Microsoft Dynamics NAV verhoogt logistieke service bij Copagro
Copagro, uit Temse, is een distributiebedrijf in non-paint, paint & deco naar de vakman / decorateur. Copagro werd in 1945 opgericht in België als een coöperatie van vrije groothandels.
Copagro, de keuze van de vakman
Gaétan Le Fevre, managing director: “We zijn uitgegroeid tot de marktleider in de Benelux. We hebben een uitgebreid netwerk van 37 groothandelaars (leden) en van meer dan 150 verkooppunten in België en Nederland. Zo kunnen we aan schilders en decorateurs een hoogste professionele service aanbieden. De centrale voorraad in Temse, de hoge graad van logistieke service en onze aankoopkracht zijn onze belangrijke troeven.”
David De Waegeneer, sales & marketing manager: ”Vanuit ons magazijn bevoorraden we dagelijks onze verkooppunten. Dit kan door een permanente stock van meer dan 6000 producten. Dankzij onze grote centrale voorraad en de voorraden in onze verkooppunten, garanderen wij de vakman een volledig professioneel assortiment dat snel en tegen de juiste prijs verkrijgbaar is.”
Ann Mettepenningen, financial & HR director: “We werken met een gemotiveerd team van een kleine 50 mensen. We distribueren grote merken als Graco, 3M, Tassoglas, Quick-Step... maar hebben ook onze eigen distributiemerken, van gereedschap over lijm tot decoratie.”
“We hebben ook een stuk eigen productie. We produceren een volledige eigen assortiment aan watergedragen muurverven en professionele lakken voor binnengebruik. Al onze activiteiten staan in functie van onze leden en hun tevreden schilders en decorateur.”, vervolledigt Gaétan.
Nood aan een moderne ERP-software
Copagro had nood aan een toekomstige gerichte ERP-software om de ganse bedrijfsvoering te ondersteunen en versterken.
Ann: “Onze administratieve software was aan vernieuwing toe. Het pakket was verouderd, er was geen visie naar de toekomst, geen integratie met ons magazijnbeheer en geen uitbreidingsmogelijkheden.”
Gaétan: “Samen met een onafhankelijk consultant hebben we onze bedrijfsprocessen, softwarenoden geanalyseerd en neergeschreven. Met een duidelijk zicht op de behoeften zijn we de markt op getrokken op zoek naar de geschikte software en bijhorende partner. Een intens maar noodzakelijk traject.”
Keuze voor Christiaens
Na een doordachte selectieprocedure koos Copagro voor de ERP-software Microsoft Dynamics NAV en als partner Christiaens.
“Na een selectieperiode met vele gesprekken en demo’s kozen we voor Christiaens als softwarepartner. Christiaens overtuigde ons met hun ervaring in distributie- en productiesector. Christiaens toonde ons een geïntegreerd IT-systeem waar ook mogelijkheden lagen op vlak van scanning, rapportering, elektronische verwerking, servicebeheer, productie en verdere integraties.” aldus Ann.
Inzetten op integratie en toekomstgerichtheid met Microsoft Dynamics NAV
Christiaens implementeerde Microsoft Dynamics NAV als geïntegreerde bedrijfssoftware voor de ondersteuning van de dagdagelijkse processen.
Gaétan: “Microsoft Dynamics NAV vormt de kern van ons databaheer. We gebruiken Microsoft Dynamics NAV voor ons relatie- , financieel en logistiek beheer. Maar ook voor het beheer van de productie van onze eigen verven en een stuk servicebeheer voor wisselstukken. Onze klanten, leveranciers, artikelen, prijzen, kortingen, bestellingen, orders, voorraden, etc. worden dus allemaal centraal beheerd.”
Ann: “Microsoft Dynamics NAV is een krachtige, moderne ERP-software waarmee een goede zicht krijgen op gans onze firma. Ook het financiële luik is goed uitgewerkt door Christiaens met onder andere het automatische inlezen van inkoopfacturen via OCR-herkenning en geïntegreerde rapporteringsmogelijkheden.”
David: “We werken met de standaard functionaliteiten waar mogelijk maar kozen voor specifieke ontwikkeling waar nodig. Dit vooral op vlak van specifieke prijs- en kortingstructuren, aankoopvoorstellen en omgaan met verpakkingen en labotesten in productie.”
Digitale strategie en e-commerce
Copagro blijft ambitieus en wil de komende jaren verder digitaliseren.
Gaétan: “Het multichannel-verhaal en verdere uitwerking van onze e-commerce strategie staat op de planning. We willen ook een voorbeeld zijn voor onze leden op vlak van digitalisering en efficiëntie.”
“We werken in nauw overleg met onze leden aan een duidelijke strategie en uitwerking op vlak van B2B en B2C e-commerce. We streven naar een geïntegreerde webplatform met de nodige integraties naar Dynamics NAV maar ook integratie naar het platform EZ-base die diverse artikelinformatie omvat.”, besluit David.