworpen om kledingstukken van verschillende maten, materialen en vormen te picken en moet daarmee de orderpicking voor de modesector efficiënter maken.

Keller & Kalmbach breidt centraal magazijn opnieuw uit met Jungheinrich

Keller & Kalmbach, gespecialiseerd in verbindingselementen, bevestigingstechnieken en intelligent beheer van C-onderdelen, breidt de capaciteit van zijn centrale magazijn en distributiecentrum in Hilpoltstein (Beieren, Duitsland) voor de tweede keer uit.

Scheitlin-Papier AG zet AutoStore systeem van Element Logic in

Om o.a. de capaciteit te vergroten en de processen te optimaliseren, besloot de Zwitserse groothandel Scheitlin-Papier AG een nieuw modern logistiek centrum te bouwen in Niederuzwil/St. Gallen. In de nieuwe faciliteit zal een AutoStore-systeem worden geïnstalleerd voor de opslag van kleine onderdelen.

De supply chain opschalen

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.