Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit
Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie. Het juist beantwoorden van deze vragen hangt natuurlijk af van een aantal zaken. Zo wordt er veelal gekeken naar de service die we naar de klanten willen leveren en de kost van de voorraad die ons deze service moet kosten.

Vanaf de jaren 1960 is er enorm veel toewijding geweest vanuit de onderzoekswereld aan hoe we deze afweging zo goed mogelijk kunnen maken in de complexe realiteit waarin we ons bevinden. Er zijn dus vele theoretische concepten die ons in de praktijk helpen om zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Echter, er zijn enkele zaken die nooit écht veel aandacht hebben gekregen, maar die steeds belangrijker worden voor bedrijven in de huidige tijd van leven. Eén van deze zaken is de derving van producten.
Derving bestaat natuurlijk al langer dan vandaag, maar de noodzaak om hier economisch beter mee om te gaan is groter dan ooit. Ondanks dat de meeste derving plaatsvindt bij de eindklant, wordt geschat dat Europese food retailers en groothandels verantwoordelijk zijn voor 3.6% van alle voedspelverspilling. Derving heeft daarnaast voor bedrijven gigantische kostennadelen. Derving verwerken kost geld en leidt tot een lagere beschikbaarheid, wat uiteindelijk leidt tot een enorme impact op het rendement van je voorraad.

Andere voorraadmodellen nodig
Beter omgaan met derving is dus een must. Maar hoe doe je dit? Enerzijds zijn er andere voorraadmodellen nodig. Niet enkel beschikbaarheid en de kost van voorraad, maar ook de kost van derving en de impact van derving op de beschikbaarheid, moeten meegenomen worden.
De huidige voorraadmodellen nemen deze dynamiek zelden mee. Andere voorraadmodellen zijn dus broodnodig. Zo moeten voorraadmodellen de verwachte derving kunnen berekenen en deze meenemen in de kostenvergelijking. Dit leidt tot het aanpassen van je veiligheids-en seriegrootte voorraden.
Dit is vooral een theoretisch verhaal en vraagt om heel wat berekeningen. We denken dan al snel aan professionele voorraadbeheersystemen die dit kunnen doen. Het wordt onmogelijk om derving en alle bijkomende complexiteit nog in de traditionele Excel-files te stoppen om vervolgens orderpunten en bestelhoeveelheden te bepalen. Maar ook de kennis om hier accuraat mee om te gaan is zeer specifiek. Dit allemaal maakt het moeilijk voor bedrijven om hier gedegen mee om te gaan zonder een kennis- en softwarepartner.

Derving verlagen vanuit operationeel perspectief
Het theoretisch juist bepalen van de voorraad in aanwezigheid van derving is één mogelijkheid om beter om te gaan met derving. Maar in het operationeel proces kan er ook gekeken worden naar het minimaliseren van derving.
Twee relevante vragen moeten gesteld worden:

  1. Welke artikelen hebben een hoge kans op derving?
  2. Welke acties kunnen derving verminderen?
Er zijn uit onderzoek enkele duidelijke kwantitatieve indicaties die een verband tonen met de relatieve hoeveelheid derving voor een item. Eén van deze indicaties is wat ze noemen, de “Fresh Case Cover” (FCC). Deze indicatie kan simpelweg berekend worden door je verpakkingshoeveelheid van een item te delen door de gemiddelde dagelijkse vraag gedurende de levensduur voor datzelfde item. Hoe hoger deze ratio, hoe hoger de verwachte derving is.
Ook is vanuit onderzoek de impact berekend van enkele verbeterprojecten omtrent derving. Hier kwam uit dat, in sectoren met verse producten, het verlengen van de levensduur van een item met slechts één dag al een enorme impact kan hebben op het verlagen van de derving. Maar ook het reeds uitpakken van verpakkingen op centraal niveau, en zo flexibele hoeveelheden naar de aansluitende winkels kunnen uitsturen, heeft een grote impact op het verlagen van de derving.

Managers, ‘t is aan U!
Ondanks dat er betere voorraadmodellen aanwezig zijn en er enkele snelle winsten te rapen vallen in het aanpassen van je proces, blijft de commitment van het management een cruciale factor. Dit is een rode draad doorheen voorraadbeheer in de praktijk, waar management vaak de sleutel in handen heeft. Zij moeten deze procesverbeteringen initiëren en de juiste voorraadmodellen via gespecialiseerde softwaresystemen aanreiken aan hun planners. Door de hoge economische noodzaak over de logistieke ketens heen om derving te minimaliseren, is het nu de tijd om te handelen. Managers, het is aan u!

Bronnen
Broekmeulen, R. A., & van Donselaar, K. H. (2019). Quantifying the potential to improve on food waste, freshness and sales for perishable in supermarkets. International Journal of Production Economics, 265-273.
Nahmias, S. (2011). Perishable Inventory Systems. Springer.
Rutten, M., Nowicki, P., Bogaardt, M.-J., & Aramyn, L. (2013). Reducing food waste by households and in retail and the EU.

Meer weten? Surf dan naar www.slimstock.com

Recente nieuwsberichten

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Aandacht voor ergonomie en veiligheid verhoogt productiviteit

(Advertorial) Onder het motto ‘Human First’ geeft Exotec bij de ontwikkeling van zijn magazijnrobotsystemen altijd prioriteit aan het comfort van de operator. Het vergt misschien wat investeringen en kan het ontwikkelingsproces vertragen, maar operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen en daardoor treedt er ook minder uitval op.

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.