MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

De uitbreiding van het productgamma zorgde voor een flinke uitdaging op het vlak van planning. Berg Hortimotive heeft te maken met grote artikelbestanden en veel calculaties die in Exact Globe staan. De planning werd tot dan toe in Excel gedaan, maar Berg Hortimotive merkte dat dat veel te omslachtig was en nog te veel oneffenheden had. Aanvankelijk plande Berg Hortimotive alleen grof op afdelingsniveau en niet op mensen en machines. Met de groei en toename van orders moest meer in detail worden gepland op de combinatie van mensen en machines.
 
De oplossing werd gevonden bij de planningssoftware van Limis. Na een proof of concept van drie maanden kreeg Limis groen licht. Het volledige implementatietraject nam een jaar in beslag, maar na een paar maanden in het implementatieproces kon Berg Hortimotive het pakket wel al gebruiken.
Tijdens de implementatie bij Berg Hortimotive bracht Limis een nieuwe user interface op de markt, Limis Planner Start. Die interface is ook bij Berg Hortimotive geïntroduceerd. Het voordeel van de interface is dat kan worden gepland met behulp van tegeltjes op een dashboard zodat in een oogopslag zichtbaar is hoe de planning loopt en waar eventueel moet worden ingegrepen.
Zowel de mensen als de machines zijn verwerkt in de planlijsten die dagelijks worden gebruikt. Middels die to do-lijsten heeft de productie nu alle relevante en logistieke informatie bij de hand.
 
Een van de business drivers voor de toepassing van Limis Planner bij Berg Hortimotive is de Material Resource Planning (MRP) functionaliteit.
De MRP-functionaliteit gebruikt de MRP-gegevens uit Exact Globe en combineert deze met een druk op de knop met de actuele planningsgegevens. Daardoor hebben gebruikers altijd een actueel overzicht in tekorten of overschotten van koop- en/of maakdelen.
 
De stappen die Berg Automotive tot nu toe heeft gezet, hebben het bedrijf naar een hoger niveau getild. De besparingen in tijd en geld en het gemak waarmee de planning nu wordt uitgevoerd zijn uitermate waardevol. Ook voor de toekomst ziet Berg Hortimotive nog kansen en mogelijkheden op het gebied van mobile devices, wat voor nog meer flexibiliteit, inzicht en gemak op de werkvloer moet zorgen. Ook hoopt het bedrijf een interactieve website te creëren, waarbij de klant via een webshop artikelen kan bestellen en de actuele status van het order kan volgen.

Recente nieuwsberichten

Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

Hoe krijgen we service, cost en cash opnieuw in evenwicht?

Een tweetal jaar geleden schreef supply chain specialist Bram De Smet een boek over de supply chain driehoek van cost, cast & service, getiteld ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’. Vandaag is het belangrijker dan ooit om die driehoek in de gaten houden, want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat die in heel wat bedrijven helemaal uit evenwicht is geraakt.

3PL’er Nabuurs moderniseert zijn logistieke tools met Hardis Group

Nabuurs, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG-distributie, gaat Reflex WMS van Hardis Group inzetten om een deel van zijn magazijnen aan te sturen en nieuwe commerciële mogelijkheden voor logistieke dienstverlening aan e-commerce-klanten te creëren.

Lineas en Essenscia willen spoorvervoer in de chemiesector opdrijven

De Belgische chemiefederatie Essenscia en spoorvrachtoperator Lineas presenteerden eerder deze week hun bevindingen van hun ‘LessThanWagonLoad’-onderzoeksproject om de modal shift naar het spoor in de chemiesector te vergemakkelijken. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie, ontwikkelde een prototype van een nieuw geautomatiseerd palletladingsysteem voor treinen en een concept voor een multimodale logistieke hub met innovatieve spooroplossingen voor de chemie-industrie in de Haven van Antwerpen.

Versluys Groep richt zijn pijlen op logistiek vastgoed en tekent overeenkomst met luchthaven Oostende

Naast zijn bestaande residentiële vastgoedtak wil projectontwikkelaar Versluys Groep op termijn ook naam maken als logistiek vastgoedspeler. Daartoe heeft de projectontwikkelaar een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend met de luchthaven Oostende voor de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven.

Transporeon biedt vrachtaudit en -betaling aan na overname ControlPay

Transporeon breidt zijn digitale dienstenaanbod verder uit nu het ControlPay heeft overgenomen, een Europese aanbieder van vrachtaudit- en betalingsdiensten. Dankzij de overname zal Transporeon end-to-end-oplossingen kunnen aanbieden, waarbij de laatste stappen in de supply chain rond factuurautomatisering en analyse van betalingsgerelateerde gegevens worden vastgelegd.

Chep Benelux reorganiseert en stelt nieuwe country leaders aan

Volgens Chep’s managing director Vanessa Stark (foto), is een terugkeer naar ‘business as usual’ na de coronacrisis geen optie. De onderneming wil dan ook flexibeler kunnen reageren op de snel veranderende markt en haar klanten in de toekomst nog beter ondersteunen en zorgen dat levensmiddelen iedereen bereiken.

Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming.

Social distancing badge moet verspreiding van COVID-19 op werkvloer voorkomen

Om de social distancing op de werkvloer te garanderen, lanceren Tilt-Import en Claitec de T10R-SD badge, waarbij de ‘SD’ staat voor Social Distance Sensor. Wanneer iemand zich op minder dan pakweg 1,5 meter begeeft van een persoon met een T10R-SD badge, gaat de badge trillen en een geluids- en lichtsignaal uitsturen.

Uber Freight komt in handen van Duitse start-up

Uber, wellicht in de eerste plaats bekend van de gelijknamige taxi-app die chauffeurs en passagiers met elkaar verbindt, breidde zijn dienstverlening in 2017 uit naar vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers. In 2019 werden de activiteiten van ‘Uber Freight’ ook in Europa geïntroduceerd toen het bedrijf zich in Amsterdam ging vestigen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.