Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden
Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten verwachten dat ze naar verhouding steeds meer online zullen aankopen in plaats van in de winkel. Belgische consumenten kochten een jaar geleden gemiddeld 33% van hun producten online, nu is dat 40% en ze schatten dat dat in de toekomst 44% zal zijn. Aan de respondenten die verwachten meer online te kopen, werd gevraagd waarom ze dat verwachten. Het gemak (54%), verbeterde bestelprocessen (41%) en betere leveringsprocessen (34%) komen daarbij als de belangrijkste redenen naar voren.
Ook de respondenten die denken minder online te gaan kopen, werd gevraagd waarom ze dat verwachten. Uit hun antwoorden blijkt dat een lager beschikbaar inkomen (43%) en het eerst kunnen zien van het product vooraleer het te kopen (29%) belangrijke redenen zijn. Verder vindt 29% van die respondenten het handiger om in de winkel aankopen te doen en vindt 25% leveringen niet ecologisch.
Wat de artikelen betreft die de Belgische consumenten online kopen, scoren kleding en schoenen het hoogst (75%), gevolgd door gezondheids- en schoonheidsproducten (41%) en elektronische apparatuur (34%). Films/muziek (10%) en muziekinstrumenten (5%) worden dan weer het minst online gekocht.
Het volledige onderzoeksrapport kunt u hier raadplegen.