Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit
Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie. Het juist beantwoorden van deze vragen hangt natuurlijk af van een aantal zaken. Zo wordt er veelal gekeken naar de service die we naar de klanten willen leveren en de kost van de voorraad die ons deze service moet kosten.

Vanaf de jaren 1960 is er enorm veel toewijding geweest vanuit de onderzoekswereld aan hoe we deze afweging zo goed mogelijk kunnen maken in de complexe realiteit waarin we ons bevinden. Er zijn dus vele theoretische concepten die ons in de praktijk helpen om zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Echter, er zijn enkele zaken die nooit écht veel aandacht hebben gekregen, maar die steeds belangrijker worden voor bedrijven in de huidige tijd van leven. Eén van deze zaken is de derving van producten.
Derving bestaat natuurlijk al langer dan vandaag, maar de noodzaak om hier economisch beter mee om te gaan is groter dan ooit. Ondanks dat de meeste derving plaatsvindt bij de eindklant, wordt geschat dat Europese food retailers en groothandels verantwoordelijk zijn voor 3.6% van alle voedspelverspilling. Derving heeft daarnaast voor bedrijven gigantische kostennadelen. Derving verwerken kost geld en leidt tot een lagere beschikbaarheid, wat uiteindelijk leidt tot een enorme impact op het rendement van je voorraad.

Andere voorraadmodellen nodig
Beter omgaan met derving is dus een must. Maar hoe doe je dit? Enerzijds zijn er andere voorraadmodellen nodig. Niet enkel beschikbaarheid en de kost van voorraad, maar ook de kost van derving en de impact van derving op de beschikbaarheid, moeten meegenomen worden.
De huidige voorraadmodellen nemen deze dynamiek zelden mee. Andere voorraadmodellen zijn dus broodnodig. Zo moeten voorraadmodellen de verwachte derving kunnen berekenen en deze meenemen in de kostenvergelijking. Dit leidt tot het aanpassen van je veiligheids-en seriegrootte voorraden.
Dit is vooral een theoretisch verhaal en vraagt om heel wat berekeningen. We denken dan al snel aan professionele voorraadbeheersystemen die dit kunnen doen. Het wordt onmogelijk om derving en alle bijkomende complexiteit nog in de traditionele Excel-files te stoppen om vervolgens orderpunten en bestelhoeveelheden te bepalen. Maar ook de kennis om hier accuraat mee om te gaan is zeer specifiek. Dit allemaal maakt het moeilijk voor bedrijven om hier gedegen mee om te gaan zonder een kennis- en softwarepartner.

Derving verlagen vanuit operationeel perspectief
Het theoretisch juist bepalen van de voorraad in aanwezigheid van derving is één mogelijkheid om beter om te gaan met derving. Maar in het operationeel proces kan er ook gekeken worden naar het minimaliseren van derving.
Twee relevante vragen moeten gesteld worden:

  1. Welke artikelen hebben een hoge kans op derving?
  2. Welke acties kunnen derving verminderen?
Er zijn uit onderzoek enkele duidelijke kwantitatieve indicaties die een verband tonen met de relatieve hoeveelheid derving voor een item. Eén van deze indicaties is wat ze noemen, de “Fresh Case Cover” (FCC). Deze indicatie kan simpelweg berekend worden door je verpakkingshoeveelheid van een item te delen door de gemiddelde dagelijkse vraag gedurende de levensduur voor datzelfde item. Hoe hoger deze ratio, hoe hoger de verwachte derving is.
Ook is vanuit onderzoek de impact berekend van enkele verbeterprojecten omtrent derving. Hier kwam uit dat, in sectoren met verse producten, het verlengen van de levensduur van een item met slechts één dag al een enorme impact kan hebben op het verlagen van de derving. Maar ook het reeds uitpakken van verpakkingen op centraal niveau, en zo flexibele hoeveelheden naar de aansluitende winkels kunnen uitsturen, heeft een grote impact op het verlagen van de derving.

Managers, ‘t is aan U!
Ondanks dat er betere voorraadmodellen aanwezig zijn en er enkele snelle winsten te rapen vallen in het aanpassen van je proces, blijft de commitment van het management een cruciale factor. Dit is een rode draad doorheen voorraadbeheer in de praktijk, waar management vaak de sleutel in handen heeft. Zij moeten deze procesverbeteringen initiëren en de juiste voorraadmodellen via gespecialiseerde softwaresystemen aanreiken aan hun planners. Door de hoge economische noodzaak over de logistieke ketens heen om derving te minimaliseren, is het nu de tijd om te handelen. Managers, het is aan u!

Bronnen
Broekmeulen, R. A., & van Donselaar, K. H. (2019). Quantifying the potential to improve on food waste, freshness and sales for perishable in supermarkets. International Journal of Production Economics, 265-273.
Nahmias, S. (2011). Perishable Inventory Systems. Springer.
Rutten, M., Nowicki, P., Bogaardt, M.-J., & Aramyn, L. (2013). Reducing food waste by households and in retail and the EU.

Meer weten? Surf dan naar www.slimstock.com

Recente nieuwsberichten

Snack Connection transformeert productieproces met ERP van Aptean

Snack Connection B.V. is een Nederlandse private label-fabrikant die zich toelegt op de inkoop, de verwerking, het mixen en verpakken van noten, pitten, zaden, zuidvruchten en aanverwante artikelen. Het bedrijf levert aan diverse Europese retailers. Omdat Snack Connection zijn bestaande ERP-systeem wilde vervangen en operational excellence wilde stimuleren in zijn twee productielocaties in Giessen en Bergschenhoek, ging het op zoek naar een nieuwe softwareoplossing. De keuze viel op de cloudgebaseerde ERP-oplossing van Aptean, wereldwijd leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen.

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.