Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Volgens The Methanol Institute kan het gebruik van groene of hernieuwbare methanol – zeker in vergelijking met conventionele brandstoffen zoals stookolie en diesel – de netto-uitstoot van koolstofoxide met 60 tot 95% verminderen en stikstofoxide (NOx) met 60 tot 80%. Bovendien elimineert methanol daarbij zelfs bijna volledig de uitstoot van zwaveloxide en fijn stof. Als het gaat over lange afstanden en grote volumes, schuiven grote rederijen al langer methanol en ammoniak als langetermijnoplossing naar voren. Maar hoe zit het met de vergroening van binnenvaart, spoor, grondverzet en specifieke havenactiviteiten zoals goederen- en scheepsbehandeling? Die logistieke heavy-duty toepassingen nam VIL in het MMU-project onder de loep.

Gunstige eigenschappen van methanol

Methanol is een compacte brandstof die eenvoudig te transporteren, gebruiken en op te slaan is. Ze kan bovendien uit biomassa worden geproduceerd, wat de onzekerheid over beschikbaarheid wegneemt. Dankzij de uitstekende verbrandingseigenschappen kan ze zowel worden toegepast in methanol-specifieke motoren, als in overgangstechnologieën, zoals ‘dual-fuel’.

Methanol is als veelgebruikte chemische component bovendien al in grote hoeveelheden en op veel plaatsen beschikbaar. Het aandeel van groene methanol in de brandstoffenmix zal steeds verder toenemen.

Kosten in vergelijking met waterstof en diesel

Om bedrijven te begeleiden bij hun keuze van alternatieve brandstoffen, ontwikkelden VIL en WaterstofNet een TCO-tool (total cost of ownership). De tool vergelijkt voor de aangehaalde applicaties methanol met waterstof en conventionele diesel. Daaruit blijkt dat, bij het publiceren van het rapport, methanol dual-fuel graafkranen 35% goedkoper uitkomen dan de huidige waterstof dual-fuel technologie. Desondanks is methanol nog steeds 27% duurder in vergelijking met de huidige dieseltechnologie.

Een projectdeelnemer die verder in methanol motoren wil investeren, is Anglo Belgian Corporation. “Methanol dual-fuel motoren zijn een ideale oplossing om toepassingen die een grote autonomie vragen, zoals schepen en locomotieven, te vergroenen. Dankzij de dual-fuel technologie kunnen klanten nu al voor CO2-neutrale motoren kiezen, zelfs al is methanol niet overal beschikbaar. Onze bestaande dieselmotoren kunnen naar dual-fuel methanol worden omgebouwd en dat is belangrijk aangezien de levensduur van schepen en locomotieven vaak meer dan 20 jaar bedraagt”, aldus Koen Christianen, R&D manager bij Anglo Belgian Corporation.

Nood aan bijkomende inspanningen

Het gebruik van groene methanol kan volgens de projectdeelnemers economisch aantrekkelijker worden als methanol op de lijst van accijnsvrijstellingen komt te staan. Een ander aandachtspunt is de lokale beschikbaarheid van groene methanol. Daar zijn nog bijkomende inspanningen nodig om een (inter)nationaal dekkend netwerk te kunnen opzetten.

Met het rapport en de TCO-tool wil VIL de nodige handvatten bieden om bedrijfs- en beleidsbeslissingen te kunnen nemen over methanol als onderdeel van de groene transitie. Het is volgens hen nu aan de bedrijven om verder aan de slag te gaan.

Deelnemers aan het project: Aertssen Services, Anglo Belgian Corporation, Barging Solutions, Boluda Towage Europe, DEME Group, Denys, Herbosch-Kiere, Inovyn Manufacturing Belgium, Jan De Nul, Jogo Logistics, Lineas, Naval Inland Navigation, North CCU Hub, Lloyds Register Maritiem België, North Sea Port Flanders, POM Limburg, Port of Antwerp-Bruges, Provincie Oost-Vlaanderen, PSA Antwerp, Roose Brandstoffen, Shipit Multimodal Logistics, Soliqlux, Urban Waterway Logistics, Victrol Chartering en WeBarge.

Het project werd mee gefinancierd door VLAIO.

Foto: Pixabay by CapeCom

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Bluepath Robotics koppelt AMR’s aan laadsysteem van Wiferion

Het Turkse Bluepath Robotics ontwikkelt en produceert autonome mobiele robots (AMR) voor allerlei intralogistieke toepassingen. Het portfolio van het bedrijf uit Istanbul omvat momenteel meer dan tien verschillende AGV- en AMR-modellen. De robots zijn vaak de klok rond in gebruik en moeten continu van energie worden voorzien. Om een maximale uptime voor de robots te garanderen, had Bluepath Robotics nood aan een betrouwbare en krachtige stroomvoorziening. De keuze viel op het inductieve laadsysteem etaLINK3000 van Wiferion.

ABB Robotics komt in handen van Softbank Group

ABB, de Zweeds-Zwitserse multinational die actief is in producten voor het transport van elektriciteit en in automatisering, heeft een overeenkomst aangekondigd om zijn Robotics-divisie af te stoten aan Softbank Group. Dat betekent dat ABB afziet van zijn eerdere voornemen om ABB Robotics af te splitsen als een afzonderlijk beursgenoteerde onderneming.

Transportmanagement steeds vaker wapen in concurrentiestrijd

Bedrijven wereldwijd dichten transportmanagement een steeds grotere strategische rol toe. Dat blijkt uit de negende jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey van Descartes Systems Group. Voor dat onderzoek gaven 616 logistiek dienstverleners en verladers in de VS, Canada en Europa aan hoe ze de rol van transportmanagement zien, welke technologieën en strategieën het meest impact hebben en waar toekomstige investeringen plaatsvinden. Ruim acht op de tien verladers en logistiek dienstverleners (81%) zien transportmanagement inmiddels als een onderscheidende factor of zelfs een concurrentiewapen. Dat is het hoogste percentage sinds de start van het onderzoek en wijst volgens Descartes op de toenemende impact van transport op bedrijfsresultaten en klantwaarde.

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.