Meten is weten: de veiligheidsinspectie als bescherming van medewerkers én productiviteit

(Advertorial) De laadperrons van vandaag zijn drukker dan ooit. Nu de wereldbevolking de 8 miljard passeert, worden er meer producten dan ooit tevoren verhandeld. Onderzoek in de VS wees uit dat er in 2022 bijna 20 miljard ton goederen werd verzonden, waarvan het grootste gedeelte langs het laadperron is gegaan. Wat de gevolgen van de huidige ontwikkelingen in de importtarieven ook moge zijn, de handel vindt altijd nieuwe partnerschappen of markten om producten af te zetten.

Een andere oorzaak van de toegenomen drukte in de magazijnen is natuurlijk de groei van de e-commerce. Ook deze ontwikkeling heeft de laad- en loszone exponentieel drukker gemaakt, zeker als we dichter bij de cutoff tijden komen. Dat kan mede een oorzaak zijn van de vele bedrijfsongelukken die rondom het laadperron plaatsvinden. Lees de recente rapporten van de Arbeidsinspectie nog maar eens na. We weten al lang dat deze gevaarlijke cocktail van menselijke en machinale activiteit van vrachtwagens, hef- en pallet trucks, voetgangers en chauffeurs potentiële gevaren mee zich meebrengt.

Risicobeheersing

Natuurlijk zijn er ook veel producten die ons helpen de situatie te verbeteren. Denk aan wielklemsystemen, tijdelijke afdichtingen, audiovisuele hulpmiddelen en zelfs dock levellers met opstaande randen om het valgevaar voor heftrucks weg te nemen. Maar in dit blog staan we even stil bij de processen en methoden, die de magazijnmanager ter beschikking heeft om de risico’s beter te beheersen.

Uiteraard gaat het bij risicobeheersing niet alleen om behoud van productiviteit (minder verzuim en minder uitvaltijd) , maar ook (en vooral!) om uw medewerkers. Bij een goed arbobeleid hoort dan ook een goede risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De RI&E helpt risico’s in kaart te brengen en deze vervolgens aan te pakken met de juiste maatregelen. Het doel van de RI&E is om gezondheidsklachten en ongevallen te voorkomen of te beperken. Praktisch gezien kan een bedrijf zelf een RI&E opstellen, deze laten opstellen door een Arbo deskundige of zelf aan de slag gaan met een hulpmiddel, zoals een checklist op rie.nl.

Aangezien de wet bepaalt dat iedere werkgever is verplicht is om een arbobeleid te voeren en dus een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) te houden, is het van belang voor de magazijnmanager om te weten aan welke algemene verplichtingen moet worden voldaan. Die staan beschreven in de Arbowet.

Toetsing van de RI&E is echter niet altijd verplicht. Een bedrijf met ten hoogste 25 werknemers hoeft dat niet, mits het gebruik maakt van een erkend branche RI&E-instrument. Bedrijven met méér dan 25 werknemers moeten hun RI&E altijd laten toetsen door een gecertificeerde arbodienst of één of meer gecertificeerde deskundigen.

De RI&E is een onderdeel van een bedrijfsbreed Arbobeleid. Het verdient aanbeveling om aanvullende inspecties in het veiligheidsplan op te nemen die zich richten op een specifiek (risicovol) onderwerp of product. Magazijnstellingen bijvoorbeeld moeten jaarlijks, net als bij de APK, gekeurd worden.

We zagen eerder dat de laad- en loszone nog steeds tot de gevaarlijkste werkomgevingen behoort. Vooral de apparatuur in deze zone moet periodiek geïnspecteerd worden, ter voorkoming van ongewenste situaties. Het spreekt voor zich dat inspecties hand in hand gaan met tijdig preventief onderhoud, uitgevoerd door erkende vaklui. We zeggen het vaker: een ongeluk zit in een klein hoekje…

Meer over de veiligheidsinspecties en onderhoudsprogramma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Prologis maakt DC minder afhankelijk van elektriciteitsnet met microgrid

In een regio waar uitbreiden vrijwel onmogelijk is door netcongestie, heeft Prologis een nieuw logistiek pand van ongeveer 23.000m² ontwikkeld dat grotendeels onafhankelijk is van het elektriciteitsnet. De locatie in het Nederlandse Almere is uitgerust met een microgrid: een lokaal energiesysteem dat zonne-energie, energieopslag en noodvoorzieningen combineert. Dat maakt het gebouw operationeel op een plek waar geen volwaardige netaansluiting beschikbaar is.

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector. Onze geautomatiseerde intralogistieke oplossingen voor diepvriesopslag en -distributie maken het mogelijk.

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.