Migros Verteilbetrieb breidt OPM-systeem uit met Witron

Foto: Witron – Migros ‘Foodtura’

De nationale logistieke divisie van de Zwitserse food retailer Migros Verteilbetrieb AG (MVB) breidt haar geautomatiseerde distributiecentrum voor droge goederen in Suhr uit met Witron. Daarbij zullen 14 extra COM-machines in de bestaande oplossing worden geïntegreerd terwijl het logistieke centrum operationeel blijft. De ruimte die daarvoor nodig is, wordt gebouwd op het dak van het logistieke centrum, dat grenst aan Migros in Suhr, zodat er geen extra ruimte hoeft te worden afgesloten voor de uitbreiding. Voorzien wordt dat MVB vanaf het derde kwartaal van 2027 dagelijks bijna 132.000 extra dozen volautomatisch op winkelpallets zal kunnen verzamelen. De vestiging in Suhr zal dan op een piekdag meer dan 560.000 dozen verzamelen met behulp van in totaal 47 COM-machines in combinatie met de DPS- en ATS-oplossingen van Witron.

Het project, dat luistert naar de naam Foodtura, plaatste de ontwerpers van Witron voor een uitdagende taak omdat er slechts 7.000 vierkante meter beschikbaar was voor de uitbreiding. Er moesten in totaal 14 volautomatische orderverzamelmachines, 116.000 opslaglocaties voor trays, 28 magazijnkranen, 6 depalletisers en 4 stretch-wikkelaars worden geïntegreerd – verdeeld over twee verdiepingen.

Het nieuwe magazijn wordt via een compact transportbaansysteem verbonden met het bestaande logistieke centrum. MVB slaat sinds medio 2011 droge goederen in Suhr op en verzamelt ze met een Witron OPM-systeem. Van daaruit bevoorraadt MVB momenteel dagelijks meer dan 700 winkels met meer dan 315.000 dozen. Eind 2015 werd een geautomatiseerde oplossing voor de vers- en gemakssector in het bestaande gebouw geïntegreerd, waardoor dagelijks bijna 120.000 dozen kunnen worden gepickt.

Migros in Suhr heeft al 28 COM-machines voor de afdeling droge goederen en 5 COM-machines voor de gemaksartikelen. Door 14 extra COM-machines in de afdeling droge goederen te integreren, zal het bedrijf in de toekomst 132.000 extra dozen per dag kunnen verzamelen. Eind 2027 moeten dan in totaal 47 COM-machines – in combinatie met DPS- (Dynamic Picking System) en ATS- (Automated Tote System) oplossingen van Witron – dagelijks meer dan 560.000 dozen vrijwel foutloos, winkelvriendelijk, ergonomisch en duurzaam op pallets en rolcontainers stapelen. Zo zal bijna honderd procent van het productassortiment automatisch worden verzameld.

IT-project in Neuendorf

Naast de OPM-uitbreiding op de locatie in Suhr tekenden de twee bedrijven ook een contract voor een uitgebreid IT-project op de site van MVB in Neuendorf.

Begin 2021 implementeerde Witron daar een omnichannel-distributiecentrum als onderdeel van een greenfield/brownfield-project. De faciliteit bevoorraadt meer dan 700 winkels en duizenden homeshopping-klanten met een breed near-food/non-food assortiment van ruim 100.000 verschillende artikelen per jaar. Op een piekdag verzamelen de OPM-, AIO- en CPS-systemen van Witron er meer dan 470.000 dozen, artikelen en grote stukken die zowel per vrachtwagen als per spoor worden verzonden. De faciliteit is ook begonnen met de exploitatie van een diepvriesmagazijn dat OPM-technologie gebruikt bij -25°C om meer dan 1400 winkels te bevoorraden met een assortiment van 2.200 producten en dagelijks tot 100.000 dozen winkelvriendelijk op pallets en rolcontainers te stapelen.

Terwijl de geautomatiseerde logistieke zones in Neuendorf al door een Witron WMS worden aangestuurd, zijn de logistieke zones stroomopwaarts en stroomafwaarts (ontvangst/verzending/retourverwerking) en alle interfaces met het SAP-systeem van Migros en andere bovenliggende systemen (bv. routeplanning, containerpoolbeheer, statistiektools, etc.) nog niet in het Witron-platform geïntegreerd.

In het kader van het ‘end-of-life’-proces wordt de bestaande oplossing in de near-food/non-food-sector nu achtereenvolgens vervangen door een Witron WMS, tijdens de lopende werkzaamheden. Ook dit project moet medio 2027 zijn afgerond.

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.