Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling

In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.

Een essentieel onderdeel van het project is het vereenvoudigen van de manier waarop bedrijven data aanleveren bij het CBS in het kader van de verplichte wegvervoerenquête. Voor veel bedrijven is dat een jaarlijks of zelfs maandelijks terugkerende activiteit waarbij de gegevens handmatig worden ingevoerd. Enkele grote beroepsvervoerders leveren hun data al jaren elektronisch, rechtstreeks vanuit transport managementsystemen aan. Door dit gezamenlijke project moet dat nu voor veel meer bedrijven gemakkelijk toegankelijk worden.
Bedrijven kunnen via het Open Trip Model – een open source data-deelmodel ontwikkeld voor en door het logistieke bedrijfsleven met ondersteuning van de Topsector – rechtstreeks uit hun IT-systemen gedetailleerde data bij het CBS aanleveren. Het invullen van een papieren of webbased enquête wordt daarmee verleden tijd. Ook moet het de kwaliteit van de door het CBS gegenereerde statistische data verhogen, wat voor de afnemers van CBS-data, zoals overheden en het bedrijfsleven, een voordeel zal betekenen.
 
Concreet voorziet het Nederlandse project in een interface die communiceert op basis van het Open Trip Model. Het OTM is in feite een soort woordenboek om logistieke data uniform en eenvoudig te delen. In dat woordenboek is nu de databehoefte vanuit de CBS-vervoerenquête – de ritgegevens – gedefinieerd en kan vrij worden toegepast in de IT-systemen die het bedrijfsleven gebruikt.
 
Volgens de projectleden is het project een belangrijke stap voorwaarts naar datagedreven logistiek. Met het toepassen van het OTM wordt de basis gelegd om eenvoudig data te delen over het voertuig, de zendinggegevens en de energieprestatie. Verder zijn er aanzienlijk minder administratieve lasten voor ondernemers. Op basis van dezelfde standaard kunnen bedrijven ook eenvoudiger aansluiten op platforms voor carbon footprint calculaties, transportopdrachten uitwisselen, aansluiten op samenwerkingsplatforms en control towers en een belangrijke bijdrage leveren bij het oplossen van vraagstukken over het uitwisselen van data aangaande proof of delivery/e-CMR en verpakking.

Foto: Nigel Tadyanehondo - Unsplash

Recente nieuwsberichten

Yusen Logistics neemt logistiek healthcare dienstverlener Group Pierre over

Yusen Logistics heeft een overeenkomst bereikt voor de overname van het volledige aandelenkapitaal van Group Pierre, een logistiek dienstverlener uit Waver, gespecialiseerd in farmaceutische supply chains. Door de overname breidt Yusen Logistics zijn aanbod van farmaceutische logistieke diensten verder uit.

Uturn Prijscalculator moet verladers transportprijs helpen berekenen

Uturn, een logistieke tech scale-up die focust op het optimaliseren en matchen van containertransporten in Europa, heeft de Uturn Prijscalculator gelanceerd. Deze logistieke prijscalculator moet verladers helpen de juiste prijs van het voor- en natransport van containers te berekenen en biedt hun een toetsingsinstrument dat, zeker in tijden van veel volatiliteit, nuttig is.

Mondial Relay mechaniseert eerste vestiging in België

Mondial Relay, aanbieder van pakketdiensten in Frankrijk en de Benelux en gespecialiseerd in de ‘out-of-home’ levering van pakjes via e-commerce, heeft in Tubeke (Waals-Brabant) een nieuw depot van 5.000m² ingehuldigd. Het depot, ‘Tubize II’, is het resultaat van de samenvoeging van de vestigingen van Nijvel (ophaalfase) en Tubize I (leveringsfase).

Groeiende vraag naar AutoStore bij kmo’s

Volgens Swisslog, als automatiseringsbedrijf actief in de logistieke sector, neemt de vraag naar AutoStore-systemen wereldwijd toe. Vooral kmo’s zouden geïnteresseerd zijn in de ruimtebesparende, geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing.

DHL Life Sciences slaat efficiëntieslag met Inther Group

Twee jaar geleden gaf DHL Pharma Logistics de opdracht aan Inther Group om in Laekebeek (regio Brussel) een compleet nieuwe warehouse voor hen uit te voeren. Inther Group verzorgde de intralogistiek en integreerde twee oude DHL-sites in het nieuwe systeem op de nieuwe locatie.

Gerobotiseerde afhaalpunt als oplossing voor de Last Mile logistiek

(Advertorial) Al bijna 20 jaar gaat de opkomst van online bestellen voor de dagelijkse boodschappen gepaard met een enorme groei aan bezorgmogelijkheden voor de consument. Bij elke nieuwe mogelijkheid moeten we ons afvragen hoe relevant de bezorg- of afhaalmethode is.

Internationale groei leidt tot 4000e robot bij Exotec

Nauwelijks zes maanden nadat Exotec zijn 3000e robot aankondigde, heeft de Franse producent van magazijnrobots zijn 4000e exemplaar voltooid. De robotbouwer voert het productietempo op om zijn – vooral internationale – groei te ondersteunen.

Actemium en UGent richten leerstoel op voor onderzoek naar energiebewuste productieoptimalisering

Universiteit Gent en Actemium, het merk van Vinci Energies dat oplossingen en diensten op maat van industriële bedrijven aanbiedt, hebben samen de Actemium Sustainable Energy leerstoel gelanceerd. Met de Sustainable Energy leerstoel wil Actemium voor langere termijn het onderzoek bevorderen naar hoe duurzame energiekosten, energiebeperkingen en -kansen optimaal kunnen worden geïntegreerd in een energiebewuste productieplanning en -optimalisering.

Houd uw voorraad onder controle: maak werk van een goede forecast!

(Advertorial) Te weinig producten op stock, overschotten, toeleveringsproblemen… Een gebrekkig voorraadbeheer kan een stevige negatieve impact hebben op uw bedrijf. Tegelijkertijd heerst er een spanningsveld tussen de finance-afdeling, de verkopers en de operations-afdeling.

Dianflex optimaliseert logistieke processen met AutoStore van Dematic

Als leverancier van sanitair en verwarming is het in Italië gevestigde bedrijf Dianflex in ruim 35 landen actief. Om zijn klantenservice te verbeteren, besloot het bedrijf zijn logistieke processen te optimaliseren met een AutoStore-oplossing van Dematic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.